Inhängnad rastplats Göteborg

C

Catrool

Jag har letat och letat och letat... Allt jag hittar är att det finns inhängnade rastplatser för hund lite varstans i Göteborg (även om de är på tok för få), men inte hur man kommer dit eller exakt vart de ligger...

Tydligen skall det finnas en vid namn Hundleken vid kallebäck, en vid Blå stjärnan och en gömd någonstans vid vårväderstorget... Har endast hittat till den vid hisingeparken och den var väl sådär enligt mig...

Är det någon som vet exakt vart dessa ligger eller som kanske vet någon annan inghängnad rastplats för hundar i Göteborg ni vill dela med er av? :) Kanske tillochmed någon som vill göra oss sällskap till en :)
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Den vid Blå stjärnan skulle jag inte vilja rasta mina hundar vid. Tänk vad många sjuka hundar som lär ha varit där...

Rastgården bakom vårväderstorget vet jag var den ligger efter lite detektivarbete. PM:ar dig om det.
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Den vid Blå stjärnan skulle jag inte vilja rasta mina hundar vid. Tänk vad många sjuka hundar som lär ha varit där...

Vid blå stjärnan finns det tre stycken. Den innersta rastas sjuka hundar i. Den mellersta står det två agilityhinder i, och den yttersta är störst och där hålls det kurser ibland. Vi har huserat där i 1,5 års tid nu och har inte smittats av något.

TS: Det finns inga allmäna ordnade av Göteborgs stad eller så. Jag funderar dock på att fixa en hemsida med namnpåskrifter att dom borde fixa en. Åtminstone en i slottskogen. Där finns rastplatser men inga staket. Plus att jag är less på att få lösa hundar som kommer framspringande trots att det är koppeltvång där.

Den vid Blå stjärnan ligger ju preciiis vid blå stjärnan. Åker man vagn åker man till Frihamnen. :) Den vid kallebäck vet jag ungefär var den ligger, jag kan försöka komma ihåg och fråga på dagis om en bättre vägbeskrivning men jag tror det är i närheten av hållplatsen efter Almedal, mot mölndal till. Sedan finns det en vid Kålltorp, där Hundar i kålltorp håller sina kurser. Går säkert att googla fram deras hemsida och hitta dit, jag har svårt att förklara hur man går. Det finns några i Frölunda med, och så ska det finnas en i Kortedala har jag hört. Men jag har samma problem som du, det är svårt att hitta dom om man inte vet att dom existerar eller känner någon som kan visa dom. :crazy:
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Det finns en rastgård, modell större men något igenvuxen, precis vid Grevegårdsskolan i Frölunda. Dit tar man sig lättast genom att åka buss till Beryllgatan och promenera in på cykelbanan som går mellan husen. Själv tycker jag att den är rätt trevlig, men det är mycket och väldigt högt gräs samt att man själv får hitta på något bra sätt att stänga grinden då låset/handtaget var trasigt sist jag var där.

Det finns även en på Grevegårdsvägen som är mycket mindre, men också mycket mer välskött, som mestadels består av grus och lite stockar/stenar. Det är en typ Tynnereds hundförening som är ansvariga för den och de har träningar någon kväll i veckan samt någon gång under helgerna (har jag för mig). För att ta sig dit åker man spårvagn till Smaragdgatan och går sedan ner genom Vättnedalsskolan mot Tynnereds lågpris. Sedan traskar man mot på cykelbanan som går parallellt med spårvagnsspåret och så ligger rastgården på vänster sida.

Galathea: Jag tycker det är en jätte bra idé att samla namn till en rastgård i Slottskogen!
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Inte läst svaren, men i Mölndal finns 2, i Kärra ska finnas 2 dock har jag bara hittat 1, i Eriksbo finns en och även i Partille finns en:)
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Kortedala? Var då?
Det finns en liten i bergsjön, siriusgatan.
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Japp Hållplats Galileis gata med spårvagn 7 eller 11 finns en i Gärdsås. Alternativt buss 58 hållplats Orion. Gå in vid ankdammen bredvid djurhagarna. Dock är grinden snodd =(

Och i Kortedala PRECIS bredvid hållplats Allhelgona kyrkan spårvagn 7,11 och 6. Kortedalas är BRA! Vattenskål, hinder och leksaker finns och den hålls fin.
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Galathea: Jag tycker det är en jätte bra idé att samla namn till en rastgård i Slottskogen!

Jag får försöka ta tag i det helt enkelt. :) Det finns ju två stora gräsytor men inget staket. Såå svårt borde det ju inte vara att fixa staket runt åtminstone den ena. Läste något i Hundsport med att SKK´s västra avdelning lobbat för det men ingenting tycks hända.
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Kortedala? Var då?

Allahelgonagatan heter hållplatsen. Den är dock lite dumt utformad, den vandaliserades hela tiden så att de byggde tillslut tre grindar och man kan inte hålla uppsikt på alla tre så att inte något pucko bara släpper sin hund rätt in utan att kolla av läget så att säga...
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Tusen Tack för alla svar , visste att man kunde lita på er :D
Blåstjärnan skulle jag gärna hitta till då jag bor nån hållplats efter backaplan så är ju detta kanon! :D Skall undersöka detta :)

Ang slottskogen så läste jag någonstans att man har lämnat in ett förslag på att få en ingängnad rastplats och de togs upp i oktober förra året?! Men en namnsamling hade absolut varit en kanon idé!! :D

Rastplatserna i mölndal finns faktiskt utlagda med bild på möldal kommuns hemsida, de tycker jag va bra gjort! :D
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Det finns en rastgård, modell större men något igenvuxen, precis vid Grevegårdsskolan i Frölunda. Dit tar man sig lättast genom att åka buss till Beryllgatan och promenera in på cykelbanan som går mellan husen. Själv tycker jag att den är rätt trevlig, men det är mycket och väldigt högt gräs samt att man själv får hitta på något bra sätt att stänga grinden då låset/handtaget var trasigt sist jag var där.

Det finns även en på Grevegårdsvägen som är mycket mindre, men också mycket mer välskött, som mestadels består av grus och lite stockar/stenar. Det är en typ Tynnereds hundförening som är ansvariga för den och de har träningar någon kväll i veckan samt någon gång under helgerna (har jag för mig). För att ta sig dit åker man spårvagn till Smaragdgatan och går sedan ner genom Vättnedalsskolan mot Tynnereds lågpris. Sedan traskar man mot på cykelbanan som går parallellt med spårvagnsspåret och så ligger rastgården på vänster sida.

Galathea: Jag tycker det är en jätte bra idé att samla namn till en rastgård i Slottskogen!

Ahhh den i tynnered har jag hörttalas om, där skall de tydligen vara agilityträning för alla på söndagar :) Verkar som ett trevligt ställe tycker jag speciellt då om man vill prova på agility :)

Nu har vi massa nya ställen att prova :D
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Ja det är säkert rätt bra om man vill prova på agility, dock är deras vipbräda och balanshinder inte av någon vidare kvalité (vilket kan vara bra att ha i åtanke så man inte blir alltför besviken) och har man hund modell större så skulle iaf inte jag släppa upp dom där även om det såklart är kul att träna på dom andra sakerna :)
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Tackar och bockar för tipsen :D

Jag har bara en liten hund som aldrig innan ens sett ett agilityhinder och som jag tror gärna skulle vilja prova :) (kräver lite lydnadsträning mm innnan vi kan tänka på att gå agilitykurs :) )

ska dock vara försiktig med balanshindren då :)
 
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Håller med om att den i Kortedala är bra när det gäller leksaker och vattenskålar..tom bajspåsar finns och även hinderbana..MEN det är alldeles för MÅNGA ingångar. 3 st, och man ser inte alla heller utan har man en hund man kanske inte riktigt litar på ( ej min hund) så är man ju orolig presis hela tiden att hux flux det ska dyka upp någon annan som man inte ser på en gång. Varför har man egentligen en ingång uppe på ett berg eller gömd i en backe kan man undra ? Tycker det hade räckt med 1 stor huvudingång.
 
Senast ändrad:
Sv: Inhängnad rastplats Göteborg

Håller med om att den i Kortedala är bra när det gäller leksaker och vattenskålar..tom bajspåsar finns och även hinderbana..MEN det är alldeles för MÅNGA ingångar. 3 st, och man ser inte alla heller utan har man en hund man kanske inte riktigt litar på ( ej min hund) så är man ju orolig presis hela tiden att hux flux det ska dyka upp någon annan som man inte ser på en gång. Varför har man egentligen en ingång uppe på ett berg eller gömd i en backe kan man undra ? Tycker det hade räckt med 1 stor huvudingång.

Så var det i början men den blev sönderklippt flera gånger i veckan där spårvagnsgrinden och bergsgrinden är nu....
:devil:

Jag är så fräck att jag binder fast kopplet på spårvagnsgrinden så att jag får ett par sekunder på mig att fånga hundarna ifall någon kommer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 997
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 913
Senast: Pyrran
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 047
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp