När jag skulle köra min min ganska hispiga shettishingst så gjorde jag så här!
När det tömkörningen fungerade så letade jag upp en lämplig "skackel" en ganska tjock lång "pinne". Den gick vi över och backade längs med, stannade i bland och lyfte upp en sidan, precis som gör när man spänner för en vagn, sen släppte jag ner den igen och fortsatte att gå runt och över den.
När det fungerade att lyfta den på båda sidor utan att han flyttade på sig eller blev rädd så höll jag kvar i "skackeln" på ena sidan och gick några meter. Blev han rädd så la jag ner den igen och började om. Till slut kunde jag gå längre sträckor och även svänga utan att han stirrade.
Då tog jag en till "pinne" och band ett grimskaft i ena änden, la grimskaftet över ryggen och fästen andra ändan i den andra skakeln. Sen promenerade vi med båda skaklarna fästa vid selen men bara löst liggande ovanpå.
Sen när det fungerade så tömkörde jag honom så ett par gånger och när han kändes redo så tog jag hjälp av två personer. Jag gick vid hans huvud medans de andra två på var sin sida höll i de riktiga skaklarna på rockarden så han slapp dra den, bara känna att han hade den efter sig.
Efter ett par gånger spände vi för honom men jag tömkörde ett par gånger med vagnen innan jag satte mig i den.
Han har aldig bråkat eller blivit skrämd när vi sen har kört, och han fick från början lära sig att stå still tills jag sa till.
Jag gjorde likadant sen när jag körde in mitt ursnälla halvblod, fast jag behövde bara göra allt en gång sen var det bara att köra! Lite annorlunda temperament!
Lycka till!
Om du inte förstår mina förklaringar så fråga gärna!!