Ingen respekt!

S

sneekkja

En go vän har åkt på semester, och jag har lovat att ta hand om hennes hästar.
En av dom är en 4 årig russ valack, har gått som hingst till 3½ års ålder.
Han används som körhäst, så jag har sagt att jag ska köra och jobba mycket från marken.
Men när jag började jobba honom i paddocken så va han väldigt respektlös, och försvarade sig genom att skuta ut bogen mot mig.
Och drog bara ner huvudet mot marken, och gick i väg.
Jag började att ha grimma och grimmskaft, och jobbade med att han skulle följa mig.
Det possivitva var väl att han lossnade i den stela baken, och skritten blev mycket bättre.
Men det är de att han har ingen respekt för mig när vi jobbar i paddocken.
Någon som har något tips om hur jag kan göra, för att detta ska blir bättre ?
 
Sv: Ingen respekt!

Det är svårt att hjälpa någon via internet. Om du är intresserad av hanteringsträning så kika in nnhas hemsida och se om du kan hitta en marktränare i ditt område. Dvs om ponnyns ägare tycker det är helt ok att du tränar hästen och att du tränar den hanteringsmässigt.


http://www.nnha.nu/



Samtidigt ska inte du utsätta dig för risker, men den här ponnyn låter ju inte helt omöjlig. :)

Lycka till.
 
Sv: Ingen respekt!

Helt konstigt är det väl inte, helt plötsligt kommer du en helt främmande människa som säkert inte har samma kroppsspråk som hästens ägare osv osv... klart hästen testar dig.

Det kanske den gör med ägaren också?

Hur länge ska du passa hästarna? Går det att få tag på ägaren?

Jag skulle inte jobba någon annans häst över huvud taget om det fattas så mycket grund redan där om jag inte pratat med ägaren först och frågat hur denne gör och skulle göra i vissa situationer som kan uppstå...

Nu kanske du har gjort allt det osv osv... svårt att hjälpa till över internet då det ändå är så mycket basic som måste jobbas på förhoppningsvis innan du kör hästen. Struntar hästen i dig nu kanske den gör det med vagn sedan och då blir det bara värre...

Sedan kanske du har en nödbroms då, slita i bettet så hästen stannar... men det vill man ju inte...

Min grundtanke med inlägget är att det kanske tar tid att jobba med hästen och det är ägarens jobb... Men visst, har du inget bättre för dig så....


äsch, känns som om jag svamlar... men någon kanske förstår lite hur jag tänker ändå? ;)
 
Sv: Ingen respekt!

Jag skulle inte jobba någon annans häst över huvud taget om det fattas så mycket grund redan där om jag inte pratat med ägaren först och frågat hur denne gör och skulle göra i vissa situationer som kan uppstå...
Tänk så olika vi ser på det. Jag vill inte veta något alls om hästens "vanor" eller egenheter, däremot givetvis om den har fysiska avvikelser man behöver ta hänsyn till.
Hellre då iaktta hästen och känna sig fram i förhållandet. Får man information om det ena och andra är det risk att man färgas av det och låser sig i samma spår.

TS, respekt får du om du förtjänar den! Styrka och trygghet ska komma inifrån dig själv. :idea:
Rådet du fick av Sammet är absolut något du ska fundera på.

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 948
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 229
Senast: Nominous
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 988
Senast: Ray
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 823
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp