Häst som har förändrats...

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

låångt..

Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt min häst.

Jag hade precis sålt mitt fullblod pga av att han hade kissing spines och var för svår för mig.

Letade över hela Sverige och Danmark efter den här trygga och snälla nya hästen som jag skulle dela min vardag med.
Provred kanske 10 stycken innan jag hittade honom. Rubriken i hans annons var typ "supersnäll valack säljes till verksamhet/ridskola"
Jag tänkte perfekt och åkte och provade honom. Tog med mig min vän då jag inte skulle köpa efter hjärtat bara denna gången.
Kände direkt när jag satt upp i ridhuset att han kändes trygg och jag kunde rida i alla gångarter utan problem ( Hade haft svårt för galopp efter fallet med fullblodet).
Men jag ville prova rida ut honom för säkerthets skull. Sagt och gjort red vi ut och jag kände mig fortfarande sjukt trygg.

Jag köpte honom och allt var som i en dröm i ca 8 månader. Jag kunde rida ut själv eller med sällskap. Jag kunde rida i ridhuset/ridbanan själv och med sällskap.
Jag kunde galoppera efter en skenande häst och sakta av till skritt och skritta efter på långa tyglar utan problem. Det kunde komma en stor hund galopperandes mot oss utan problem.

Ja man kunde nästan smälla av en bomb bredvid honom utan problem. Han var en sån häst du kunde slänga upp nybörjare på utan problem.

Nu kan du knappt skritta ut honom utan att han kastar sig för minsta lilla, bockar osv.

Allt började när jag flyttade honom till nuvarande stall och lät en kompis rida honom när jag inte hade tid. Och då började han göra saker med henne som han aldrig gjort mot mig innan.
Han började takta, kasta med huvudet och galoppera med huvudet uppe i himlen.

Jag trodde inte henne först men när jag sen red ut så stack han i galoppen och bockade av mig rejält så jag skadade min rygg.
Efter det så har jag blivit nervös och tappat all min tillit på honom..
Och det har bara blivit värre.. vill knappt rida ut på honom och det är det roligaste med ridning.. och en häst börjar väl inte testa efter 9 månader ?!?!

Men tror allt detta har att göra med - bytte av stall = mycket mindre jord hagar, typ sjukhagar. Han reds av en stressad människa? Sadel som låg fel - har inte den mer.

Så jag letar kung och fosterland efter ett nytt stall med bra hagar, där dom är ute länge och har kompisar. Vilket visar sig vara svårare än vad jag hade trott..

Han har dock blivit sitt gamla jag 2 gånger när jag ridit ut och då efter jag longerat honom ORDENTLIGT dagen innan.. Eller ja han har galopperat runt som en galning utan stop.

Han har även förändrats från marken då han har börjat visa tendens till stress genom att han har börjat skrapa som satan med frambenen så fort man står still. Han har också ibland bitit tag i stolparna i hagen :down:

Vill bara ha tillbaka min lugna och trygga häst. Kommer jobba som satan för det!

Och ska inte sälja honom!
 
Tänder kollade?
Mage? (Stress)
Rygg?
Sadel/utrustning Etc

Har han kompis i hagen, eller går det att fixa?
Har han något att göra i hagen eller är det bara en platt ruta utan nånting? Leksak/boll/träd/grenar osv osv
 
Tycker det låter som att han inte trivs i nya stallet, var det mindre/tråkigare hagar samt kortare utevistelse?
Det i samband med att en ny människa som han kan "testa" rider honom och om hon lät honom skrämma henne är det som ett brev på posten att han kommit på att testa dig också.

Kan du prova att longera honom innan du rider, ca 20 min kanske för att få bort överskottsenergi? Samt ta bort kraftfoder om den inte behöver det för att den är svår att hålla i hull eller nåt?

Det är även vår nu, många hästar det kryper i kroppen på och med pälsfällning och ston som brunstar osv osv... Om den går med täcke kanske det är dags att ta av det så han kan rulla sig i hagen och få bort kliande hår.

Allt detta är såklart små åtgärder du kan göra och jag förutsätter att hästen är frisk/kollad av veterinär om du misstänkt något fysiskt fel.

Annars låter det som en vanlig häst på våren som inte får tillräckligt med stimulans. Hitta ett nytt stall med längre utevistelse och mer "att göra" och roliga hästkompisar i hagen är nog medicin för många svenska hästar med hjärnspöken. Men tills dess, några tips ovan. Lycka till!
 
Veterinären kunde inte hitta några fel på honom och har kollat tänderna, sadeln och även haft en equteraput 3 gånger då han hade lite låsningar.

Han har haft kompis få och då men dom har flyttat sina hästar efter ett tag.

Hagarna är tråkiga små fyrkanter där det bara finns grus och jord.
Han bryr sig inte om leksaker då jag provat det.
Men tror mycket är pga stallet och det är därför jag söker efter nytt.
Men måste nästan flytta för att hitta ett bra ..

Jo jag vet att hästar kan ändras nu vid pälsfällning men detta har hållt på sedan oktober.
 
Hur är foderrutinerna i det nya stallet jämfört med det gamla?
Vad jag kan utläsa här låter det som att hästen har fått magsår eller början till det. Det hittar man inte heller alla gånger utan att man letar efter det. Om det inte är gjort redan så gör det så fort som möjligt.

Är det orsaken så kan din gamle trygge häst komma tillbaka efter behandling och ev ändrade rutiner vid utfodring.
 
●Trivs han i stallet? Hur länge hade han stått i det nya stallet? Åk iväg och rid ngn annan stans och se om han beter sig på liknande sätt!

●Eller har han fått vårkänslor? Det har min häst nu... Hur snäll som helst i vanliga fall, dock alltid pigg och kan bocka.
Men på våren blir han så pigg och sticker, bockar, stutsar och har sig... mitt tips är att släppa hästen lös i ett ridhus så att den får springa av sig. då blir den av med lite energi.
Sedan är det bäst att det bara är du som rider honom, nu för tillfället. Du som Faktist vet hur han fungerar.långa pass, så han blir trött (många olika övningar så att han ej tröttnar). Du kan rida ridhus/paddock.

●Får han något kraftfoder med mycket energi som du kan ta bort, eller byta ut till er med mindre energi? Se vad som händer...

●Har han ont i ryggen, eftersom att det bara dök på honom?
 
Knappast "test". Nya foderrutiner alt nytt foder som påverkar magen. Nya hagtider. Ngt som provocerat i din väninnas ridning.

Byt tillbaka till gamla stallet där han mådde bra? Om ni väninnan ska rida så prata ihop er kring ridningen så att ni gör på samma sätt.
 
Eftersom du haft ut veterinär och att den galopperar som en galning när du longerar så vågar jag mig på en gissning att hästen inte får rasta sig så mycket som den vill och måste för att vara en trygg och fin häst.

Ja det tror jag också men jag kan bara rida honom 1-2 h om dagen och därför behöver vi en bättre hage som han får stimulans i
 
Han får inget kraftfoder förutom mineraler och 12 kg hö.
Kan tyvärr inte flytta tillbaka och sedan jag trillade av så har bara jag ridit honom.

Jag försöker hitta ett stall med stora gräs hagar och där dom är ute mycket.
Men verkar vara omöjligt här så får kanske flytta ?
 
Han får inget kraftfoder förutom mineraler och 12 kg hö.
Kan tyvärr inte flytta tillbaka och sedan jag trillade av så har bara jag ridit honom.

Jag försöker hitta ett stall med stora gräs hagar och där dom är ute mycket.
Men verkar vara omöjligt här så får kanske flytta ?

Hö eller hösilage? 12 kilo hö låter lite för en stor häst. Vissa hästar kan bli stressade och förändrade om de får för lite mat.
 
Jag säger som flera andra - flytta hästen till ett stall där de har vettiga hagar, vettigt med sällskap och låånga utetider. Då kommer antagligen din ga vanliga häst tillbaka.
Jag tycker det är skärmmande hur många stall som verkar ha så korta utetider och små hagar - om man nu ska döma av hur Buke-folket berättar.
Själv har jag mina hästar på egen gård och tar även emot inack. Våra hästar som står på box (fn bara 3 av 16st) är ute mellan 7 och 22 och har hyggligt stora hagar med kuperad mark så de blir lagom stimulerade.
 
Hösilage och han är väldigt lättfödd och står därför på halm så han kan pilla på det efter.

Ja jag vill verkligen flytta men kollat på ca 7 stall där alla är likadana?!?

Därför jag funderar på att flytta både mig och hästen efter betet.
Hans bete är däremot på 37 tunnland så hoppas han kommer trivas då.

Hoppas iallafall han ändras efter flytt då han även börjat skapa som satan när han står stilla som tex i stallgången och det har han aldrig gjort innan..
 
Hösilage och han är väldigt lättfödd och står därför på halm så han kan pilla på det efter.

Ja jag vill verkligen flytta men kollat på ca 7 stall där alla är likadana?!?

Därför jag funderar på att flytta både mig och hästen efter betet.
Hans bete är däremot på 37 tunnland så hoppas han kommer trivas då.

Hoppas iallafall han ändras efter flytt då han även börjat skapa som satan när han står stilla som tex i stallgången och det har han aldrig gjort innan..

Jag tycket det låter som magproblem.
 
Hösilage och han är väldigt lättfödd och står därför på halm så han kan pilla på det efter.

Min fjording går på 12-13 kg hösilage eller 8-9 kg hö, samt lite halm och är extremt lättfödd.
Jag har ett bra hö dessutom.

Fundera på om det inte kan vara det som spökar ändå. Det är väldigt lite grovfoder för en stor häst.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp