inhyrning med klåda

misan

Trådstartare
En av inhyrningarna i vårt stall (eget litet stall med tre boxar) verkar drabbas av nån mystisk klåda varje vinter. Hon kliar och kliar så hon får stora kala fläckar på huvudet. Vad jag minns från i fjol hade hon det så småningom i nacken också, och ser inte alltför rolig ut. Ägarens andra häst verkar i och för sig inte bli smittad, de går ihop i hagen men den andra står i ett annat stall. Jag vill Inte få nån smitta till våra hästar eller i stallet, men det kanske inte är nån risk eftersom den andra verkar klara sig...? Ägaren verkar inte bry sig så mycket, smörjer på lite hydrokortison ibland men det verkar ju inte hjälpa. Jag tycker så synd om hästen när hon står och kliar sig mot allt ohn kommmer åt, men det är ju inte min häst och jag kan ju inte fråga/tjata på ägaren hur mycket som helst, hon säger bara att hon blivit så, mer eller mindre, sista åren. Vad tror ni det kan vara??
 
låter som någon form av eksem eller allergi tycker jag, speciellt om problemen bara uppstår vintertid. Jag tycker ändå det låter som om ägaren borde låta en veterinär kolla på besvären för hästens skull. Vi har två hästar i stallet där min häst står som kliar sig väldigt mycket vintertid, men då är det främst på baken, de kom fram till att det var nån typ av värmereaktion för de får så täta pälsar. Den som hade värst problem klipps nu varje år och har blivit mycket bättre efter det.
/TIGERHEART
 
Nackbandmask kan orsaka klåda. Det är en rundmask, inte bandmask som namnet antyder.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 031
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 909
Senast: svea
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 522
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp