har två erfarenheter av hästar med ink. Och två olika utfall

häst 1 hade 2 rejäla inkar (3cm i diameter, 5cm långa) mellan frambenen samt mindre inkar i sadelgjordsstaden, där lokor ligger an på bog/bringa mm. Den hästen hade jag inte köpt, av ovanstående anledning. Enligt ägare hade denne försökt nehandla men utan framgång.

häst 2 hade 1 mindre ink, (ca 3cm i diameter som inte stack upp ovanför huden) som satt nära höftbensknölen. Ägaren trodde att det först var någon sorts ärr, då hästen haft den i många år. Sen lyckades hästen riva upp inken, vilket gjorde att den började växa. Behandlades med något ämne i ett par omgångar och försvann då. Den sortens ink hade jag inte haft några problem alls att köpa en häst med.
Tack för utförligt svar.
 
Här är innan behandling:
 

Bifogade filer

  • 20190729_201309.jpg
    20190729_201309.jpg
    251,3 KB · Visningar: 116
Här är när behandling har påbörjats. Hela "plattan" med ink och området runt torkade ihop och ramlade av. Det såg ganska äckligt ut men hästen verkade obesvärad.
 

Bifogade filer

  • 20190803_211743.jpg
    20190803_211743.jpg
    294 KB · Visningar: 115
Inte i det fallet. Men har varit med om hästar där det spridit sig när de försökt göra något åt inkarna.
Ok, får hoppas att veterinären som besiktade kan lämna ett utlåtande om jag ska göra något åt dem eller låta det vara så länge det inte blir värre, om jag köper den. Lite surt att behöva ta ut min veterinär för bedömning så fort jag får hem hästen tänker jag.
 
Min häst hade en ink precis innan jag köpte honom. Han var tre och den satt typ vid korset/på rumpan. Han behandlades innan jag hämtade, den försvann och aldrig kommit tillbaka där eller någon annan stans :)
 
Min häst hade en ink precis innan jag köpte honom. Han var tre och den satt typ vid korset/på rumpan. Han behandlades innan jag hämtade, den försvann och aldrig kommit tillbaka där eller någon annan stans :)
Det lutar mer åt att jag ska köpa hästen så det är skönt att höra 🙂 vad som gnager är det här med att ta ut veterinären direkt när den är hämtad. Måste en veterinär alltid kolla på inken innan man behandlar?
 
Min häst hade en när hon köptes. Hon var också fem år då. Den satt nästan vid naveln. Inte så stor, ett par-tre cm i diameter. Sommaren efter (hon köptes på vintern) var flugorna på den så att den började blöda. Eftersom det var sommar ville både jag och veterinären vänta till hösten med att behandla den med x-terra (som fås på recept) så jag la en rejäl klick skillingaryd salva på området flera gånger/dag för att flugorna skulle låta bli den. Döm om min förvåning när den plötsligt föll av och huden under läkte! Jag minns inte nu exakt hur lång tid det tog men inte mer än några veckor iallafall. Det här är 12 år sedan och hon har inte fått någon mer ink sedan dess.
 
Min häst hade en när hon köptes. Hon var också fem år då. Den satt nästan vid naveln. Inte så stor, ett par-tre cm i diameter. Sommaren efter (hon köptes på vintern) var flugorna på den så att den började blöda. Eftersom det var sommar ville både jag och veterinären vänta till hösten med att behandla den med x-terra (som fås på recept) så jag la en rejäl klick skillingaryd salva på området flera gånger/dag för att flugorna skulle låta bli den. Döm om min förvåning när den plötsligt föll av och huden under läkte! Jag minns inte nu exakt hur lång tid det tog men inte mer än några veckor iallafall. Det här är 12 år sedan och hon har inte fått någon mer ink sedan dess.
Ja! Skillingarydssalvan var det jag läste om att fler hade använt med samma resultat 🙂 tack för ditt svar.
 
Min häst hade en när hon köptes. Hon var också fem år då. Den satt nästan vid naveln. Inte så stor, ett par-tre cm i diameter. Sommaren efter (hon köptes på vintern) var flugorna på den så att den började blöda. Eftersom det var sommar ville både jag och veterinären vänta till hösten med att behandla den med x-terra (som fås på recept) så jag la en rejäl klick skillingaryd salva på området flera gånger/dag för att flugorna skulle låta bli den. Döm om min förvåning när den plötsligt föll av och huden under läkte! Jag minns inte nu exakt hur lång tid det tog men inte mer än några veckor iallafall. Det här är 12 år sedan och hon har inte fått någon mer ink sedan dess.
Min häst hade en "plattink", som jag smorde om med hästsalva, precis som du!

Den var stor som en gammal femkrona men blev successivt mindre och mindre för att till sist försvinna.
Det tog ungefär fyra månader.
 
Vilken typ det är vet jag inte, nej jag upptäckte dem inte, det är två små som sitter vid skapet. Hästen är fem år 🙂
Jag skulle ha köpt hästen, utan tvekan. Jag hade en häst som hade en stor äcklig ink på insidan av ena låret. Inken blödde och vätskade i perioder. Fick tips av min veterinär att strypa inken med en hästgummisnodd. Jag satte en gummisnodd runt inken och en kort tid därefter ramlade den av och kom aldrig mer tillbaka.
 
Senast ändrad:
Jag hade köpt hästen, men jag hade nog prutat på ursprungspriset. Det är en osäkerhetsfaktor med inkar beroende på vart de ploppar upp. Den osäkerheten är enligt mig inte värt fullt pris. Annars tycker jag du ska köpa hästen. Lycka till.
 
Håller med flera av tidigare svar - det beror helt på storlek och placering. Min nuvarande häst hade tre, fyra stycken inkar när jag köpte honom för 10 år sedan. På skapet och på halsen. Samtliga har försvunnit med åren utan behandling, men inga av dem orsakade besvär.
 
Min häst hade en ganska stor ink mellan frambenen. Den satt inte så att något skavde mot den så jag gjorde aldrig något åt den. I somras lyckades den dock på nåt sätt skavas upp och bli sårig men jag satte på lite zinksalva för att skydda den mot flugor och sånt medan det läkte. Idag ser man knappt att han haft en ink där, den har i stort sett försvunnit. Den spred sig aldrig heller varken på honom eller någon kompis. Förstår att det finns hästar som får större problem, men sitter dom inte illa till skulle jag inte oroa mig :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 269
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 140
Senast: prallan
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 198
Senast: Jate Volim
·
Träning Jag har problem med att lasta min 2-åring. Han har åkt transport några gånger, och ganska regelbundet nu i höst. Men visst, han är ingen...
Svar
14
· Visningar
2 268
Senast: cowsense
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp