Ingen dagisplats - Vad gäller?

Sv: Ingen dagisplats - Vad gäller?

Som jag tolkar det i min kommun är det bara vid lika kötid som äldre barn går före.

Vid ledig plats på förskola ska erbjudande gå till dem som valt att stå i kö till denna förskola. Bland dessa barn görs följande turordning.

1. Barn med särskilda behov av stöd för sin utveckling enligt 2a kap 9§ skollagen.
2. Barn med syskon som redan är placerade på förskolan erbjuds plats före andra barn.
3. Barn med längst kötid till förskolan erbjuds plats. . Om flera barn har samma kötid ligger barnets födelsedatum till grund för placering, d.v.s. äldre barn går före yngre. För skolbarn gäller det om-vända d.v.s. yngre barn går före äldre

Synd att inte vi har syskonförtur här i vår kommun. Då hade ju Saga fått en plats eftersom vi redan har storasyster på förskolan...

Och det är alltså samhällets och kommunens sak att ordna då?
Att du kan arbeta.
Och behålla standarden som innan.
Eller?

Samhällets sak blir det väl om jag ej kan behålla jobbet för att kommunerna ej kan hålla vad dom lovar..
Då får jag ju säga upp mig från arbetet och be om försörjningsstöd istället! I mina öron helt befängt!

Det säger ju sig självt att det är bättre att kommunerna kan hålla vad dom lovar och få barnomsorg,annars kan ju lagen skrotas! Så ja,det ÄR kommunens sak att se till att barnomsorg finns till de som behöver det,det har ju kommunerna garanterat!!

Det handlar inte om att behålla standarden som innan,för den lär jag inte få tillbaks när jag fått barn,barn kostar och ska få kosta!

Men kommunen tjänar på att jag behåller jobbet,och dom ordnar barnomsorg,inget att orda om!

kan inte din kommuns regler men här har kommunen 4 mån på sig att skaffa fram en dagisplats, det finns möjlighet att få ekonomiskt bidrag här på 3000kr/mån om det inte finns en dagisplats till ansökt datum.

Samhällets sak blir det väl om jag ej kan behålla jobbet för att kommunerna ej kan hålla vad dom lovar..
Då får jag ju säga upp mig från arbetet och be om försörjningsstöd istället! I mina öron helt befängt!

Jobbet har man kvar i 2 år.
Och tills att barnet är 2 år så har det nog löst sig.
Föräldrapenning har man i 480 dagar, d.v.s. i 1 år och 4 månader sedan så kan man få kommunalt vårdnadsbidrag.

Att man som förälder måste stå för en del själv är väl inte så konstigt?

TS har ju dessutom 2 barn att få vårdnadsbidrag för.
Det blir 6000:- och så sparas dagisavgiften in det blir ytterligare 1200:-.
Och är man ändå hemma så kan man ju ta emot någon annans barnb också och få 4000:- för det.
Sådär 11200:- borde man ju överleva på.

TS har ju dessutom 2 barn att få vårdnadsbidrag för.
Det blir 6000:- och så sparas dagisavgiften in det blir ytterligare 1200:-.
Och är man ändå hemma så kan man ju ta emot någon annans barnb också och få 4000:- för det.
Sådär 11200:- borde man ju överleva på.

Kan inte få vårdnadsbidrag i min kommun av vad jag förstått. Är inte heller intressarad av det, vil tillbaks till mitt vanliga jobb ju...

kan inte din kommuns regler men här har kommunen 4 mån på sig att skaffa fram en dagisplats, det finns möjlighet att få ekonomiskt bidrag här på 3000kr/mån om det inte finns en dagisplats till ansökt datum.

Samma regel gäller här men dem har inte lyckats lösa det... Finns inga platser...

och det kommunala bidraget gäller bara för barn mellan 1 och 3 år.

vilken kommun tillhör du?? jag bor oxå i småland.

dagisavgiften är enligt infon vi har fått inkomstbaserad och inte en fast summa på 1200kr

Till hör nybro kommun och även vi har inkomstbaserad förskoleavgift och vårdnadsbidrag för att vi är hemma med våra barn kan vi inte få.

Men jag är inte intresserad av att passa andras barn och få betat för det. Hade det varit mitt kall här i livet hade jag utbildat mig till förskolelärare på en gång;).

Jag vill ha en dagsiplats till min dotter så jag kan få gå tillbaks till mitt arbete:p

Får se när den där politikern återkommer och vad han har att säga...

Att du kan arbeta.
Eller?

Så det korrekta är att staten tar TS pengar genom att hon betalar skatt, lovar att de ska se till att hon har dagis och uppmuntrar henne att skaffa barn.

Sedan ignorerar de det löftet, TS betalar skatten, betalar sin barnomsorg, förlorar pension, förlorar möjlighet till befordran, riskerar att halka lite efter i lön. Känns som att TS får betala sin barnomsorg väldigt många gånger till slut. ;)

Om det är TS egna ansvar att se till att hennes barn har barnomsort så får vi sänka skatten så att hon har råd att förse sig med det.

Känns som att staten borde förse ts med nya föräldradagar i tre månader till 100% lön.

Senast ändrad:

Fast det är kommulskatt hon betalar och som finansierar barnomsorgen. Staten har inte så mycket med det att göra.

Det är som någon tidigare påpekat kommunen.

Känns som att staten borde förse ts med nya föräldradagar i tre månader till 100% lön.

Det är väl att ta i.
Men vårdnadsbidrag för de egna och kanske någon annans barn vore ju en rimlig lösning.

Men jag är inte intresserad av att passa andras barn och få betat för det.

Ibland så måste man lösa situationer på sätt som man inte är intresserad av.
Bara för att så att säga lösa situationen.

Eller hitta någon annan i samma situation som tycker att det är trevligt.

Är skolchefen på semester så kontakta ordförande i ansvarig nämnd, barn och utbildningsnämnden eller vad den kan heta hos er.
.

Vill tacka mimmipigg för detta råd. Följde ju som jag tidigare skrivit det och pratade med ordförande och idag ringde dem och sa att Saga har fått en plats på en förskola inne i stan med start 18 januari (visserligen en vecka senare än vi sökt men det kan vi leva med).
;)
Synd bara tt man ska behöva vara så "bråkig" för att få det man har rätt till. Men skam den som ger sig.

således börjar hon där om 2 veckor och kommer sedan den 3 maj att flyttar över tiill förskolan där storasyster är.

Att du kan arbeta.
Eller?

Ja kommuner har skyldighet att tilhandahålla förskoleplats inom en viss tid. Det kallas platsgaranti. Det är ett politiskt beslut och sådana bör väl kommunerna hålla. Hur skulle det annars se ut?

Vilken tur att det fungerade!
Politiker är lättare att få att ge positiva besked, dels är det inte politikern som får fixa problemet, det har de tjänstemän till ;)
Sen vill de gärna ha nöjda kommunmedborgare speciellt ett valår!

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
24 777
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 030
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka