Ingen hage..

Att ha en häst som bara går och inte får göra något är lika mycket djumisshandel, _att få gå ute 24/dygnet utan att någon tar hand om den är lika mycket misshandel!__
Så därför tar jag hand om min häst och låter den gå ute så mycket det går!!!

Jag kanske missuppfattade ditt inlägg, men såhär stod det iallafall...Att få gå UTE 24/dygnet......skit samma...jag vet inte vad du tänkte...kanske skrev du fel bara....
Jag kan inte påstå att jag aktiverar mina fölston, dessutom har dom ju föl bara ca 6 månader/år...resten utan föl...tycker dom ser ut att må ganska bra ändå faktiskt...
 
Hmmm snart börjar jag själv få fundera på vad jag menar ;)

Det finns dom som har hästar på lösdrift med tron att hästen inte behöver tas om hand medans de andra hästarna aktiveras då kan man se att den hästen inte mår bra..

Ett ex är min inhyrning som rids lite när äg själv vill & har tid och jag aktiverar min 5-6 d/v under den tiden blir han tjurig/svårhanterlig och ser allmänt uttråkad ut med ögonsorg!

Men fölston har väl att göra när dom har föl och resten av tiden är det nog bara skönt för dom att ta det lugnt för att ta hand om nästa föl. eller? så jag tror att dom klarar det bättre än en häst som är van att aktiveras för att sedan inte ha något att göra!
:eek: det är kanppt att jag själv fattar vad jag skriver :D

Men att en frisk häst får stå i en box dygnet runt tycker jag inte ska förekomma..

pust ;)
 
Sedan en tid tillbaka har hästen kotledsinflammationer i båda frambenen och står inne varje dag, eftersom den springer i hagen....

Jag orkar inte ens argumentera med karln

Hoppas du inte tänkte argumentera om huruvida hästen ska stå inne eller ej när den har kotledsinflammation??

Kotledsinflammation är ju en skada och boxvistelse kan ju då tom vara ordinerad av veterinär!! :smirk:
 
Oj.. nu tycker jag nästan att diskusionen är lite onyanserad.

Min grundinställning är att en häst ska få gå ute under hela dagen, att man ska motionera den regelbundet, inte lägga på täcken i onödan, inte låta bli att lägga på täcken om det faktsikt behövs och ge den rätt mängd bra mat osv. Så långt är min åsikt ristad i sten. =)

Men sen finns det faktiskt undantag.
Tex russen på Lojsta. De har ingen ligghall, och de får ingen nogrant uträkand foderstat osv. men jag tror att de mår bra i alla fall.
Ett annat exempel, fast åt andra hållet är när jag var på ridledarkurs med min kära pålle som mig veterligen inte stått inne en enda dag i sitt tioåriga liv före det. Då stod han inne i tre veckor, gissa om jag var tveksam till det. Motiveringen till att de skulle stå inne var att vi skulle komma att rida dem ganska hårt så de "behövde sin energi". Och tro mig - den hästen märker man när han inte gillar läget - men det var inga som hellst probem (döm om min förvåning). Han trivdes superbra under den tiden också.

Allt är ju faktiskt inte svart eller vitt, det finns vissa mellanlägen..
(Fast jag håller i ärlighetens namn med om att jag tycker lite synd om de hästar som inte får komma ut i hagen ordentligt.. )
 
På Irland går tex de flesta fullblodsgaloppörer ute jämt och GISSA hur starka ben och kroppar de har? Även fast deras djurhållning inte är super i andra avseenden så får många av deras hästar gå ute mer.

Gud forbarme dej om du aldrig varit pa Irland!! Fy f*n vilket skitsnack du haller pa med!! De flesta hastar pa Irland star inne i ett stall nar de inte motioneras max 1 timme/dagen. Men det som ar annorlunda pa Irland vs Sverige ar att man later hastarna ga pa bete en langre tid. Tex sa gar vara hopphastar pa bete fran oktober till mars/april. Vara jakthastar gar ute fran mars till sept/oktober.
Galopphastar som ar i traning star inne pa heltid, de ar inte ute ur sin box om de inte motioneras.

En och annan familjehast och ponny kanske "bor" ute hela aret runt, men det kanske ar 3% av alla hastar pa Irland.

Ta reda pa fakta innan du uttrycker dej!!!!
 
Martha, jag haller med dej full ut! Du har helt ratt.

Visst ska hastar i den man de kan vara ute sa mycket som mojligt, men de mar inte speciellt daligt av att vara inne pa heltid heller.
Tyvarr pa Irland har vi inte den kulturen att slappa ut hastarna pa dagen. Jag far en massa fragor varje dag fran irlandare, for att jag slapper ut mina hastar varje dag. Manga gillar inte tanken pa att hastarna ska fa ga ute mer an kanske en timme pa ridbanan. Speciellt om det regnar!!
Manga tycker att det ar daligt eftersom hasten blir smutsig ute och risken for mugg och andra saker okar.
Dessutom ar det manga som tror att hasten inte klarar av arbete om den gar ute och motionerar sej sjalv under dagen.

Vad jag har sett om man jamfor med andra irlandare, ar att mina hastar ater lite mer an andra. De ser inte speciellt mycket battre ut pga detta, utan jag tror att de helt enkelt behover mer foder. Men annars ar det ingen skillnad. Mina hastar ar INTE lugnare an andra irlandare. Snarare tvartom. :)
De ar inte mindre tittiga. De presterar inte mer eller mindre och de ar lika mycket sjuka som andra.

Jag tror inte att det spelar nagon roll om hasten star ute eller inte for halsans skull. Mentalt sa handlar det om att hasten far hjarnan aktiverad, och det ar viktigare an att fa benen aktiverade.

Om man jamfor Sverige med Irland sa har vi faktiskt FLER forslitningsskador i Sverige an vad vi har pa Irland, dar hastarna inte har daglig utevistelse. Jag har ofta funderat pa det och kommit fram till att det finns 2 orsaker till detta. Irlandska hastar gar pa bete (vila) langre an svenska hastar, det finns mycket mera kalk i vattnet och battre kvalitet pa gras.
Dessutom sa tillbringar de allra flesta 0-3 aringar hela deras uppvaxt pa bete i grupp. Avelsston gar ute hela aret och ar mammor pa heltid.

Ingenting ar fel - bara annorlunda!!
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 645
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp