inkörning

L

lady2

Är det någon som vet om man på nåt sätt kan lyckas lära sin unghäst tömkörning ensam. Alla jag känner är nämligen rädda för hästar och jag har lite svårt för att gå bakom hästen och försöka lära den styrning samtidigt som jag leder den. Nåt tips hur man gör eller måste man va två?!
 
Sv: inkörning

Även om du klarar av tömkörningen ensam så kommer det bli riktigt riktigt svårt vid inkörning, då ska man ju helst vara 4 st.
Men du får nog mer hjälp i körningsforumet
 
Sv: inkörning

Ja fast jag har inte tänkt köra in, endast tömköra, rubriken kanske lite missvisande det är tömkörningen jag behöver tips om.;)
 
Sv: inkörning

Du kanske kan leda lite från sidan i tömmarna först och sen flytta bakom när hästen förstår att den ska gå framåt före dig. Eller så kanske du kan börja med longering och övergå till tömkörning i longeringsvolten och sen flytta mer och mer bakom då blir ju inte hästen så förvirrad. Bara de fattar vad man menar så kan man börja ställa krav -tex att gå framåt när man vill... ;)
 
Sv: inkörning

Jag har börjat tömköra mina unghästar själv utan hjälp, och det har aldrig varit några problem.
Jag har först går framme vid huvudet och bara vant dom vid tygeltagen, när det går bra att styra hästen därifrån så flyttar jag mig bakåt tills jag till slut går bakom den.
Att vänja den vid att ha tömmarna över ryggen gå ju bra att träna när man har den uppbunden. och har man gjort ett bra grundjobb med det så brukar dom inte reagera så mycket när man väl ska tömköra.
Jag är alltid på inhängnat område när jag tömkör de första gångerna ifall det skulle hända någonting
Lycka till!
 
Sv: inkörning

jag har lärt mina hästar tömkörning själv.
Jag har alltid köra på stigar då så de är mer naturligt var de ska först, att köra de i ridhus eller paddock är det mycket svårare eftersom du måste styra mer.
För säkerheten skull så kan du grimma över tänset och i grimman sätta en till lina som inte går igenom gjorden så du kan ta den och hästen skulle bli rädd är lättare att stanna den då eftersom den troligen är mer van vid att bli ledd i grimma.
 
Sv: inkörning

Tack för alla tipsen:laugh: Jag har faktiskt inte insett att man kan lära hästen tömkörning själv utan alltid trott att man måste va två. Longering kan hon redan så nu ska jag börja tömköra på volt så kommer hon förhoppningsvis lära sig så småningom.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 629
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 510
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp