Ingen känsel i svansen

Energi

Trådstartare
Våran ena katthane kom hem med ett sår precis under svansroten för ungefär en vecka sedan. Svansen hängde rakt ner och han morrade/fräste om man lyfte svansen.
Ringde till vet som tyckte att vi skulle tvätta rent och sätta på en tratt och ge det någon vecka. Det har blivit lite bättre, såret har läkt ihop en del men verkar vara någon slags varansamling innanför. Svansen hänger fortfarande rätt ner och nu upptäckte vi att han inte har någon känsel alls i hela svansen.

Självklart ska vi åka till veterinären så fort som möjligt, men har ni några tankar om vad det kan bero på?
 
Sv: Ingen känsel i svansen

Åk in och be om röntgen! Vår hane kom in en fredagsmorgon, för några år sen och var helt upprörd och arg. Vi hittade inga sår dock, men vi åkte in då hans svans också bara hängde rätt ner. Vetten gav bara smärtstillande och tyckte vi skulle avvakta. Dagen efter upptäckte vi att han inte hade någon känsel! :eek:
Ringde kliniken igen och de tyckte vi kunde avvakta till efter helgen. Måndagmorgon åkte vi in och fick träffa en äldre mer erfaren vet som direkt tog in för röngen och upptäckte ordentliga kotförskjutningar i svansroten. :crazy: Om svansen inte blev bättre så rekommenderade han amputation, men efter nån vecka så började han röra på svansen ingen och idag har han inga problem med den mer än att känseln inte kommit tillbaka. Lite känsel har han nog, men det är inte mycket. Inget som verkar besvära honom iaf.

Så troligen så har kotorna fått en smäll och nerverna ligger i kläm av svullnad och/eller av en kota som ligger snett. Det kan läka av sig själv eller så måste man vidta åtgärder. Hoppas att han kryar på sig!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan! Fullt medveten om att man skall rådfråga veterinär vilket jag kommer göra efter fm promenaden då jag sett hur hunden är jämfört...
Svar
2
· Visningar
6 143
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 787
Senast: Luff
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 659
Senast: lil-sis
·
Hundhälsa Har en åttaårig portugisisk vattenhund som jag för cirka tre veckor sedan upptäckte några skorviga utslag på. Gick ett par dagar och vid...
Svar
11
· Visningar
3 869
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp