Inkonistensskydd

Texaz

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden på trosskydd och inkontinenskydd??

Och ja, jag har kommit till åldern då det kan läcka:o

Kan jag annars undvika problemet på något sätt? Knipövningar har jag koll på, men slarvar kanske något...:crazy:
 
Vad är egentligen skillnaden på trosskydd och inkontinenskydd??

Och ja, jag har kommit till åldern då det kan läcka:o

Kan jag annars undvika problemet på något sätt? Knipövningar har jag koll på, men slarvar kanske något...:crazy:

Håller med, sök läkare för att konstatera att det inte finns bakomliggande orsaker som du behöver ha koll på.
 
Vad är egentligen skillnaden på trosskydd och inkontinenskydd??
Ett trosskydd är inte gjort för att suga upp speciellt mycket vätska, och det finns heller inga antibakteriella och antiluktfunktioner, vilket ett inkontinensskydd har.

Läcker du i ett trosskydd kommer det att lukta relativt snabbt. Ett inkontinensskydd luktar inte.

Dessutom är en vanlig binda gjord för att suga upp tjockare vätskor, typ blod. Ett inkontinensskydd är gjort för att suga upp tunna vätskor, typ urin. Så en vanlig binda blir "full" fortare och måste bytas ut, i jämförelse med ett inkontinensskydd.

Sen håller jag med om att du ska söka läkarhjälp. Urinläckage kan vara första tecknet på demens, Parkinsons, mfl sjukdomar.
 
Tack för svar.
Har aldrig tänkt på att det kan vara någon sjukdom, tänker mer att det är åldern??
 
Inkontinens är jättevanligt. Speciellt om man har fött barn. Inom sport där man tar i mycket/hoppar som tyngdlyftning, gymnastik osv är det inte konstigt att även ungdomar "stänker" lite.
Tänker så jag med, har ju fött tre barn, och har slarvat en hel del med knipövningar de sista åren. Känner mig inte så orolig över sjukdomar, särskilt inte efter att ha läst på bl a 1177.
Är ju heller inte så stort problem, mest när jag hostar kraftigt, eller lyfter tungt. Ska prova att träna till att börja med, hjälper det inte får jag söka vården.
 
@Texaz - lugn och fin, jag vet inte hur gammal du är men jag gissar på 50-ish plus minus? Det plus tre förlossningar i cv't, jag skulle snarare bli förvånad om någon inte läckte lite då. Om du däremot tappar kontroll över din blåsa och tömmer den eller motsatsen, har problem med att tömma den så skulle jag nog också vara orolig för sjukdom. Har du exv diskbråck och tappar kontroll över blåsan så är det ett akut ärende. Annars är det nog bäckenbottenträning som gäller.
 
@Texaz - lugn och fin, jag vet inte hur gammal du är men jag gissar på 50-ish plus minus? Det plus tre förlossningar i cv't, jag skulle snarare bli förvånad om någon inte läckte lite då. Om du däremot tappar kontroll över din blåsa och tömmer den eller motsatsen, har problem med att tömma den så skulle jag nog också vara orolig för sjukdom. Har du exv diskbråck och tappar kontroll över blåsan så är det ett akut ärende. Annars är det nog bäckenbottenträning som gäller.
Tack för bra svar:)
Jo jag ligger helt klart 50+, och oroas inte så mycket över att sjukdom är bakomliggande orsak, utan just bristande träning:o
 
Lite ot men eftersom många skrivit sök hjälp - min mamma behandlas med botox med jämna mellanrum och det gör att hon slipper skydd.
Det där lät spännande. Botox mot urinläckage.
När jag var 44 så mådde jag så där...både i livet och arbete. I alla fall så var det en dag så la jag upp ett asflabb. Döm om min förvåning när jag totalt tappade kontroll över min blåsa. Försvann snabb in på toa och började gråta. Inte för jag pissat på mig utan för jag insåg hur länge sedan det var jag fått skratta så djup och innerligt. Sen blev jag ju såklart förskräckt över upptäckten att inte kunna hålla mig. Men tack för google och youtube:heart. Jag investerade i jadeegg som jag stoppade upp och hängde tyngder i. I början gled ägget bara ut. Men med tiden så kunde jag hålla det längre och längre. La på lite tyngre osv. Det hjälpte mig och problemet med läckage gav med sig efter några månader. Jag har varit väldigt duktig med den här träningen. (tyvärr slarv de senaste två åren) Tränade 2 gånger på jobbet (5 min/varje pass vid toabesök).
Det finns två olika typer av urinläckage där det ena inte går att träna bort och det andra som är mer vanligt är slapp muskulatur. Kanske Botox kan hjälpa där träning inte går.....
Efter ett tag köpte jag även ett komplement...…...en typ TENS maskin för underlivet:o. En stav som var inuti som jag hade i slidan och så gav den elektriska impulser. Den var väldigt effektiv. Träffade en man under den här tiden och han var väldigt förtjust. Jag spelade grön och menade på så här har jag alltid varit där nere:angel:.
T
 
Tänker så jag med, har ju fött tre barn, och har slarvat en hel del med knipövningar de sista åren. Känner mig inte så orolig över sjukdomar, särskilt inte efter att ha läst på bl a 1177.
Är ju heller inte så stort problem, mest när jag hostar kraftigt, eller lyfter tungt. Ska prova att träna till att börja med, hjälper det inte får jag söka vården.
Sök hjälp nu tycker jag. Det kan finnas många orsaker rent fysiologiskt till inkontinens och precis som man inte kan ge övningar generellt för tex ett inte knä behöver man både ställa frågor och troligen undersöka dig för att ge individanpassade övningar, många är tex överspända i bäckenbotten och blir uttröttade av det så musklerna inte orkar med mer hastiga rörelser som hostning och löpning, så det är inte ovanligt att man både behöver knipa men oxå lära sig slappna av. Det finns ju oxå bra kirurgisk hjälp att få om träning inte hjälper även om den mest troliga orsaken är ålder och barnafödande (vilket helt klart låter helt normalt), så det är ju inte bara för att man inte är orolig för sjukdomar som vården kan hjälpa :)
 
Är just mest irriterad över att skydden enbart verkar säljas på apotek 😖

Jag ringer min vårdcentral, som skickar en beställning till hjälpmedelscentralen i Örebro. Sedan får jag bestämma om jag vill ha hemkörning av kartongerna (Det är 10-12 paket i varje kartong), eller om jag vill hämta dem själv. Då jag har 300 m till hjälpmedelscentralen så hämtar jag själv. :)

Ska man köpa själv, blir man snart utfattig, då man köper paket för paket. Så ring o prata med vårdcentralen, så får du träffa nån, lite tips om knipövningar och så bestämmer ni vad för skydd som kan vara aktuellt.
 
Jag ringer min vårdcentral, som skickar en beställning till hjälpmedelscentralen i Örebro. Sedan får jag bestämma om jag vill ha hemkörning av kartongerna (Det är 10-12 paket i varje kartong), eller om jag vill hämta dem själv. Då jag har 300 m till hjälpmedelscentralen så hämtar jag själv. :)

Ska man köpa själv, blir man snart utfattig, då man köper paket för paket. Så ring o prata med vårdcentralen, så får du träffa nån, lite tips om knipövningar och så bestämmer ni vad för skydd som kan vara aktuellt.
Det kanske ska förtydligas att detta (oftast) sker efter en inkontinensutredning. Det innebär bland annat att man mäter om man har kvarstående urin i blåsan efter tömmning (ultraljud) och bedömer resultatet av detta. En individuell läckageprovning görs sen där man mäter läckagemängd genom att väga inkontinensskydden under en period och då förskrivs inkontinenskydd utefter det. Sen finns det säker de som förskriver inkontinensskydd utan bladderscanningen men den bör vara standard för inkontinensutredning. Man brukar säga att man utvärderar efter tre månader om man har anpassat rätt inkontinensskydd och lägger sedan en löpande förskrivning på det.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 161
Senast: mars
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 684
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
732
Senast: Emmi
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 430
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp