Ingen hage..

Jag tycker också att det är bättre för hästarna att komma ut i en lerpöl än att stå i stallet hela dagen och glo, då får de ju ialla fall kika ut över nejden och få frisk luft. Mugg och annat elände beror ju mer på hur känslig hästen är än om det är kladdigt ute. Min häst hade småmugg hela tiden när hon gick ute i stor gräshage men nu när hon står i lervälling har hon inte haft mugg på två höst/vinter säsonger. Inte för att jag menar att lervällnig är BRA för mugg utan för att ge exempel på att mugg och hagunderlag inte behöver hänga ihop.
Jag säger som min veterinär på Åby när det gäller hagar och skador: Hästen är ingen pensionsförsäkring!
Sedan så kan jag förstå den som håller hästen inne veckan före en viktig tävling för att undvika hältor men personligen skulle jag inte göra det med min häst - hon skulle vara helgalen efter en veckas "boxvila" och sedan ut på tävling! Brr.
 
Ja men det är ju skillnad om hästen är SKADAD. Självklart gäller innevistelse vid skador av den typen. Annars gör man ju sin häst en riktig björntjänst.
 
Många olika uppfattningar om hästhållning finns och jag är av den åsikten att en häst skall ha en så trevlig hage det går att få med hänsyn till omständigheterna, och att den skall gå där från morgon till kväll om det inte är riktigt skitväder, då kan den få gå in lite tidigare om den vill.

Hästar är vanedjur och i det stall jag har min häst nu är nomal utevistelse 8.30-14.30 ca, men min häst går ute till 18 om personalresurser finns, eftersom han måste byta hage på eftermiddagen, eftersom han blir orolig när alla andra går in. Kl 18 kommer jag till stallet och rider/pysslar med hästen fram till kvällsmaten för att den ska ha något att göra, och för att det i regel passar mig.

Diskuterade detta med en man i samma stall vars dotters häst normalt går ute 8.30-11.30, då den vill in, enlilgt familjen. Sedan står den i sin box, och ofta rider de på förmiddagen så att utevistelsen blir ännu kortare, men enligt pappa hästkunnig så gör det ingenting, för "bra" hästar kan kanalisera sin energi till ridningen och är helt nöjda med att stå inne.

Sedan en tid tillbaka har hästen kotledsinflammationer i båda frambenen och står inne varje dag, eftersom den springer i hagen....

Jag orkar inte ens argumentera med karln, tror inte att han kommer att se meningen i vad jag säger men jag lider varje dag jag ser deras häst, men vad kan jag göra?
 
Min häst stod på boxvila en och en halv månad i sommras. Om jag inte skulle ha stått ut med tanken på att ha henne inne under den tiden hade jag fått slakta hästen! Självklart måst man tvinga sig till att ha hästen inne om den har skador som kräver det, så löjlig får man inte vara att man inte kan ha hästen inne om det krävs. Saken var den att det dessutom gick hur bra som helst. Min unghäst stod och käkade hö och halm och hade öronen framåt hela tiden. Hon kikade ut genom öppet fönster på de andra hästarna i beteshagen och var nöjd med det.
 
Skälet till "vilodagar" är helt enkelt tidsbrist från ägarens sida (och oförmåga att fråga mig och andra som är villiga att hjälpa till om hjälp..)
Det är inte heller pga skaderisken han inte får gå ut, anledningen är väl helt enkelt att ägaren tycker att detta stalls fördelar (centralt, ridhus...) överväger att det inte finns några hagar. Vilket jag absolut inte kan förstå. Men som några har påpekat så finns det ju inga lagar om daglig utevistelse tydligen så jag har inte så mycket att sätta emot..
 
Svensk djurskyddslag är mycket konstig i det här fallet. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man FÅR ha en häst instängd. Det är ju djurplågeri!
 
Tror inte att någon motsätter sig att vissa hästar behöver stå på boxvila under en begränsad tid för att kunna läka ut en skada. Handlar det om lång tid (månader eller t o m uppemot år) är ju dock frågan om det är värt det med tanke på hästens livskvalitet, eller om det är humanare att ta bort den. Det kan man ju inte heller uttala sig tvärsäkert om, vissa hästar kan klara det psykiskt om de får mkt annan stimulans, andra inte.
Min ettåring har fått stå inne i en vecka pga skada (och ska få gå ut på lördag). Känns hemskt, men som tur är verkar han inte må så illa av det som jag trodde. Skönt.
Att däremot ha friska hästar instängda dygnet runt tycker jag känns totalt förkastligt och stridande mot bättre vetande.

