Ingen ersättning för obligatorisk kickoff på helg.

Martina_m

Trådstartare
Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid lunch på lördagen. Ett trevligt initiativ där vi får chansen att träffa alla kollegor från de olika kontoren runt om i Sverige.
Företaget är väl ett dotterbolag, eller en del av ett väldigt stort globalt företag. Jag vet faktiskt inte, men vi är ca 350 anställda i vår lilla del sas.

MEN, vi får endast ersättning 8 timmar för fredagen.
I det här fallet måste jag åka hemifrån ca 5.30 på fredagen och är hemma ca 19 på lördagen pga lång restid till där kickoffen äger rum.

Jag måste dessutom själv stå för 750 kr för boendet om jag inte vill dela boende med en kollega. Och med tanke på att jag har sömnproblem, hyfsat ny på jobbet och bara jobbar med män i min närmsta grupp på jobbet ( och jag är kvinna) så vill jag ha eget hotellrum.
Förra året behövde vi inte betala för eget boende.

Jag har dessutom lite krånglig kollektiv resväg och ställde frågan om jag får körersättning om jag tar bilen första timman (ca 9 mil). Vilket hade sparat mig ganska många timmar på resan och det hade blivit billigare för arbetsgivaren.
Men då får jag som svar att den 9 mil långa resa är motsvarande den tid det tar för mig att ta mig till kontoret. Därför får jag ingen ersättning för det. I det här fallet ska jag alltså inte till kontoret, jag ska inte ens in i den kommunen. Utan jag ska ta tåget från en annan stad än där mitt kontor finns för att komma vidare till resmålet sas. Men avståndet råkar vara motsvarande varandra.

Hur hade ni ställt er till detta?

Hade ni accepterat allt och bara betalt, åkt och varit glad?

Hade ni tagit den långa omvägen med kollektiv trafik för att få ersättning för hela resan? Och lagt massa onödigt extra timmar på resan? Eller hade ni kört den timman till tåget och sparat några timmar på både dit och hemresan men utan att få ersättning för det?

Eller bara vägrat, sparat de 1500 kr (boende + resa som jag isf behöver lägga) och stannat hemma och njutit av min lediga dag?
 
Oj, det lät som ett knepigt upplägg. Jag hade nog stannat hemma.
När vi har haft kick off på mina arbetsplatser har det legat över två vardagar, som man har fått lön för. Sedan trevligheter på kvällen.
Har aldrig behövt betala för rum, men inte haft enkelrum iofs, men då har det funnits någon av samma kön att dela rum med.
 
Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid lunch på lördagen. Ett trevligt initiativ där vi får chansen att träffa alla kollegor från de olika kontoren runt om i Sverige.
Företaget är väl ett dotterbolag, eller en del av ett väldigt stort globalt företag. Jag vet faktiskt inte, men vi är ca 350 anställda i vår lilla del sas.

MEN, vi får endast ersättning 8 timmar för fredagen.
I det här fallet måste jag åka hemifrån ca 5.30 på fredagen och är hemma ca 19 på lördagen pga lång restid till där kickoffen äger rum.

Jag måste dessutom själv stå för 750 kr för boendet om jag inte vill dela boende med en kollega. Och med tanke på att jag har sömnproblem, hyfsat ny på jobbet och bara jobbar med män i min närmsta grupp på jobbet ( och jag är kvinna) så vill jag ha eget hotellrum.
Förra året behövde vi inte betala för eget boende.

Jag har dessutom lite krånglig kollektiv resväg och ställde frågan om jag får körersättning om jag tar bilen första timman (ca 9 mil). Vilket hade sparat mig ganska många timmar på resan och det hade blivit billigare för arbetsgivaren.
Men då får jag som svar att den 9 mil långa resa är motsvarande den tid det tar för mig att ta mig till kontoret. Därför får jag ingen ersättning för det. I det här fallet ska jag alltså inte till kontoret, jag ska inte ens in i den kommunen. Utan jag ska ta tåget från en annan stad än där mitt kontor finns för att komma vidare till resmålet sas. Men avståndet råkar vara motsvarande varandra.

Hur hade ni ställt er till detta?

Hade ni accepterat allt och bara betalt, åkt och varit glad?

Hade ni tagit den långa omvägen med kollektiv trafik för att få ersättning för hela resan? Och lagt massa onödigt extra timmar på resan? Eller hade ni kört den timman till tåget och sparat några timmar på både dit och hemresan men utan att få ersättning för det?

Eller bara vägrat, sparat de 1500 kr (boende + resa som jag isf behöver lägga) och stannat hemma och njutit av min lediga dag?
Stannat hemma
 
Jag har aldrig behövt betala själv eller dela rum med någon. Ska jag åka på konferens så är det en vardag, aldrig helg. Är jag schemalagd när jag är ledig ska jag ha övertid om det är kortare tid än 30 dagars avisering, annars ledig någon annan gång. Ska jag resa ska jag ha reseersättning och jag skriver även upp restidsersättning.

Ska jag betala själv så åker jag inte.
 
Vad säger facket?
De säger att det är "utmärkande" att det ligger på en lördag utan att vi får någon form av ersättning för det. Och att jag ska kontakta vår fackklubb på jobbet, vilket jag gjort. Hon håller med mig i allt, att det här inte är rimligt och att hon ska ta upp det med ledningen och hr-chefen igen. Det har hon gjort tidigare, då de haft det här upplägget i flera år.

Men nu är det sommar och jag vet inte om det hinner göras något innan kickoffen sker i augusti.

Men vad KAN facket göra?

Jag har bara varit med en gång tidigare, men då var det i en stad som var mkt lättare att ta sig till och som sagt ingen avgift för eget rum.
 
Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid lunch på lördagen. Ett trevligt initiativ där vi får chansen att träffa alla kollegor från de olika kontoren runt om i Sverige.
Företaget är väl ett dotterbolag, eller en del av ett väldigt stort globalt företag. Jag vet faktiskt inte, men vi är ca 350 anställda i vår lilla del sas.

MEN, vi får endast ersättning 8 timmar för fredagen.
I det här fallet måste jag åka hemifrån ca 5.30 på fredagen och är hemma ca 19 på lördagen pga lång restid till där kickoffen äger rum.

Jag måste dessutom själv stå för 750 kr för boendet om jag inte vill dela boende med en kollega. Och med tanke på att jag har sömnproblem, hyfsat ny på jobbet och bara jobbar med män i min närmsta grupp på jobbet ( och jag är kvinna) så vill jag ha eget hotellrum.
Förra året behövde vi inte betala för eget boende.

Jag har dessutom lite krånglig kollektiv resväg och ställde frågan om jag får körersättning om jag tar bilen första timman (ca 9 mil). Vilket hade sparat mig ganska många timmar på resan och det hade blivit billigare för arbetsgivaren.
Men då får jag som svar att den 9 mil långa resa är motsvarande den tid det tar för mig att ta mig till kontoret. Därför får jag ingen ersättning för det. I det här fallet ska jag alltså inte till kontoret, jag ska inte ens in i den kommunen. Utan jag ska ta tåget från en annan stad än där mitt kontor finns för att komma vidare till resmålet sas. Men avståndet råkar vara motsvarande varandra.

Hur hade ni ställt er till detta?

Hade ni accepterat allt och bara betalt, åkt och varit glad?

Hade ni tagit den långa omvägen med kollektiv trafik för att få ersättning för hela resan? Och lagt massa onödigt extra timmar på resan? Eller hade ni kört den timman till tåget och sparat några timmar på både dit och hemresan men utan att få ersättning för det?

Eller bara vägrat, sparat de 1500 kr (boende + resa som jag isf behöver lägga) och stannat hemma och njutit av min lediga dag?
Har ni inga regler för traktamenten eller liknande? Är osäker på om det är skrivet i kollektivavtal eller någon annan stans.
 
Jag har ett liknande upplägg på jobbet inför en kick-off i augusti, men vi får sätta upp även lördagen som arbetstid. Dock har vi ingen övertidsersättning i normalfallet (6v semester istället), så det blir ju mer att man ser till att kompensera sig själv med tid när det passar (och det påverkar våra bonusar att göra så eftersom interntid inte är bonusgrundande). Man kan önska att få bo i eget rum, men det är inte säkert att man får det, man förväntas vilja dela rum med en kollega.

Jag har valt att inte åka på vår kick-off - jag värderar min egen tid högre än så, och jag hade precis som du @Martina_m kommit hem framåt 18-19 på lördagen så en hel lördag i soptunnan, liksom. En bidragande orsak till att jag inte åker är också att det inte ger mig något jobbmässigt, det är mer fokus på lekar, teambuilding och att äta o dricka gott. Ingen vettig jobbrelaterad agenda. Så jag prioriterar resor som antingen har med mina kunduppdrag att göra eller som tydligt ger något som utbildning, intressanta föreläsningar mm.
 
Jag har arbetat på olika ställen med liknande upplägg och nej, man brukar inte få extra ersättning eller välja enkelrum. Det brukar däremot finnas möjlighet att åka hem efter konferensdelen är klar då middag och fest är frivilliga inslag. Det innebär att du bör kunna åka hem på fredag eftermiddag/kväll. Om man inte följer med brukar man få arbeta istället. Att man skulle få en ledig dag har jag inte varit med om.
 
Jag arbetar bara på arbetstid och arbetsgivaren står för mina kostnader. Jag hade inte dykt upp utanför arbetstid och inte gjort något där jag förväntas betala själv.

Men å andra sidan så jobbar jag för staten där det normalt inte förekommer den här typen av upplägg. Det är kanske mer normalt i andra branscher?
 
Jag har arbetat på olika ställen med liknande upplägg och nej, man brukar inte få extra ersättning eller välja enkelrum. Det brukar däremot finnas möjlighet att åka hem efter konferensdelen är klar då middag och fest är frivilliga inslag. Det innebär att du bör kunna åka hem på fredag eftermiddag/kväll. Om man inte följer med brukar man få arbeta istället. Att man skulle få en ledig dag har jag inte varit med om.
Fast man kan ju inte tvinga någon att arbeta en lördag om man inte följer med?
 
Jag har arbetat på olika ställen med liknande upplägg och nej, man brukar inte få extra ersättning eller välja enkelrum. Det brukar däremot finnas möjlighet att åka hem efter konferensdelen är klar då middag och fest är frivilliga inslag. Det innebär att du bör kunna åka hem på fredag eftermiddag/kväll. Om man inte följer med brukar man få arbeta istället. Att man skulle få en ledig dag har jag inte varit med om.
Arbeta fredagen och vara ledig lördagen måste ju vara det enda rimliga alternativet här när kick-offen ligger fredag-lördag? Så åker TS inte med då så blir det ju en ledig lördag istället för en jobb-/reselördag :)
 
Vill du åka under andra premisser? Jag hade tagit upp dina tankar privat och sett om chefen kan möta dig, så länge man håller klaffen så tycker jag chefer kan vara rätt tillmötesgående, sen är det ju så att de resonerar att går det så går det.

SJÄLVKLART ska du inte behöva dela rum med en manlig kollega, där hade jag inte kompromissat och inte betalat själv.
Till resan och att betala den själv tycker jag är ett ganska märkligt upplägg, jag har alltid haft chefer som anordnar något gemensamt (typ hyr buss/taxi beroende på storlek på grupp) eller att man anordnar så att man samåker med kollegor och då får man körersättning.
 
Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid lunch på lördagen. Ett trevligt initiativ där vi får chansen att träffa alla kollegor från de olika kontoren runt om i Sverige.
Företaget är väl ett dotterbolag, eller en del av ett väldigt stort globalt företag. Jag vet faktiskt inte, men vi är ca 350 anställda i vår lilla del sas.

MEN, vi får endast ersättning 8 timmar för fredagen.
I det här fallet måste jag åka hemifrån ca 5.30 på fredagen och är hemma ca 19 på lördagen pga lång restid till där kickoffen äger rum.

Jag måste dessutom själv stå för 750 kr för boendet om jag inte vill dela boende med en kollega. Och med tanke på att jag har sömnproblem, hyfsat ny på jobbet och bara jobbar med män i min närmsta grupp på jobbet ( och jag är kvinna) så vill jag ha eget hotellrum.
Förra året behövde vi inte betala för eget boende.

Jag har dessutom lite krånglig kollektiv resväg och ställde frågan om jag får körersättning om jag tar bilen första timman (ca 9 mil). Vilket hade sparat mig ganska många timmar på resan och det hade blivit billigare för arbetsgivaren.
Men då får jag som svar att den 9 mil långa resa är motsvarande den tid det tar för mig att ta mig till kontoret. Därför får jag ingen ersättning för det. I det här fallet ska jag alltså inte till kontoret, jag ska inte ens in i den kommunen. Utan jag ska ta tåget från en annan stad än där mitt kontor finns för att komma vidare till resmålet sas. Men avståndet råkar vara motsvarande varandra.

Hur hade ni ställt er till detta?

Hade ni accepterat allt och bara betalt, åkt och varit glad?

Hade ni tagit den långa omvägen med kollektiv trafik för att få ersättning för hela resan? Och lagt massa onödigt extra timmar på resan? Eller hade ni kört den timman till tåget och sparat några timmar på både dit och hemresan men utan att få ersättning för det?

Eller bara vägrat, sparat de 1500 kr (boende + resa som jag isf behöver lägga) och stannat hemma och njutit av min lediga dag?

Låter knepigt.

På min arbetsplats hade alla reskostnader för arbetet på annan ort ersatts (det är bara när man är på "vanliga" kontoret som man förutsätts stå för arbetsresorna själv), plus att man skulle fått upp till 8h flex (räknad arbetstid) per normalt arbetsfri dag för restid på helg.

Eget boende tycker jag man kan kräva om övernattning krävs.

Det är svårt att råda någon enskild till att åka eller stanna men det är verkligen inte bra villkor och borde förändras. Ett steg mot en sådan förändring skulle kunna vara att någon eller några inte ställer upp på dem, men att inte ställa upp på dem behöver inte betyda att stanna hemma.
 
Vill du åka under andra premisser? Jag hade tagit upp dina tankar privat och sett om chefen kan möta dig, så länge man håller klaffen så tycker jag chefer kan vara rätt tillmötesgående, sen är det ju så att de resonerar att går det så går det.

SJÄLVKLART ska du inte behöva dela rum med en manlig kollega, där hade jag inte kompromissat och inte betalat själv.
Till resan och att betala den själv tycker jag är ett ganska märkligt upplägg, jag har alltid haft chefer som anordnar något gemensamt (typ hyr buss/taxi beroende på storlek på grupp) eller att man anordnar så att man samåker med kollegor och då får man körersättning.
Fast det är väl precis lika självklart att man inte ska behöva dela rum med kollega av samma kön, om man inte frivilligt önskar det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp