Ingen ersättning för obligatorisk kickoff på helg.

Fast det är väl precis lika självklart att man inte ska behöva dela rum med kollega av samma kön, om man inte frivilligt önskar det?
Håller med! Det där med att tvingas dela rum med någon kollega tycker jag är ett riktigt otyg.

För mig som är superintrovert är den här typen av tillställningar rejält energidränerande, och då är det direkt nödvändigt att ha möjligheten att kunna ”stänga in sig” i ensamhet den där halvtimmen eller vad det nu må vara mellan en dag av gruppdiskussioner och kvällsaktivitet. Eller att få vakna upp i ensamhet och ”andas” en stund innan det sätter igång igen.

Plus att jag tycker sömn är en för privat situation för att det ska kännas helt bekvämt att dela med någon jag jobbat med.

(Och att tvingas göra detta och därtill tappat en hel ledig lördags återhämtning… Hade nog känt mig näst intill sjuk efter det faktiskt.)
 
Senast ändrad:
Jag har arbetat på olika ställen med liknande upplägg och nej, man brukar inte få extra ersättning eller välja enkelrum. Det brukar däremot finnas möjlighet att åka hem efter konferensdelen är klar då middag och fest är frivilliga inslag. Det innebär att du bör kunna åka hem på fredag eftermiddag/kväll. Om man inte följer med brukar man få arbeta istället. Att man skulle få en ledig dag har jag inte varit med om.
Har ni haft det på lördagar? När ni eg skulle varit lediga?
Jag kan inte åka hem bara sådär, det är 50 mil hem.
 
Jag arbetar bara på arbetstid och arbetsgivaren står för mina kostnader. Jag hade inte dykt upp utanför arbetstid och inte gjort något där jag förväntas betala själv.

Men å andra sidan så jobbar jag för staten där det normalt inte förekommer den här typen av upplägg. Det är kanske mer normalt i andra branscher?

Eh... jag har fått betalt för att gå på finkrog i Sthlm (mer eller mindre så fashionabel den kan bli, ett stenkast från en av våra stora teaterscener ;)). Är det i jobbet så jobbar jag och tar betalt. Givetvis är alla resor odyl betalda.

Det finns inte på världskartan att jag jobbar gratis. Och det är inget mina uppdragsgivare förväntar sig heller.

Edit: Dela rum?! Hell no! :D
 
Senast ändrad:
Jag har allergier som gör att jag får eget rum vid såna tillfällen.
Nu jobbar jag i en kommun som inte har råd med sånt s0
 
Eh... jag har fått betalt för att gå på finkrog i Sthlm (mer eller mindre så fashionabel den kan bli, ett stenkast från en av våra stora teaterscener ;)). Är det i jobbet så jobbar jag och tar betalt. Givetvis är alla resor odyl betalda.

Det finns inte på världskartan att jag jobbar gratis. Och det är inget mina uppdragsgivare förväntar sig heller.

Edit: Dela rum?! Hell no! :D
Säger detsamma. Aldrig i livet att jag jobbar gratis. Det enda jag kan tänka mig göra är att åka på AW med kollegor och då betala för att åka kollektivtrafiken en kväll, men sånt är ju mer i stil med "äta ute med vänner och få allt betalt" än att faktiskt jobba.

Den gång som det var prat om att åka på kryssning som AW och då dela hytt med kollegor, då lät jag bli att åka. Det fanns på det jobbet EN kollega jag hade varit bekväm att dela hytt med, men då var upplägget sådant att jag hade fått dela hytt med andra. Så, jag stannade hemma och tog en avkopplande skogspromenad med hundarna istället.
 
Säger detsamma. Aldrig i livet att jag jobbar gratis. Det enda jag kan tänka mig göra är att åka på AW med kollegor och då betala för att åka kollektivtrafiken en kväll, men sånt är ju mer i stil med "äta ute med vänner och få allt betalt" än att faktiskt jobba.

Den gång som det var prat om att åka på kryssning som AW och då dela hytt med kollegor, då lät jag bli att åka. Det fanns på det jobbet EN kollega jag hade varit bekväm att dela hytt med, men då var upplägget sådant att jag hade fått dela hytt med andra. Så, jag stannade hemma och tog en avkopplande skogspromenad med hundarna istället.

Ja, är det AW med kollegorna är det ju inte jobb och gillar jag kollegorna och det inte är för dyrt går jag gärna på sådant. Men det är ju inget AG har något med att göra.
 
Jag hade inte åkt. Jag hade nog "råkat" bli sjuk då eller nåt. Inte en chans att jag gått med på att jobba gratis eller betala för att få enkelrum! På mitt jobb får vi alltid enkelrum, företaget betalat allt inkl resa (bil eller kollektivt) om det är någon annanstans än ordinarie arbetsplats.

En jag känner hade en liknande kick off. Söndag till måndag på ett spa. Söndagen plus övernattning var frivilligt medan måndagen var obligatorisk. Vet inte om de ersatte resan dock. Företaget betalade dock hela vistelsen.
 
Jag börjar nytt jobb i augusti och vi ska iväg över natt andra veckan. Vi har förtroendearbetstid så tiden tar man ju ut när det passar sen. Det finns såklart inte på kartan att man skulle betala resan själv, samma på mitt nuvarande jobb.
Jag ska dock dela rum med en kollega (som jag ju inte känner men har träffat). Inte optimalt, inte säkert att jag kommer att sova så mycket, men ok.
 
När mitt företag åker iväg, så är det självklart att vi inte betalar resan själv, sedan har vi ingen övertid, så att regga arbetstid på lördagen blir inte av av den anledningen. När det gäller hotellrum har det alltid varit så att om något kön har udda antal deltagare, så blir det ett eller två enkelrum. Förra året hade jag tur med att stället vi åkte till inte hade tillräckligt många dubbelrum, så jag fick eget rum (det var första gången jag lyfte frågan dock).

Vill/kan man inte följa med är även det absolut okej, finns inga som helst krav på att man måste. Däremot innebär ju det, så klart, att man får jobba fredagen på samma sätt som vanligt i gengäld.
 
Har ni haft det på lördagar? När ni eg skulle varit lediga?
Jag kan inte åka hem bara sådär, det är 50 mil hem.
Ja. Mitt första jobb efter universitet var på revisionsbyrå. De första fem åren har man obligatoriska utbildningsveckor. Första resan var 12 dagar. Restid var aldrig arbetstid utan åkte man lördag -lördag så satte man upp vanlig arbetsvecka. Och man delade alltid rum med någon annan (dock av samma kön).

Jag har sedan varit på andra arbetsplatser där man haft konferens dagtid en fredag och sedan fest och övernattning till lördag.
 
Jag hade aldrig betalt for resa, hotell eller delat rum i jobbet.
Gallande arbetstid ar det lite fram och tillbaka, for mig hade nog beslutet om att delta (om resande, boende och enkelrum var betalt av jobb), hangt pa hur mycket jag ville vara med och vad mina nadra planer for helgen ar

Vi har en arlig "sommarfest" som brukar ta plats pa nagon kul local (Kew Garden, London Zoo, nagon cricket arena), men da ar det helt socialt och frivilligt. Du betalar resan dit sjalv, men det ligger alltid i samma stad som jobbet, sa resekostnaderna ar inte overmaktiga. Dessutom brukar det vara nagon gratis bonus - t.ex. nar vi var pa London Zoo fick man gratis intrade med X vanner over dagen som en liten bonus. T.o.m. pa den festen gar jag bara om jag inte har nagra battre planer.
 
De säger att det är "utmärkande" att det ligger på en lördag utan att vi får någon form av ersättning för det. Och att jag ska kontakta vår fackklubb på jobbet, vilket jag gjort. Hon håller med mig i allt, att det här inte är rimligt och att hon ska ta upp det med ledningen och hr-chefen igen. Det har hon gjort tidigare, då de haft det här upplägget i flera år.

Men nu är det sommar och jag vet inte om det hinner göras något innan kickoffen sker i augusti.

Men vad KAN facket göra?

Jag har bara varit med en gång tidigare, men då var det i en stad som var mkt lättare att ta sig till och som sagt ingen avgift för eget rum.
Tja, jag blir schemalagd både kvällar och helger, och det har aldrig varit tal om extraersättning. Jag hade inte bråkat om det. Möjligen försökt deala om enkelrum, om det inte finns någon kvinna att dela med.
 
Jag arbetar bara på arbetstid och arbetsgivaren står för mina kostnader. Jag hade inte dykt upp utanför arbetstid och inte gjort något där jag förväntas betala själv.

Men å andra sidan så jobbar jag för staten där det normalt inte förekommer den här typen av upplägg. Det är kanske mer normalt i andra branscher?
Jag jobbar för staten, och det förekommer definitivt den typen upplägg. Åker jag på konferens eller annat i jobbet är det mer regel än undantag att de delvis ligger på helger och/eller kvällar, och då är det helt enkelt arbetstid då. Arbetstid är när jobbet kallar, helt enkelt.
 
När vi reser i jobbet startar arbetstiden när vi åker hemifrån om det krävs tidigare start än vi normalt börjar jobba. All schemalagd tid + restid räknas som arbetstid. Vi ska så långt det är möjligt åka buss/tåg men att ta bil delar av sträckan för att spara tid hade nog inte varit några problem. Då får vi ersättning för det också.
Stannar vi över natt får vi traktamente, ersättningen där är lite olika beroende på hur mycket måltider osv som ingår och vad man behöver köpa själv.
De få gånger vi övernattat har alla sovit i eget rum.

Har inte varit iväg över en helg men jag gissat att jag isf skulle få någon slags (minimal) OB-ersättning. Jobbar i regionen så det skulle säkert bli samma OB man får om man jobbar helg i sjukvården.
Här skulle det dock aldrig hända att man tvingas åka på en helg, eller man tvingas aldrig att åka överlag. Obligatoriska saker sker inom länet eller i samma stad så man kan alltid åka hem om man vill.

På mitt jobb arbetar vi ”kontorstid” och vi använder stämpelklocka, ingen förtroendetid.

Jag hade stannat hemma med det upplägg du beskriver.
 
Jag jobbar för staten, och det förekommer definitivt den typen upplägg. Åker jag på konferens eller annat i jobbet är det mer regel än undantag att de delvis ligger på helger och/eller kvällar, och då är det helt enkelt arbetstid då. Arbetstid är när jobbet kallar, helt enkelt.
Men du är väl inte tvingad att åka på konferens? Det brukar ju vara på eget initiativ. Ingen forskare jag känner tvingas till konferensresor utan man åker ju dit och när man själv väljer.
 
Jag jobbar för staten, och det förekommer definitivt den typen upplägg. Åker jag på konferens eller annat i jobbet är det mer regel än undantag att de delvis ligger på helger och/eller kvällar, och då är det helt enkelt arbetstid då. Arbetstid är när jobbet kallar, helt enkelt.
Men jobbar du kontorstid vanligtvis då? Och om du menar att det helt enkelt är arbetstid kvällar/helger, så får du väl betalt för det?
 
Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid lunch på lördagen. Ett trevligt initiativ där vi får chansen att träffa alla kollegor från de olika kontoren runt om i Sverige.
Företaget är väl ett dotterbolag, eller en del av ett väldigt stort globalt företag. Jag vet faktiskt inte, men vi är ca 350 anställda i vår lilla del sas.

MEN, vi får endast ersättning 8 timmar för fredagen.
I det här fallet måste jag åka hemifrån ca 5.30 på fredagen och är hemma ca 19 på lördagen pga lång restid till där kickoffen äger rum.

Jag måste dessutom själv stå för 750 kr för boendet om jag inte vill dela boende med en kollega. Och med tanke på att jag har sömnproblem, hyfsat ny på jobbet och bara jobbar med män i min närmsta grupp på jobbet ( och jag är kvinna) så vill jag ha eget hotellrum.
Förra året behövde vi inte betala för eget boende.

Jag har dessutom lite krånglig kollektiv resväg och ställde frågan om jag får körersättning om jag tar bilen första timman (ca 9 mil). Vilket hade sparat mig ganska många timmar på resan och det hade blivit billigare för arbetsgivaren.
Men då får jag som svar att den 9 mil långa resa är motsvarande den tid det tar för mig att ta mig till kontoret. Därför får jag ingen ersättning för det. I det här fallet ska jag alltså inte till kontoret, jag ska inte ens in i den kommunen. Utan jag ska ta tåget från en annan stad än där mitt kontor finns för att komma vidare till resmålet sas. Men avståndet råkar vara motsvarande varandra.

Hur hade ni ställt er till detta?

Hade ni accepterat allt och bara betalt, åkt och varit glad?

Hade ni tagit den långa omvägen med kollektiv trafik för att få ersättning för hela resan? Och lagt massa onödigt extra timmar på resan? Eller hade ni kört den timman till tåget och sparat några timmar på både dit och hemresan men utan att få ersättning för det?

Eller bara vägrat, sparat de 1500 kr (boende + resa som jag isf behöver lägga) och stannat hemma och njutit av min lediga dag
Vad säger ert kollektivavtal om arbete på kvällar och helger? Är det obligatoriskt är det ju arbetstid utgår jag ifrån. Du borde få betald resa från arbetet och vidare, så brukar man räkna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp