Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

(HD)
Det var inte djurplågeri att transportera en sjuk ponny med en traktorskopa ut ur hagen och vidare till veterinär. Efter att ha hört samtliga vittnen och granskat bildmaterialet från händelsen i slutet av maj har polisen i Helsingborg beslutat att lägga ner förundersökningen mot den anmälde lantbrukaren.

http://hd.se/hoganas/2007/08/09/inget-brott-haemta-sjuk-haest-i/
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Jag tycker att domen var helt rätt... har läst lite om det innan i artiklar och bonden verkar ju ha gjort det han kunde för att underlätta för hästen. Att metoden sedan var lite okonventionell får man väl ta.
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

jösses, snacka om att folk tar åt sig! Vi hämtar alltid kalvar och även stora kor ute i hagen om de är sjuka med skopa. Så varför inte en häst.
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Varför skulle detta vara djurplågeri? Hade det varit bättre att tvinga upp hästen så den fick gå själv (om den ens kunde resa sig), eller hämta en transport som kanske ändå inte kunde köras ut i hagen.
Ibland hämtar vi kalvar i en cyckelkärra men en häst får liksom inte plats i en sån...
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

jag ser inget fel i de.. gick de inte med hästsläp så va ska man göra?

de hade varit värre å låta hästen ligga!
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Ja det gör vi åxå och det går jättebra! Och eftersom hästen tydligen inte hade något emot att åka så var det ju den absolut bästa lösningen i det läget. Tyvärr så är det ju så att många har så liten inblick att dom ser det på ett helt annat sätt än vad vi "inifrån" gör.

Är glad att det blev en vettig dom på det här! :bow:

Kicki :)
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

jag har för mig att bonden tog skopan till hagen och hem till gården och från gården transporterades hästen i en hästtranssport.

Ser inget fel i det hela alls, bonden tog ju hästen till veterinären istället för att låta hästen ligga kvar i hagen.
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Kan absolut inte se något som helst fel i detta. Hade själv gjort samma sak under de omständigheterna.
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Tror jag har nämnt det tidigare att en kompis brukade köra hem sin far i traktorskopan när gubben var för full för att gå. Gubben vägde säkert 150 kg så det var inte lätt att baxa in honom i en bil, särskilt om han ramlat längt från vägen.
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Kommer att tänka på sångtexten "vad vi inte förstår kan vi inte tycka om"...

Bara för att det var annorlunda så skulle det minsan inte vara ok
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

jösses, snacka om att folk tar åt sig! Vi hämtar alltid kalvar och även stora kor ute i hagen om de är sjuka med skopa. Så varför inte en häst.

Jo, men det var unga tjejjer som såg detta. Du vet i 13 årsåldern när man läste My Ponny och sånt... i dom tidningarna hämtar man inte sjuka hästar med skopa på ett fält, så det var väl svårt för dem att inse att nöden inte har någon lag!
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Känner att jag måste dementera en del.... Ponnyn hade observerats under ett par dagar, kontakt med lantbrukaren flera gånger utan att han agerat. Lantbrukaren som vi kan kalla "belgisk blå" är definitivt inte känd för att ta väl hand om sina djur. Han har varit polisanmäld åtskilliga gånger och fått vite på sig flera gånger. Det var heller inga småtjejer som anmälde honom - 30+ kan väl inte kallas det längre...?
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Måste tillägga att jag tycker att man visst kan nyttja sig av en lastare för att transportera ett sjukt/skadat djur. Hade ponnyn tagits om han utan att man behövt kalla på polis så hade det ju mest troligt inte blivit någon rättssak av detta... Detta har kanske inte framkommit i media...?
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

:)Joddå, allt har gått attt läsa under en längre period :D

Jag kan inte se ngt som helst fel i det han gjorde vad det gällde transporteringen av den sjuka hästen.

Och du:angel: det finns dom som är 30+ som också tror att My little pony världen är detsamma som verkligheten:angel:

jag har ingen aning vem karln är, eller hur hans övriga djurhållning är, men det var inte det som diskuterades,utan hur hans transport av djuret var lämpligt eller inte...
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Som jag också sa så ser jag inte något fel i att vid behov använda sig av en lastare. Men det finns olika sätt att göra det på......

Lantbrukaren ifråga är DÖMD både i tingsrätten och hovrätten för flera fall av djurplågeri och brott mot djurskyddslagen. Hade inte polis larmats så hade hästen inte fått någon vård öht. Det var också den kvinnliga polisen från Höganäs som rekomenderade dem att göra en amnälan...
 
Sv: Inget brott hämta sjuk häst i traktorskopa

Jag förstår att du är inblandad i anmälningen, och jag förstår verkligen din upprördhet över att ha en granne som har undermålig djurhållning!

MEN du vet inte om hästen hade fått vård utan anmälan, det är bara troligt,eller kanske bara spekulationer.

Vi ska vara glada över att vi har ett starkt djurskydd i landet, MEN det får aldrig gå så långt som till myndighetsmissbruk, vilket tyvärr har skett allt för många gånger tidiagre:crazy:

Tråden handlade ju om vad man tyckte om just hans sätt att transportera det sjuka djuret, inte om hans övriga djurhantering...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (HD) Hästägaren hämtade sin sjuka häst med traktorskopa och polisanmäls av filmande vittnen...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 620
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp