Inkomstskatt

TeamLundVer

Trådstartare
Snälla hjälp mig tänka här:

En person arbetar på 2 företag. På företag A få vederbörande 39 000kr i månaden. På företag B är lönen 32 000kr i månaden, dock kan det komma månader på företag B där lönen uteblir.

En månad där lön kommer från båda företagen behöver personen betala statlig skatt men iom att det inte alltid kommer lön från företag B så vill hen inte att företag A ska dra statlig skatt då inkomsten då riskerar att bli oerhört låg vissa månader. Hur mycket ska hen be företag B dra i skatt för att slippa både kvarskatt och ändå inte ha några extrema summor sittandes på skattekontot?
 
Hur långt är ett snöre, ungefär. Men jag skulle nog ha hört med Skatteverket, jämkning brukar kunna gå att få till, om jag fattat rätt (har inte egen erfarenhet av två inkomster i större utsträckning).
 
Gränsen för mer skatt ligger väl runt 45000 så jag tänker att om företag B drar skatt motsvarade statlig skatt på allt över 6000 (45000-39000 från företag A) så borde det hamna hyffsat rätt i slutet av året. Exakt vilken procentsats får ju kollas upp och om det är möjligt att jämka så mycket.
Väldigt generellt tänkt är detta, kan vara annat som spelar in som jag inte tänkt på. Vet det kan slå snett med tex grundavdraget.
 
På företag B är lönen 32 000kr i månaden, dock kan det komma månader på företag B där lönen uteblir.
/.../
Hur mycket ska hen be företag B dra i skatt för att slippa både kvarskatt och ändå inte ha några extrema summor sittandes på skattekontot?
Frågan är väl hur ofta personen har dubbel lön och hur många månader om året som det "bara" är 39.000:- i månaden?

Själv hade jag ärligt talat inte mixtrat så mycket med lönekontoren, utan själv sparat undan några extra tusenlappar när jag fick dubbel lön. De hade jag sparat på ett sparkonto med ränta. Är man lite riskbenägen som jag är hade jag kunnat tänka mig att stoppa in dem i fonder eller aktier också. Men det är inget jag rekommenderar andra att göra. ;)
 
Om allt ska gå rätt till ska företag B dra 30% i skatt eftersom B är sidoarbetsgivare. För att då komma så nära som möjligt till rätt skatt rekommenderas att du söker jämkning. Det kan göras flera gånger under året om du vill.
 
Frågan är väl hur ofta personen har dubbel lön och hur många månader om året som det "bara" är 39.000:- i månaden?

Själv hade jag ärligt talat inte mixtrat så mycket med lönekontoren, utan själv sparat undan några extra tusenlappar när jag fick dubbel lön. De hade jag sparat på ett sparkonto med ränta. Är man lite riskbenägen som jag är hade jag kunnat tänka mig att stoppa in dem i fonder eller aktier också. Men det är inget jag rekommenderar andra att göra. ;)
Förhoppningsvis blir det dubbel lön varje månad men företag B är relativt nystartat (hen har varit med och startat upp) så det finns fortfarande en osäkerhet kring om hen kan ta ut sin lön varje månad i år.

Det finns inget lönekontor i företag B
 
Om allt ska gå rätt till ska företag B dra 30% i skatt eftersom B är sidoarbetsgivare. För att då komma så nära som möjligt till rätt skatt rekommenderas att du söker jämkning. Det kan göras flera gånger under året om du vill.
Hur söker man jämkning?
 
Förhoppningsvis blir det dubbel lön varje månad men företag B är relativt nystartat (hen har varit med och startat upp) så det finns fortfarande en osäkerhet kring om hen kan ta ut sin lön varje månad i år.

Det finns inget lönekontor i företag B
Då är det nog enklast att dra 50% skatt i bolag B, de gånger som lön betalas ut och enligt normal tabell i bolag A. Så blir det ungefär rätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 530
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 557
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 719
Senast: starcraft
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp