Inkallning

S

Summerflower

Har en 5-årig goldenhanne som vi köpte när han var 1 år. Då hade han knappt alls varit lös och stack rätt ofta. Nu går det allt bättre att ha honom lös, men ofta tycker jag att han nonchalerar mig när jag kallar in honom. Han bryr sig inte hur mycket jag än ropar på honom.

Allt går mkt bättre när jag har godis med mej. Men jag vill inte att han ska lyda pga av godiset, jag vill att han ska lyda mej.. Vet att det är svårt med en så pass gammal hund men jag undrar om nån hade nåt tips på nån bra övning jag kan göra, utan godis.. ?

Tack på förhand!
 
Sv: Inkallning

varför skulle han lyda om han inte får något för det? hade du utfört ett jobb utan någon form av betalning? släpp det där med att hunden ska lyda för att vara snäll och ge den en bättre motivation att göra som du säger. jag menar inte att du ska bli en godisautomat, men att han ofta ska få betalt för utfört arbete. kanske är det inte ens godis som är den högsta motivationen för honom, provat med trasa/boll också?

jag har alltid med mig en tennisboll när jag är ute med min, vissa promenader får han springa efter den när han kommit snabbt på en inkallning, andra inte. men motivationen är så hög, "kanske kastar hon bollen om jag skyndar mig", att han inte vågar chansa på att låta bli. först därefter kan du KRÄVA att han lyder.
 
Sv: Inkallning

klart att han ska ha belöning, men nåt annat än godis.. har jag inget godis med mig kan jag knappt ha honom lös. de törs jag inte... bollar och andra leksaker är han inte så förtjust i.. inte så att han skulle föredra de framför en go kissfläck från nån läcker tik =P Närå.. men tänkte på det idag när jag va ute i skogen, utan godis och utan koppel. han stannade vid en fläck, jag fortsatte gå en bit, stannde, visslade men ingen reaktion. bara nonchalans. jag fick gå och hämta honom tillslut.. =/
 
Sv: Inkallning

det betyder bara att motivationen för att lukta på fläcken var större än den du erbjöd. du får vara lite påhittig!
 
Sv: Inkallning

Kanske måste han också höra att det inte är tillåtet att låta bli att lyssna på dig? Som dom andra redan sagt så vill vi nog alla ha belöning för utförd prestation, men det gäller att ha fantasi att hitta vad just din hund tycker bäst om. Jag har ändå lite svårt att förstå varför man inte kan använda godis om nu hunden tycker om det bäst?
 
Sv: Inkallning

om hunden tycker bäst om godis så ska man naturligtvis använda det. och naturligtvis ska man också ställa krav. men man börjar alltid med att göra det lönt för hunden att avstå från något intressant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 659
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 389
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 441
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp