Ingen dagisplats - Vad gäller?

LitenIsa

Trådstartare
Har sökt dagisplats med start den 11 januari. Sökte i augusti alltså 5 mån innan önskad start. Har idag fått besked om att vi inte kommer få någon plats eftersom det inte finns några i hela kommunen. Vi kan ev få en plats i månadskiftet feb/mars om de lyckas dra igång en tillfällig förskola någonstans. Eller så har vi blivit lovade en plats på samma förskola som storasyster går på med start den 3 maj.

Min man jobbar och jag har ett jobb att gå tillbaks till den 25 januari (vilket jag såklart inte kan längre).

Får kommunen något "straff" för att de ej uppfyllt platsgarantin? Hur kan vi göra för att gå vidare? Min chef blev måttligt förtjust då jag idag meddelande att jag ej kommer tillbaks i januari som jag sagt hela tiden.

Sen har vi den ekonomiska biten. Jag har sparatr fp dagar för att kunna gå ner och jobba 60% under ett par år och samtidigt fylla ut med fp. Nu komer jag vara tvungen att plocka dessa dagar för att få en inkomst.

Vilken trevlig julklapp vi fick...

Sv: Ingen dagisplats - Vad gäller?

Jättetråkigt! Vet tyvärr inte hur reglerna är.
Här uppmanas man anmäla till förskola samma dag barnet föds. Långa, långa köer...

I vår kommun får man anmäla TIDIGAST 6 mån innan önskad start. Vi har alltså skött oss enligt konstens alla regler men ändå får vi ingen plats.

Det underlättar ju inte direkt att det nu snart är jul och nyår och alla som "bestämmer" har julledigt...

Riktigt deppig just nu, vet inte hur jag ska få ihop detta ända till maj!

Men man tycker ju då att du borde få förlängd ersättning??!!

Om man följer reglerna för kommunen och inte får någon plats, men fp-dagarna är slut, vad 17 ska man leva på då?

Jag förstår att du är depp :/

Fast mina dagar är inte slut. Planen var att sparar fp dagar så jag kan ta 2 dagar i vcekan under 1½ -2 år och därmed kunna gå ner och jobba bara 60 % för att mina barn ska få färre och kortare dagar på förskolan. Om ni hänger med i hur jag tänkt;).

Men enligt rektorn för området spelar det ingen roll om jag jobbar 100 eller 60% för små barn har ändå ingen tidsuppfattning:idea:. (inte min åsikt utan den trevliga rektorns...). De är väl för tusan ingen hund vi talar om heller...

Men enligt rektorn för området spelar det ingen roll om jag jobbar 100 eller 60% för små barn har ändå ingen tidsuppfattning:idea:. (inte min åsikt utan den trevliga rektorns...). De är väl för tusan ingen hund vi talar om heller...

:eek: Vilken groda som hoppade ur rektorns mun! Man vill ju själv också vara med sina barn, inte bara låna ut dem till pedagogisk personal deras vakna tid de första åren.

Kan säga att det var inte den enda groda som hoppade ur hennes mun under detta samtal. Hon kände sig nog en aning pressad när jag gick på henne eftersom dem gått före Saga i kön till förskolan 2 gånger. Vi har stått på plats nr 1 sen i slutet av augusti och det har blivit två platser lediga på förskolan vi sökt till. Dessa platser har gått till äldre barn som stått under henne i kön för som hon sa barnens och verksamhetens bästa.

Känns verkligen som de tänkt på barnens bästa när dem inte låter Saga börja på samma förskola som sin storasyster... Slutade ju dessutom med att vi inte fick någon plats alls:mad:. Hon blev väl lite nervös när jag nämnde tidningarna.

Kommer iallafall ringa skolchefen i januari då han är tillbaka från sin semester. Tror inte han kan göra något men sur blir man ändå...:devil:

Vet du, har de gått före henne ett antal gånger i kön så förstår jag att hon blir nervös när du pratar om tidningar.
I dina kläder hade jag satt ännu mer press och självklart pratat med hennes chef.
Sedan hade jag nog inte varit främmande för att dra det offentligt om det inte går att hitta en vettig lösning.

Jag tycker du ska vara på, ring varje dag om det är så. Platsgarantin går under skollagen. De är faktiskt så att har ni sökt om en plats så ska ni ha det den 11 januari!

Är skolchefen på semester så kontakta ordförande i ansvarig nämnd, barn och utbildningsnämnden eller vad den kan heta hos er.
Gör detta direkt imorgon per telefon, skolchefer brukar vara tillgängliga för politiker trots semester ;) åtminstone i frågor som kan bli en politisk belastning.
De måste fixa plats om man sökt i tid. Just detta att äldre barn fått platser kan jag förstå för man eftersträvar så långt det går att få grupper som är relativt jämna, det är rätt jobbigt att halva gruppen går ut samtidigt.
Finns det en plats dit du önskat till den 3:e maj så borde de kunna ta en överinskrivning (om det inte är överinskrivet redan) med personalkompensation, alternativet är att anställa en dagmamma för plats ska du ha.
Dina barn kommer ju inte att bli heltidare heller och det är ju ytterligare en fördel.

psst! Du får väl parkera henne här om det kniper... :idea:

I övrigt kan jag mycket väl tänka mig att det är tvärfullt överallt, när det till och med är kö och överbeläggning hos dagmammorna i "vårt" lilla samhälle...

Jag tycker du ska vara på, ring varje dag om det är så. Platsgarantin går under skollagen. De är faktiskt så att har ni sökt om en plats så ska ni ha det den 11 januari!

Jag har försökt ringa runt masor under gårdagen men problemet är att alla gått på julledigt och inte återkommer förrän efter nyår. Så att vi ska få en plats med start i januari känns just nu becksvart.

Dem två jag har pratat med dvs den köansvarige samt rektorn är väl medvetna om platsgarantilagen och att dem inte har uppfyllt den. Men som de själva sa så kan de bara beklaga detta för någon plats har dem inte över...

Är skolchefen på semester så kontakta ordförande i ansvarig nämnd, barn och utbildningsnämnden eller vad den kan heta hos er.
Gör detta direkt imorgon per telefon, skolchefer brukar vara tillgängliga för politiker trots semester ;) åtminstone i frågor som kan bli en politisk belastning.
De måste fixa plats om man sökt i tid. Just detta att äldre barn fått platser kan jag förstå för man eftersträvar så långt det går att få grupper som är relativt jämna, det är rätt jobbigt att halva gruppen går ut samtidigt.
Finns det en plats dit du önskat till den 3:e maj så borde de kunna ta en överinskrivning (om det inte är överinskrivet redan) med personalkompensation, alternativet är att anställa en dagmamma för plats ska du ha.
Dina barn kommer ju inte att bli heltidare heller och det är ju ytterligare en fördel.

Ska kolla upp vem som kan vara ordförande i barn och utbildningsnämnden. Borde stå att finna på kommunens hemsida.

Överinskrivningar har dem på alla förskolor redan nu så vitt jag har förstått. Men jag har lik förbannat sökt i tid och dem har haft nästan ett halvår på sig att lösa det. Då behöver dem inte komma nu och säga att det inte finns någon plats.

Förstår du är förbannad. Det finns emellertid inga sanktioner mot kommunen om de inte uppfyller platsgarantin. Här brukar de lösa det genom att ge en plats lååångt bort, vilket i praktiken blir ingen plats eftersom man inte kan pendla 45 minuter enkel väg till dagis för att sen åka samma väg tillbaka och jobba.... Nu har de emellertid gjort om reglerna så man kan inte ställa sig tidigare än 3 månader innan önskad start.

Jag hade riktat in mig på det faktum att du blivit omsprungen i kön.

Det finns inga privata alternativ du kan vända dig till?

Jag tror inte det finns en kommun som håller platsgarantin,det var nog något bra dom kom på och sen inte kunde hålla.

Ta med dig en påse med leksaker,gå upp på kommunkontoret och säg att du ska inskola ditt/dina barn hos dom,att du också har ett jobb att sköta,och ta även upp detta med att barn gått före i kön!

Antingen så får kommunerna plocka bort platsgarantin eller utöka barnomsorgen!

I vår kommun så räknas kötiden på ålder.
Så kommer det ett äldre barn så går det före.
Och så tror jag att det är i alla kommuner.

Ta med dig en påse med leksaker,gå upp på kommunkontoret och säg att du ska inskola ditt/dina barn hos dom,att du också har ett jobb att sköta,....

Man barn är inte samhällets ansvar.
De är föräldrarnas ansvar.
Så även familjens ekonomi.

Man har rätt att vara ledig från sin arbetsplats i 2 år utan att förlora arbetet.
Och man har rätt till 75% arbetstid till dess att barnet börjar första klass i skolan.
Den ekonomiska biten är man själv ansvarig för.

Jag tror inte det finns en kommun som håller platsgarantin,det var nog något bra dom kom på och sen inte kunde hålla.

Ta med dig en påse med leksaker,gå upp på kommunkontoret och säg att du ska inskola ditt/dina barn hos dom,att du också har ett jobb att sköta,och ta även upp detta med att barn gått före i kön!

Antingen så får kommunerna plocka bort platsgarantin eller utöka barnomsorgen!

Det skulle vara något...

Pratade med ordförande i barn och utbildningsnämnden idag som jag fick tips om här ovan. Frågade honom om han kunde tänka sig att passa Saga från den 11 januari och fram till den 3 maj. Det var han inte helt främmande för sa han:D. Han lovade iallafall att kolla upp det och återkomma till mig innan den 11 januari med ytterligare ett besked.

Han tyckte det var konstigt att vi inte fått något erbjudande alls och likaså att de gått före i kön, det var inget som de brukade låta någon göra sa han. Sen är ju frågan hur insatt han egentligen är i hur det fungerar ute i verkligheten.

Nog vet jag att barnen är mitt ansvar,men för att ha råd med barn så behöver jag gå tillbaka till mitt jobb,och jag har ställt mig i dagiskö i god tid,och det finns en garanti att innan dess ska jag fått en plats,kan då inte kommunen hålla det,så skrota lagen eller utöka barnomsorgen!

Hur ska jag ha råd att ha barn,om jag ej kan jobba? Avstå? Från jobbet? Barnet?
För ett jobb bör jag ha för att ha råd att ha barn!

Som jag tolkar det i min kommun är det bara vid lika kötid som äldre barn går före.

Vid ledig plats på förskola ska erbjudande gå till dem som valt att stå i kö till denna förskola. Bland dessa barn görs följande turordning.

1. Barn med särskilda behov av stöd för sin utveckling enligt 2a kap 9§ skollagen.
2. Barn med syskon som redan är placerade på förskolan erbjuds plats före andra barn.
3. Barn med längst kötid till förskolan erbjuds plats. . Om flera barn har samma kötid ligger barnets födelsedatum till grund för placering, d.v.s. äldre barn går före yngre. För skolbarn gäller det om-vända d.v.s. yngre barn går före äldre

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
24 776
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 029
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V