Kan dock förstå att man kanske är extra rädd om pålle "veckorna innan Falsterbo" ellerliknande. Tänk, vad man slitit för att komma dit, och tänk vad tråkigt om pålle får ett sår eller liten vrickning som sätter stopp för det... Fortfarande handlar det då om en begränsad period och att man har ett syfte med att låta hästen vara inne. Förhoppningsvis ser man då oxå till att pålle får komma ut och skritta en timma eller mer förutom den vanliga ridningen.

Tycker det är hemskt med hästar som genomlever sina liv i boxen och manegen, hur dyra de än må vara...
 
min pålla står inne dygnet runt.
rider ca 1 timmar varje dag (brukar longera före nu när hon står inne)
detta pga att hon rymmer, hon kommer få gå ut igen när det tinar i marken o de går att bygga en bättre hage till henne.
trodde hon skulle gå i taket (hon låter folk veta om hon inte släpps ut tillräckligt fort på mornarna) men hon protesterade lite första dagen sen har hon funnit sig i de
 
Hmmm... jag tror jag vet vilket ställe du har varit på... :( jag har också funderat på deras hästhantering... :mad:
 
min version:

Inne vid sjukdom (tex boxvila rek. av vetrinär fast hellst skulle jag se att han fick gå i utebox.)
Annars alltid ute! Vid ev. skitväder in tidigare men alltid ute ett tag.
Hur kan man stå kvar i ett stall där det endast erbjuds lerhagar där hästarna så lätt får skador? Byt stall då.
 
Finns det inga andra hästar där??

Är det ingen annan som reagerar??

Det är djurplågeri att låta hästarna stå inne dygnet runt med reservation till skadad häst!!
Har man inte hagar så det räcker ska man inte ha häst!
Kan man inte se till att ta hand om hästen ska man inte ha någon heller.
Se till så att hagarna man har är brukbara så hästen kan gå ute.

Jag blir så förbannad när jag läser att hästar får stå inne i ett stall dygnet runt!!!!!
 
Jag kan bara instämma med ditt inlägg, verkar helt sjukt att låta hästarna vara inne. Undrar hur de mår egentligen?

/Linda.
 
Finns det ingen hage idag som du kan "bygga" om?
Dvs där det finns pålar i marken och du kan spika upp trästaket emellan?

Vågrätta plankor med eltråd borde väl funka?
Hoppar hon över kan man ju förlänga nuvarande stolpe.

Dessutom går det att hyra bergborr som funkar oavsett tjäle.

Så vill du ha henne ute går det.
 
Jag har haft häst som inte hållt sig kvar i hagen då han stått ensam. DÅ har han fått stå inne, men man måste se till att hästarna får motion då som står inne så mycket. Iof så har mina hästar i vinter fått stå inne en del, men dom har fått komma ut nån sväng under dan. Jag anser att hästar ska vara ute minst 5 timmar och gärna längre. Är det bra väder så ska dom få gå ute från morgon till kväll. Är man så rädd om sina tävlingshästar får man väl se till att dra på dom benskydd och täcken när dom går ut.
 
det som är är att det är plastpinnar i marken o går inte o sätta upp några plankor på.
hagen är inget som kommer komma upp på några dagar, för som de är nu är de hagar på alla de ställen där det går o ha hagar. så någon hade ska monteras ner, hästar ska flyttas om så att det funkar, innan nya hagen kommer upp.
 
Om du VILL kan du fixa hagen. Det går att med silvertejp TEJPA fast andra plaststolpar på de befintliga, då höjer du stängslet. Så täta rader eltråd och ordentligt med ström (och det går det med, man kan använda polarband om man har problem med jordningen, då behövs inget trad jordspett).

Så det handlar helt och håller om VILJA id et där fallet..
 
Personligen skulle jag ha så fruktansvärt dåligt samvete och inte kunna leva med mig själv om min häst inte fick gå ute minst 8 timmar varje dag! Bortsett från om han var sjuk så att han var tvungen att stå inne eller om det var orkan ute.
Mina hästar betyder allt för mig och jag vill att de ska må så bra det bara går.

Med tanke på att en häst sover så lite/dygn så får de en väldig massa tid över att göra.. Ingenting på?? Och även om de rids 1 timme, så återstår det mer än 18 timmar.
Nej, usch och fy! :mad: Hästar ska få vara hästar. Det är illa nog med att vi stänger in annat boskap dygnet runt. :(
 
tycker inte att man ska ha hästar om man bara har lerpöl eller inget som alternativ

det borde vara olagligt att hålla hästar inne hela tiden.

på Djurgårn´ så får de tydligen inte ha några hagar pga att det är "kunglig mark"... suck...
 
jo visst finns det andra hästar där, men deras ägare är väl troligen av samma åsikt som "min" hästs ägare. Annars hade de ju stått i ett annat stall..
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 649
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp