inkörning

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare December_Kikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 903
Sv: inkörning

Tänk bara på att ta det lungt efter själva inkörningen i början eftersom Shettisar och andra ponnyer växer länge! Ända till 5 års ålder om inte ännu längre!´Mitt russ blir 6 nästa år...Han växer fortfarande! :)

Allt sånt som inte är fysiskt ansträngande kan man börja med tidigt.
Var ute idag med min shettiskille som är 8 mån!
Tömkörde, ledde, longerade blev runt 15-20 min. Främst skritt men han tyckte detta naturligtvis var så kul så att han travade lite mellan varven! :)
Att dra en släpa/kälke eller tyngre skaklar bör man göra när ponnyn är 2-3 år och dra vagn med personer i när den är 4-5 år samt se till att ponnyn tycker det är kul anser jag. Om man nöter på för länge och för mycket tröttnar den. En unghäst ska man inte hålla på mer än en 30 min åt gången tycker jag.

/Lisa

man kan börja tömköra när dom är ca1år och sen kan man sätta vagn efter dom vid ca 2.5- 3års ålder.. jag håller på med ponny trav när vi kör in våra hästar brukar vi göra så iaf. men det är väl olika på hur man gör å vad man ska använda shettisen till... :)

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 420
Senast: animalasia
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
518
Senast: CaisaCax
·
  • Omröstning Omröstning
Relationer Om man är bilägare och singel är det ju rätt självklart att man kör själv, men när man lever i ett förhållande och delar hushåll, vem är... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
6 236
Senast: Mia_R
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka