Ingen ersättning för obligatorisk kickoff på helg.

Jag jobbar för staten, och det förekommer definitivt den typen upplägg. Åker jag på konferens eller annat i jobbet är det mer regel än undantag att de delvis ligger på helger och/eller kvällar, och då är det helt enkelt arbetstid då. Arbetstid är när jobbet kallar, helt enkelt.
Ja, det finns så klart undantag. Men ingen av de myndigheterna jag jobbat för har någonsin ens nämnt att man ska jobba på helgerna. Det har helt enkelt inte funnits på kartan. Och jag har ändå hunnit med några myndigheter nu. Jag har jobbat på de största myndigheterna. Och ett par av de mindre.
 
Det finns liksom ingen specificerad arbetstid. Det är ju förtroendearbetstid, och min erfarenhet är att de flesta jobbar mer än heltid när det kommer till forskningen. På semestern, när det inte är undervisning, passar de på med diverse skrivprojekt. Men är lediga också såklart.
Du menar så, jag tolkade semestern som uttagen semester och fick då inte ihop det. Med förtroende tid är ju allt helt flytande och det blir inte riktigt applicerbart på andra typer av anställningar. Vilket jag antar var din poäng också?
 
Du menar så, jag tolkade semestern som uttagen semester och fick då inte ihop det. Med förtroende tid är ju allt helt flytande och det blir inte riktigt applicerbart på andra typer av anställningar. Vilket jag antar var din poäng också?
Ja precis. Det går inte att jämföra.
 
Vad säger ert kollektivavtal om arbete på kvällar och helger? Är det obligatoriskt är det ju arbetstid utgår jag ifrån. Du borde få betald resa från arbetet och vidare, så brukar man räkna.
I Kollektivavtalet bör även ersättning för resa vara specificerat. Så jag hade helt enkelt kollat där vad det säger.
 
I Kollektivavtalet bör även ersättning för resa vara specificerat. Så jag hade helt enkelt kollat där vad det säger.
Hmm, jag kollade i kollektivavtalet, men hittade väl inte direkt något där. Kanske ska kolla igen.
Dock står det i mitt anställningsavtal att arbetsgivaren ska ersätta resor. Vilket de ju inte vill göra nu.
 
Kräva full betalning för tiden samt ersättning för boendet.
Jag skulle ha åkt och sedan krävt ersättning i efterhand via facket.

Det har jag sett hända när kollegor till mig protesterat mot upplägget.
Då fick även jag ersättning i efterhand.
Det låter faktiskt som en bra plan!
Jag ska nog ringa facket igen och kolla med dem. Hur de kan hjälpa till med det och hur vår fackklubb fungerar.
 
Hmm, jag kollade i kollektivavtalet, men hittade väl inte direkt något där. Kanske ska kolla igen.
Dock står det i mitt anställningsavtal att arbetsgivaren ska ersätta resor. Vilket de ju inte vill göra nu.
Förväntar de sig att du ska resa och bo borta så får de betala. Punkt. Det spelar ingen roll att de tycker att ni borde tycka att en kick-off är "rolig". De vill ha er där, de betalar.
 
Jag har ett liknande upplägg på jobbet inför en kick-off i augusti, men vi får sätta upp även lördagen som arbetstid. Dock har vi ingen övertidsersättning i normalfallet (6v semester istället), så det blir ju mer att man ser till att kompensera sig själv med tid när det passar (och det påverkar våra bonusar att göra så eftersom interntid inte är bonusgrundande). Man kan önska att få bo i eget rum, men det är inte säkert att man får det, man förväntas vilja dela rum med en kollega.

Jag har valt att inte åka på vår kick-off - jag värderar min egen tid högre än så, och jag hade precis som du @Martina_m kommit hem framåt 18-19 på lördagen så en hel lördag i soptunnan, liksom. En bidragande orsak till att jag inte åker är också att det inte ger mig något jobbmässigt, det är mer fokus på lekar, teambuilding och att äta o dricka gott. Ingen vettig jobbrelaterad agenda. Så jag prioriterar resor som antingen har med mina kunduppdrag att göra eller som tydligt ger något som utbildning, intressanta föreläsningar mm.
Så har vi det oxå, 6 v semester och ingen övertid. Och då händer det att jag jobbar kvällar och helger för att hinna klart med vissa grejer. Och det får jag inget extra betalt för, mer än att jag sätter upp tiden som vanlig arbetstid.
 
Förväntar de sig att du ska resa och bo borta så får de betala. Punkt. Det spelar ingen roll att de tycker att ni borde tycka att en kick-off är "rolig". De vill ha er där, de betalar.
Förra året menade de att de är "snälla som ger oss boende och mat". Men i år ska jag betala 1500 för att ge bort hela fredagskvällen och hela lördagen. Helt orimligt!
 
Så har vi det oxå, 6 v semester och ingen övertid. Och då händer det att jag jobbar kvällar och helger för att hinna klart med vissa grejer. Och det får jag inget extra betalt för, mer än att jag sätter upp tiden som vanlig arbetstid.
Så gör jag också, även om det i specialfall kan förekomma särskild ersättning för (beordrat) helgarbete. Men för mig innebär det ju att jag sätter upp en kick-off-lördag som arbetad tid, och har därmed gett mig själv utrymme att sätta upp 8 timmar mindre vid något annat tillfälle.
 
Du menar så, jag tolkade semestern som uttagen semester och fick då inte ihop det. Med förtroende tid är ju allt helt flytande och det blir inte riktigt applicerbart på andra typer av anställningar. Vilket jag antar var din poäng också?
På det universitet jag jobbar så läggs någon slags schablonsemester på sommaren men sen styr folk över det där helt efter eget huvud. Inte säkert de tar ut semester om de åker bort på vintern tex.
 
Ja, det finns så klart undantag. Men ingen av de myndigheterna jag jobbat för har någonsin ens nämnt att man ska jobba på helgerna. Det har helt enkelt inte funnits på kartan. Och jag har ändå hunnit med några myndigheter nu. Jag har jobbat på de största myndigheterna. Och ett par av de mindre.
Ja, det är verkligen olika. Jag jobbar på ett universitet, och då är det en självklarhet att man ibland jobbar kvällar och helger när det behövs. Utan extra ersättning. Jobbar ni på riktigt aldrig på helgerna? Jag tror faktiskt aldrig jag haft ett sånt jobb nånsin.
 
Hur menar du att man tar ut semester men arbetar den tiden ändå?
Ja, precis så. Det kan ju t ex vara att man har fyra veckors semester, men så mycket att göra att man inte kan vara ledig så länge, då får man jobba på semestern.

Eller om det kommer in en ansökan, då är man skyldig att fatta beslut inom tre veckor, oavsett om man råkar ha semester. Man kan inte täcka upp med vikarier, för man är personligt ansvarig.
 
Finns inte på världskartan att jag åker iväg på nån jobbaktivitet, där jag själv förväntas betala rubbet för och dessutom helt gratis upplåta en stor del av min fritid.

Antingen betalar arbetsgivaren resa, boende och hela min bortatid eller så stannar jag hemma.
 
Ja, det är verkligen olika. Jag jobbar på ett universitet, och då är det en självklarhet att man ibland jobbar kvällar och helger när det behövs. Utan extra ersättning. Jobbar ni på riktigt aldrig på helgerna? Jag tror faktiskt aldrig jag haft ett sånt jobb nånsin.
Jag har aldrig jobbat på helgen och aldrig kväll heller. När klockan är fyra lämnar jag datorn på jobbet och åker hem b
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp