Bukefalos 28 år!

Inget stöd på bettet

Olivia_locke

Trådstartare
Jag har haft en unghäst i ungefär 6månader. I början så gick hon väldigt bra och hon tog ett jämnt bra stöd på bettet. Men nu har det ändrat sig, framför allt i traven men även lite i skritten.Hon hugger mot bettet och rycker med huvudet.

Jag har provat en massa olika sätt och rida henne för att se om det är det som skapar problemet. Provat att rida med nästan ingen hand+massa skänkel, mycket hand+lite skänkel osv. Har hört att hästar som är känsliga i munnen(vilket hon är), ibland inte vågar ta stöd på bettet om man inte har en tillräckligt stilla hand, men jag har ju provat att rida med nästan helt stilla och helt stilla hand, men det hjälper inte. Jag har också provat byta nosgrimma-hjälper inte. Nu ska jag prova att betsla ner henne(från tvådelat till novabett) och se om det blir bättre då. Hon kanske inte gillar sitt bett längre:confused:? Jag ska också ta några privatlektioner i dressyr och försöka träna bort det. Men det blir inte föräns om någon månad då hon åker iväg på bete om ett par dagar.

Någon som har några tips på hur man kan rida bort problemet?
 
Sv: Inget stöd på bettet

Hur rider du när du rider med mycket, och icke-stilla, händer?
När du har stilla händer, hur är det med armar och handleder? Spända eller "fjädrande"/följsamma?

Jag skulle också börja med att kolla munnen.
 
Sv: Inget stöd på bettet

Också min tanke. Unghästars munnar ändras ju lite, tänderna då alltså. Hur ung är den?
 
Sv: Inget stöd på bettet

Hon är 6 år, ändras de mycket i munnen från att de är 5,5 till 6? . Har också funderat på att kolla munnen på henne då hon senast blev kollad när hon var 2,5 innan hon reds in. Så det är absolut dags nu. Egentligen ska man väl kolla varje år?? Jag äger henne inte(helfodervärd) så jag ska prata med hennes ägare om att boka in ett besök hos tandläkaren ;).
 
Sv: Inget stöd på bettet

Hur rider du när du rider med mycket, och icke-stilla, händer?
När du har stilla händer, hur är det med armar och handleder? Spända eller "fjädrande"/följsamma?

Jag skulle också börja med att kolla munnen.

Jag försöker att ha en rak linje mellan tyglarna och överarmen(alltså att överarmen blir som en fortsättning på tyglen), då är det lättare att vara följsam. Jag tror att jag rider ganska följsamt, ingen tränare som klagat på att jag inte gör det i alla fall.
 
Sv: Inget stöd på bettet

Aha, hon är såpass "gammal". När jag hör unghäst tänker jag 2-5 år ;). Men visst ska tänderna kollas! Kanske hon har nån pigg som stör henne
 
Senast ändrad:
Sv: Inget stöd på bettet

Var inne på en hästtandläkares hemsida. Där stod det att om en häst är stel åt något håll så kan det vara pg.a att tänderna inte är som de ska. När jag precis hade fått hem henne var hon väldigt stel i ena varvet. Men efter någon månad verkade det som jag hade ridit bort det. Men kanske berodde stelheten på hennes tänder och att de ändrades lite efter ett tag så istället började hon visa sitt missnöje genom att hugga mot bettet?
 
Sv: Inget stöd på bettet

Jag försöker att ha en rak linje mellan tyglarna och överarmen(alltså att överarmen blir som en fortsättning på tyglen), då är det lättare att vara följsam. Jag tror att jag rider ganska följsamt, ingen tränare som klagat på att jag inte gör det i alla fall.

Detta tycker jag inte riktigt stämmer - underarmen bör vara som en förlängning på tygeln, men inte överarmen. Man ska "ha hästen i armbågen", dvs. armen ska vara böjd, armbågarna ska ligga intill kroppen så att man blir "flexig" där, då blir du som mest följsam. Tänk själv - om någon drar lite lätt i din arm när den är utsträckt så händer i stort sett ingenting, har du den böjd så följer armen med rörelsen.

Bara en liten input :D
 
Sv: Inget stöd på bettet

Kolla tänderna! om hon inte kollats sen 2,5 år har det hänt MASSOR.

novabett är det sista du ska rida på om du misstänker munproblem. det står klart ut i direktiven runt det bettets användning dessutom.
 
Sv: Inget stöd på bettet

vad jag fått lära mig om nova betten är att de är väldigt mjuka.
Om då hästen har någon tand som inte är som det ska och skaver på bettet så blir det väldigt vasst.
 
Sv: Inget stöd på bettet

det är ett syntet bett och har man en häst som endera är orolig i munnen eller har tandproblem så orsakar bettet friktion i munnen på hästen. Det är heller inget som ska "gnagas" på, om man har en häst som tenderar syssla med sånt pyssel. det står att läsa rakt ut ang. bettets köperåd , att det krävs god tandstatus och en välskött mun för att rekommenderas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: yamyam
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 017
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 705
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 964
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp