Ingen hage..

har inget behov av att höja stängslet.
det jag behöver är ett trä/järnstaket. kan dra hur mycket eltrådar som helst, de spelar ingen roll.

så nej det handlar inte om vilja i det här fallet.

nu går hon ute from idag, i en järnhage, men det var en jäkla tjaffs med en massa människor, innan vi kunde flytta ner till stora stallet o ordna om hagarna.

att bygga en ny hage i järn/trä ni hade inte gått. hur mycket jag än hade velat
 
Hästar mår inte SÅ dåligt av att stå inne faktiskt som vissa verkar tro....nu HAR jag hästarna ute så mycket som möjligt beroende på årstid mm, men jag har även konvalecenter som står inne dygnet runt, en del på box, andra kan få skritta korta stunder varje dag...det flesta accepterar det utan knot....INGEN har protesterat så att det skulle kunna bli en psykisk grej av det...t om med egen nyblivna 3 åring som varit ute varenda dag i hela sitt liv...tills för ett par månader sen han fick en spark på bakknäet så en stor benflis rök(+ en massa ligamentskador)...nu har han stått på box i 2 månader , men fått börja skritta smått efter op....inte ens han klagar"nämvärt"...klart dom helst vill o skall vara ute, men att dom skulle plågas så hemskt är inte heller sant.....
 
Det beror väl hur man själv ser på det och har man den inställningen att hästen inte mår dåligt eller ser att dom mår dåligt då är det ingen ide att argumentera mer.

Vad ger oss rätten att stänga in ett friskt djur som är skapta till att vara ute?????
Vad är det som säger att vi ser att hästen mår dåligt innerst inne??

hästar som är sjuka och har boxvila/rasthage ska givetvis stå inne men en frisk häst ska stå ute om dagarna.
Och att friska hästar får gå lika lite ute på somrarna kan jag inte förstå :confused: :confused:
 
Hästar är gjorda att beta större delen av dagen.
Får din häst det?
Hästar är inte gjorda för att ha en ryttare på ryggen, eller att stå i en box överhuvudtaget.
Slipper din häst det?
 
Det är inget annat är plågeri att ha hästarna inne! De finns inte till för att vi ska stänga in dem och ha dem til våra ägodelar! Hästar ska vara utomhus, det är väl självklart!

:devil:
 
Men läste du inte mitt inlägg :confused:
Av de hästar som står inne hos mig och har gjort under alla åren jag jobbat med konvalecenter är det ingen som direkt mått illa av det....msn märker ju hur dom tappar livsgnistan isåfall...jag ser nog fler hästar med tappad gnista i maneger odyl isåna fall......för det menar jag inte att hästar SKA stå inne, utan att dom jaghar haft under årens lopp inte farit illa psykiskt av det....
 
Nu är det så att människan har gjort hästen till vad den är idag (inte jag) och då får vi ta hand om den på bästa möjliga sätt, vilket de flesta gör som tur är!

Ja min häst går ut 06.15 och kommer in mellan 19-20 på vintern och från tidig vår till sen höst går hon ute dygnet runt.
Jag skogsrider henne och mellan varven går jag ut med henne för hand och ibland rider jag i padocken, ja! hon älskar att arbeta och att vara ute och gladare häst får man leta efter :D
Hennes box är på 17 kvadrat och alltid ren när hon kommer in, hon får mat varje dag och ömhet!
Hon har en stor frihet som vi båda kommer överrens om och i den mån det passar en häst!

Så NEJ hon slipper inte mig på ryggen eller en box men jag gör så att hennes liv blir drägligt eftersom mina medmänniskor innan har fixat så att hästen tyvärr inte kan gå i det fria..

Att ha en häst som bara går och inte får göra något är lika mycket djumisshandel, att få gå ute 24/dygnet utan att någon tar hand om den är lika mycket misshandel!
Så därför tar jag hand om min häst och låter den gå ute så mycket det går!!!
 
Tänker inte tjabba med dig men jag skrev faktiskt att sjuka hästar som måste stå inne är ett måste!!! att de sedan mår dåligt av det är en annan sak men jag pratar om FRISKA hästar!!
 
Alltså nu blir jag förvånad över dig...så du menar att alla fölston på stuterier och runt om i landet är Vanvårdade, eller "misshandlade??? Bara för att man inte håller på med dom :confused: :confused: Tycker du ska tänka dig för lite innan du bubblar ur dig...det NATURLIGASTE för hästen är väl iallafall inte att bli pysslad med av människan :crazy:, eller körd/riden...tror inte att hästar som går i hage har några problem med vanskötsel.....
 
Personligen skulle jag ha så fruktansvärt dåligt samvete och inte kunna leva med mig själv om min häst inte fick gå ute minst 8 timmar varje dag! Bortsett från om han var sjuk så att han var tvungen att stå inne eller om det var orkan ute.
Då får vi hoppas att olyckan inte är framme....
Men med handen på hjärtat, så förstår väl inte hästen att den är dålig eller orkan ute och måste stå inne för det.
Flera här säger bara om hästen är sjuk är det OK att ha den inne, annars inne. Same same but diffrent......

Mina hästar betyder allt för mig och jag vill att de ska må så bra det bara går.
Mina hästar betyder ochså nääästan allt för mig. (barnen och sambo först)även om vi nu vintertid har bestämmt att ha dom mestadels inne.

Med tanke på att en häst sover så lite/dygn så får de en väldig massa tid över att göra.. Ingenting på?? [/citat

Jo,, äta! Våra hästar äter nästan hela tiden.20 timmar om dygnet äter en häst som har fri tillgång. Hur många erbjuder sina hästar det?? Nej dom flesta får allt stå på spån och några kg hö och havre som äts upp på mindre än en kvart. Vad gör dessa stackare under natten? Längtar efter morgonfodret?

Nej, usch och fy! Hästar ska få vara hästar

Jag låter ochså mina hästar få vara hästar!!!Jag låssas inte att dom är nått annat och behandlar dom inte heller som om dom inte vore det.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Har jag nämnt ordet vanvård??
Jag bubblar vidare och orden är inte tagna ur luften utan jag skriver vad jag tycker sedan får du tycka vad du vill!!

Jag skrev allmänt om vad man (bla jag) gör med hästar i dagens läge och ja en häst som inte blir ompysslad eller ha andra hästars kontakt förutom via galler och får stå i en box hela dagarna det är misshandel.

står fölston inne året om???

Har inte nämnt att hästar som går i hagar är misskötta???
 
Att ha en häst som bara går och inte får göra något är lika mycket djumisshandel, att få gå ute 24/dygnet utan att någon tar hand om den är lika mycket misshandel!
Så därför tar jag hand om min häst och låter den gå ute så mycket det går!!!

såhär skrev du......
 
Upprepar eftersom det blev en ny inriktning på diskussionen:

Fast jag tycker inte att bara för att "hästen inte verkar ha något emot att stå inne" ska anse att hästen eg TRIVS med att stå inne. Hästar är tålmodiga djur (det finns undantag) som står ut med rätt mycket (hur mkt varierar) innan de säger ifrån.

Min valack är van att gå ute minst 12 h/dygn, och han trivs som fisken i vattnet i hagen. Inte alltid han behagar komma när han ska in på kvällarna utan man får hämta dem.

MEN, han tolererar stillatigande att stå inne. Han är lika snäll och glad som vanligt och protesterar inte. Men jag skulle aldrig ens drömma om att försöka få det till att han faktiskt hellre står inne än ute, eller ens att han tycker det är okej att stå inne. Han STÅR UT inne helt enkelt.

På samma sätt står han lugnt och fint på löst grimskaft när han får sprutor, elelr när de utan bedövning syr fast permanentkanyler etc - men jag tolkar ju knappast det som att "honom kan veterinärstudenterna träna att sätta nålar på hela dagen, för han verkar trivas rätt bra med det"

Sen, jag tror inte alla hästar mår psykiskt DÅLIGT av att stå inne (en del gör det garanterat), men att påstå att de mår psykiskt BRA vetesjutton. Psykiskt acceptabelt är nog så långt jag kan sträcka mig...
 
Nej , jag tycker heller inte att det optimala är att hästar skall stå inne, och det gör dom inte heller om dom FÅR gå i hagen..mina egna har aldrig stått inne en hel dag(förutom knäsparken) inte ens när jag opererat lösa benbitar och patella på dom.......men jag märker ju på de hästar som kanske får stå inne i flera månader att dom inte mår så himla dåligt heller....en del står faktiskt på box 2-3 månader, andra får skritta men inte gå i hage på flera månader...klart att fick dom välja så väljer dom naturligtvis att vara ute...men att det skulle vara djurplågeri att ha dom inne vill jag inte riktigt hålla med om...jag har ju haft en hel del hästar att studera under årens lopp...sen är det ju nästan aldrig nån som står ensam inne, utan jag brukar ha några som har utegångsförbud hela tiden,sen har dom fri tillgång på grovfoder, står på halm, och numer har jag boxar på mellan 12-18 kvm som dom får disponera..
...som sagt...TRIVS gör dom kanske inte om dom får välja, men inte heller vantrivs dom så vedervärdigt som en del vill få det till.......
 
Läs igen!

Att ha en häst som inte aktiveras och bara får gå är inte sunt för hästen.
Att låta en häst bara gå ute och inte ta hand om den är inte sunt för hästen.
Jag tycker att detta oxå är osunt och inte bara boxvistelse
mao en häst behöver stimulans och utevistelse och inte stå i en box dygnet runt.

Står fölston inne dygnet runt året runt?

Vad är det som du inte förstår?
 
...jag citerade dig i mitt tidígare inlägg...vad jag förstår så tycker du då att fölston som inte "aktiveras" lever osunt(som du nu har ändrat det till)....det är alltså inte frågan om att stå inne....du måste väl iallafall kunna läsa dina EGNA inlägg :crazy:
 
Nej, vanvård eller djurplågeri har jag väl inte sagt heller? (Bäst att kolla så det inte missuppfattats). Står de i SPILTA inne däremot och inte får gå ut, då anser jag det vara riktigt, riktigt dålig vård. (Ridskolehästar är okej, de rids så mycket).

Unghästen stod ju inne (själv dessutom) tre veckor i sträck i samband med sin autoimmuna sjukdom. När hon fick gå ut igen var det 25 meter, ta två tuggor gräs och sen bultades hon.. Hon kom till mig när hon var 11 månader, uppväxt på lösdrift. From när hon kom så stod hon inne nattetid eller del avd ag (insektsplågan) och ute resten och hade inga anpassningsproblem.

Däremot om de stod inne pga snöstorm t ex, då var hon rätt "ostyrig" och ville på alla sätt förklara att hon ville gå uuut.

Men när hon pga sin sjukdom togs hem från betet och ställdes på stall (ensam som sagt..) så sa hon inte flaska. Hon ville faktiskt vara inne hellre än ute men det hängde ju ihop med hur hon mådde. Men jag var förvånad att en tvååring var så cool och lugn inne dygnet runt, och alldeles ensam. Men jag tror faktiskt att när de är SJUKA så fattar de på något vis att det är bäst för dem? Samma sak när valacken hade sitt svåra spiktramp med komplikationer. Han hade boxvila i två månader i princip. Stod ibland några h i boxhage precis utanför stallet. Han rev boxhagen en gång (den var rätt provisorisk, tjäle i marken), men han skenade INTE runt på byn, utan han stod kvar mitt i virrvarret av trådar. Och han var jättelugn och cool hela boxvilan. Däremot när han haft boxvila efter t ex ledsprutning, då har han tyckte det varit BLÄ. Så jag börjar undra om de inte i vissa fall förstår att det är för deras bästa de står inne?
 
VAR har jag skrivit att fölston vanvårdas????????

fölston aktiveras väl trots att dom har föl??? och för den delen har de väl fullt upp med att fostra sitt föl och det är väl en slags aktivering!!!

Jag frågade om fölston stod inne dygnet runt!!!!!
 
Fölston som är rena avelsston (dvs inte folk som tar ett enstaka föl på sitt sto) aktiveras sällan. De är mammor på heltid helt enkelt och lever ett rätt behaglig liv som går ut på att lalla i hagen, äta, sova och i sinom tid klämma fram ett föl och sen föda & fostra det. Någon aktivering är det sällan tal om.

Däremot vet jag få avelsston som inte TRIIVS med att vara mammor på heltid. Och ska man vara petig är det egentligen så det är i det vilda, stona får föl år efter år tills åldern sätter stopp. Så ska man vara petig som sagt så är det nog egentligen roligare för en häst att vara oaktiverat avelssto än att vara högaktiverad sporthäst... Avelsston BRUKAR ha betydligt bättre och längre utevistelse än sporthästar..
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 648
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 193
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp