Innan förprövning *en sådan tråd igen*

wrangler

Trådstartare
Jo jag har sökt... :p inte hittat svar

Och ja jag har kontaktat sjv men är lite otålig, vill gärna ha era synpunkter och erfarenheter! Det var flera år sedan jag förprövade stall och hade koll på exakt vad som gäller... :angel:

Det handlar om en befintlig hall vi har på gården som vi funderar att bygga boxar i, som alternativ till vanliga uteboxar.

Hallen är 12x12 meter och tanken är att bygga 4 större boxar 4x4 meter samt en gruppbox till unghästar på 12x4 meter.

Så långt allt bra...

Hur är det med kravet på ljusinsläpp och ventilation?
Det finns stora portar i varsin ände på hallen, tvådelade 4 meter breda. Dessa är tänkt att hållas öppna. Räcker det som ljusinsläpp och ventilation tro? Jag menar, det gör det naturligtvis eftersom det funkar till hästarna som använder hallen som ligghall nu men i lagens ögon? :grin:

Hur är det med golvet, är det godkänt med jord eller grusgolv? Eller måste man gjuta, vilket jag inte vill. Har haft stall med jordgolv förut och det funkar mycket bra om man bäddar rätt. Det är ju godkänt med jordgolv i lösdrifter (eller?) Det är givetvis torrt och bra.

Taket, misstänker att det blir problem med enkelt plåttak som det är nu? Trots att hästarna inte bryr sig om bullret... Men jag blir väl tvungen att bygga ett innertak, eller vad kräver dom? Är det bara "bullret" som avgör?

Synpunkter tack! :bow:

Sedan kanske jag är trög, eller blind eller både och men kan någon hänvisa mig till rätt sida där det står hur stor gödselplatta man behöver för olika antal hästar! :confused:
 
Sv: Innan förprövning *en sådan tråd igen*

När det gäller taket så är det inte buller som kan ställa till det. Utan om det kan bli kondens så att det droppar från taket. Så det kan behövas att man t ex använder kondensskyddad plåt eller isolering i taket. Normalt tror jag inte att det går rakt av med att dörrarna ska räknas till ventilationen. Man brukar rekommendera förhöjd taknock för att få tillfredsställande luft i stallet. Som komplement så kan byta ut en del av plåten till perforerad plåt som också ger visst ljusinsläpp. Lite hänger det ju också på vilken höjd taket har.
 
Sv: Innan förprövning *en sådan tråd igen*

Tack för synpunkterna.

Du har rätt i kondensproblematiken, var bara det att jag hade för mig att jag läst att flera haft problem med att inspektörerna hävdade "ljudet" men jag kan ha fel.
Men det blir säkert till att bygga ett innertak...

Det är ganska högt i nock. Har inte mätt än men i kanterna vid det lägsta sas är det väl uppskattningsvis 3 meter upp o högre i mitten då givetvis....
 
Sv: Innan förprövning *en sådan tråd igen*

Jag fbeställde hem senaste infobroschyren från Jordbruksverket, fattade nämligen inte heller allt riktigt, via deras sida. Men i broschyren står det ganska utförligt vad det är som gäller. :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Roheryn
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 059
Senast: Miaa
·
Anläggning En hypotetisk fundering slog mig idag - om man ska inreda stall på sin jordbruksfastighet och då med fyra boxar så behöver man ju inte...
Svar
15
· Visningar
1 792
Senast: lewellyn
·
Anläggning Planerar för stallbygge till sommaren och funderar lite på det här med förprövning. Jag har två hästar (ska köpa en tredje som sällskap)...
Svar
9
· Visningar
1 996
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp