Inget slutbetyg, ansöka till utbildning - hur gör man?

Sasse

Trådstartare
Jag har inget slutbetyg från gymnasiet, när jag frågat angående det så har kontaktpersonen på gymnasiet sagt att jag saknade ett ämne och därför inte har eller kan få ett slutbetyg.

Jag sökte mig då till Komvux för att komplettera mitt betyg och läser nu upp två ämnen.

Men hur sjutton gör jag om jag vill ansöka till en utbildning? Dom vill ha slutbetyg, och det har ju inte jag. Att komplettera min ansökan senare med de kurser jag nu läser fungerar tydligen inte. Vad är det jag inte fattar? Kan någon förklara för mig hur jag ska gå till väga för att läsa detta dilemmat?

Som jag förstod det av syon på Komvux så blir mitt betyg komplett om jag läser upp de här två ämnen och får tillräckligt med poäng, men jag antar att jag förstått fel någonstans.

Snälla hjälp?
 
Sv: Inget slutbetyg, ansöka till utbildning - hur gör man?

Jag fick det förklarat att högre betyg inte ger mer poäng, utan att man behöver fler kurser för att få mer poäng.

Var hos syon idag och räknade på mina poäng då jag läser mot slutbetyg. Vissa kärnämnen måste vara med, och ha minst 2250 poäng för slutbetyg. Tex mitt ena IG ger 100 poäng då kursen är på 100 poäng och IG är ett betyg. Dock ej giltigt att söka in på som behörighetskrav då det krävs minst G. Observera att jag skriver de gamla bedömningarna då just denna kurs är sen innan det blev A-F.

Detta gäller fram till nästa sommar, då kommer gymnasieexamanen istället med mer poäng och andra krav.

I ditt läge så handlar det väl om att läsa den saknade kursen och sen söka in?
 
Sv: Inget slutbetyg, ansöka till utbildning - hur gör man?

Fast som jag förstod det så kan man visst söka och sedan komplettera sin ansökning om det är så att man hinner läsa klart tills dess att man hinner före utbildningen börjar.

Egentligen kan väl alla söka vad som helst..det är ju anordnaren som bestämmer om man kommer in eller inte i urvalet. Man kan söka plats på vissa utbildningar utan att vara behörig egentligen för att man saknar ett ämne de kräver..kan man väga över detta mot andra meriter kan det också gå vägen.
 
Sv: Inget slutbetyg, ansöka till utbildning - hur gör man?

Fast som jag förstod det så kan man visst söka och sedan komplettera sin ansökning om det är så att man hinner läsa klart tills dess att man hinner före utbildningen börjar.

Ja, jag fick ett mail av ena utbildningen jag sökt till, där de skrev att dom inte kunde behandla ansökan pga. inget slutbetyg. Så jag skrev som det var (igen; är rätt säker på att jag nämnde det redan i ansökan) att jag inte har slutbetyg nu men kommer att få. Då sa dom att det var okej att söka, bara att skicka in betyget så snart som möjligt.

Jag hinner ju klart med Komvux innan sista kompletteringsdag för de olika utbildningarna, så det är lugnt på det sättet. Det var mest att jag blev "rädd" att jag inte är behörig att söka utan slutbetyg, även om jag kommer få ut det sedan. Men går det så är det skönt, även om anordnaren såklart bestämmer vem som kommer med eller ej.

Bexzor: Som jag förstod på syon på Komvux så räcker det med de två kurser jag läser nu, då ska jag ha tillräckligt med poäng sas. Däremot saknar jag Eng6 som är behörighetskrav för de utbildningarna jag söker nu, så det kanske är därför det kärvar. Jag läser dock den kursen på Komvux nu, men för den delen så har jag ju inte den vid ansökningstillfället.

Jag antar att jag får se hur det går. Tack för de snabba svaren :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Här sitter jag och vet varken ut eller in, är så ledsen och letar desperat efter en lösning eftersom jag precis har fått veta att jag...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: Rhodugune
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 053
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Någon som gjort det och kan hjälpa mig lite? Jag får tydligen bara läsa på distans (eftersom jag har slutbetyg från gymnasiet...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp