Innekatt/utekatt - delad tråd

Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

tintilar skrev:
Jag säger inte att innekatter mår dåligt i alla fall -
Du påstår ju att de dör av psykiskt dåliga förhållanden

Att leva kort tid pga av att man förolyckas är inte lika illa som att dö av brist på någonting.
Tror du att katter, eller vilket djur som helst, tänker så när den ligger döende i ett dike?

Detta nämnde jag i ett annat inlägg. Jag väljer att låta min katt få det den behöver och dö i en olycka, ist för att låta honom dö av psykiskt dåliga förhållanden.
Påstår du att alla innekatter lider av psykiskt dåliga förhållanden?

Och ja, han får gå som han vill. Reglerna säger dock att jag måste ha box/hage och det är ju fullt förståerligt.
Nej, du säger ju själv att han är i hage, då kan han inte gå som han vill. Att han sen är lärd att stanna i hagen med sina vänner tror du inte inverkar påatt han stannar där?

Jag är dock mkt mån om min hästs psykiska välmående och ger honom därför möjligheten att gå, ofta. Jag leder honom alltid utan lina/grimma, jag rider utan träns och jag har även gått med honom i skogen utan några som helst linor. Jag har åkt av då jag ridit och han har då blivit fri att gå vart han vill.
på vilket sätt är det mer ok med en häst än med en katt, som också får gå ut ofta, lös osv?

men varför skulle han gå ut själv när han har flock och trygghet där och dessutom trivs bra med människorna? Han är dessutom inte en flockbunden häst och struntar fullständigt i om han blir ensam i hagen, och går ofta åt sitt eget håll utan att se efter o någon annan följer med(gäller äv ridturer).
samma sak är det ju med katterna, varöfr gå ut när de har sin trygghet och flock därhemma?

Katter och hästar är olika djur, som du kanske förstår.
Du behöver inte vara nedlåtande mot mig, jag vet mycket väl att katter och hästar är olika djur :smirk:

Hästar är flockdjur som jagas och ensamma är de dödsdömda. Det som vi hindrar dem ifrån när vi har dem i hagar är vandringen, som är naturlig.
Så det är bättre än att ha katter inne, där de fortfarande kan tex jaga saker?

Men genom att ge dem stora utrymmen med mycket mat, samt byte av hagar, så får de dessa behov så pass uppfyllda att de kan må hur bra som helst och inte vill gå.
Ja, sååå har ju alla hästar det :smirk: En del får inte gå ut alls förrutom under ryttare.
KAtter kan få sina behov uppfyllda inne, även om du inte förstår det

Därför är hästar också lätta att påverka. Jag kan lätt få en häst att tycka om någonting som han innan inte gillade. Jag har aldrig tvingat min häst till någonting - och vi har gjort saker som inte är kul.
Samma ska med katterna

Min hantering är baserad på övertalning och jag tar inte ens in honom från hagen om det inte går utan lina - jag har inte rätt att tvinga en annan varelse till någonting.
hur gör du den dagen han måste avlivas?

Alla varelser har rätt till en enda sak och det är att bestämma över sitt eget liv. Även min häst.
Men det gör han ju inte. Du bestämmer var han är och vad han ska äta mm

Katter är ensamvarjar och jägare. Och därav svårpåverkade och de behöver ensamtid.
KAtter är inte alls ensamvargar. Jägare ja. De är itne svårpåverkade och vaddå behöver ensamtid? Får de inte det inne isf då?

De behöver ströva på egen hand på stora ytor och de behöver jaga.
Hästar har ett minst lika stort behov av att vandra. JAga kan de fortfarnade göra inne om de vill.

suktar man dem med friheten genom att gå med dem i koppel!? Katter behöver inte rastas som hundar, det är inte därför de behöver gå ut.
Vad vet du om det? Har du haft katt i koppel?
Så vad är de nstora skillanden mellan hundar och katter som gör att de inte kan rastas på liknande sätt? Berätta!

Han ges möjligheter hela tiden, men han har ingen anledning att gå. Det är det jag menar att man också borde göra med katter - de får stanna, men de är fria att gå om de vill.
Mina katter har inte heller någon anledning att gå

Att låta dom välja själv är inte direkt något vidare logiskt tänkande, precis som att man inte låter ett barn bestämma själv.
Där skiljer sig våra åsikter åt olika håll och då förstår jag varför vi har så olika syn på detta. Ty katter är inte barn och mycket olika dem - enligt mig.

Jag kan dock för allt i världen inte förstå hur du kan tycka att hellre att katten dör en plågsam smärtsam död ute i ett dike än att den har allt den behöver inne. Katter dör inte av tristess, lika lite som katter i dödsögonblicket ligger och tänker på att dom haft ett lyckligt liv.
Lycka förlänger livet. Olycka förkortar livet. Detta är tom vetenskapligt bevisat så det behöver vi inte ens diskutera. En person som är olycklig eller mår psykiskt dåligt dör tidigare än en som är lycklig. Att vara olycklig eller gå omkring med ett begär i flera år är mer plågeri än några timmar av smärta. Men det är min åsikt och jag respekterar att du inte håller med. Det är så jag hade valt om det handlat om mitt liv, men det betyder inte att alla vill ha det så. Men jag kan ju bara utgå från mina egna känslor och vad jag hade velat att min ägare gjort med mig - precis som du utgår från hur du velat ha ditt liv.

Du påstår ju att de dör av psykiskt dåliga förhållanden
Jag påstår att logiskt tänkande leder till en slutsats som talar för att en katt bör vara ute för att få den stimuland den behöver. Om detta gäller alla katter kan jag inte ens försöka ränka ut, för alla katter är inte lika. Det är ett faktum att varelser som lever i förhållanden där de inte får tillräcligt med 'naturlig stimulans' lever kortare liv. Alltså, om en katt bör vara ute, så talar ju detta för att innekatter lever i psykiskt dåliga förhållanden? Och alltså kan de få ett kortare liv.

Sen handlar det inte om alla katter - observera att jag skrev "i alla fall".

Tror du att katter, eller vilket djur som helst, tänker så när den ligger döende i ett dike
Absolut inte, men jag ser hellre att de lider i 2 h än i 15 år.

Påstår du att alla innekatter lider av psykiskt dåliga förhållanden?
Jag citerar: "Jag säger inte att innekatter mår dåligt i alla fall ..."

Nej, du säger ju själv att han är i hage, då kan han inte gå som han vill. Att han sen är lärd att stanna i hagen med sina vänner tror du inte inverkar påatt han stannar där?
Lärd? Jag jag stog med klickern och lärde honom att stanna innanför stängslet. :smirk: Han kan inte gå när han vill, nej. Men jag ger honom möjligheten att gå varje dag. Jag har inte lärt honom att följa mig, det gör han av egen vilja. Och han har stuckit iväg - fine, då fick han göra det. Men när jag gick vidare så kom han genast efter. Och numera händer det inte. Då vår relation är en annan. Hästar är helt olika katter. De följer en ledare och en flock.

på vilket sätt är det mer ok med en häst än med en katt, som också får gå ut ofta, lös osv?
Jag behandlar honom lika fritt som jag behandar en katt. Men en katt är inte lika beroende av flock och ledare som en häst. Med en bra flockrelation vill hästen hålla sig till mig. Den har inget behov att ströva ensam. Jag säger inte att det är mer ok att gå ut med en häst lös än med en katt. Däremot att hålla kvar djuret i ett koppel, det tycker jag inte är rädd, varken för häst eller katt. Jag tycker att jag har ganska lika åsikter om häst som katt - vart skriver jag att det är skillnad?

samma sak är det ju med katterna, varöfr gå ut när de har sin trygghet och flock därhemma?
Men katter lever inte i flock - flocken är tryggheten, inte just den gräsplätten som hästen står på ofta. Hästar är vandringsdjur och byter ofta marker. Katter driver runt på stora ytor(revir) ensamma. De lever helt olika liv. De är inte beroende av varken flock eller människor. Däremot är de beroende av stora ytor vilket jag inte tror att ett hus kan erbjuda. Men jag är inte katt och kan tyvärr inte kommunicera med dem så detaljerat som jag kunde önska.

Så det är bättre än att ha katter inne, där de fortfarande kan tex jaga saker?
Jakt är inte en katts enda drift

Ja, sååå har ju alla hästar det En del får inte gå ut alls förrutom under ryttare.
KAtter kan få sina behov uppfyllda inne, även om du inte förstår det
Verkligen inte. Det finns djurplågeri i alla kategorier. Men vad hade det med den här diskutionen att göra? Vi pratade väl om min häst, och min hästhållning? Förklara gärna vad du hade för syfte med den komentaren.
Jag angående uppfyllda behov så tror jag dig inte, men jag hoppas absolut att du har rätt. :bow:

Samma ska med katterna
Dina katter har alltså möjligheten att gå ut, men vill inte då de väljer att följa sin ledare - dig - och stanna hos sin flock?.. Är det verkligen katter du har? ;) Nä, alvarligt talat, jag tror att du missförstod det jag skrev där.

hur gör du den dagen han måste avlivas?
Där hade jag missat det viktigaste - "för vårat nöjes skull". Trodde jag skrev det i ett tidigare inlägg, men det kanske var i en annan tråd.

Men det gör han ju inte. Du bestämmer var han är och vad han ska äta mm
Jag bestämmer inte var han är - han får gärna gå om det är så. Vad han ska äta bestämmer han som i naturen - gräs, bark, kvistar mm. Däremot får han DESSUTOM annan mat, som havre, betfor, morötter mm. Detta är inte naturlig föda för en häst. Det är något vi lärt oss ger hästen fördelar i olika saker. Men inget en häst äter i naturen - då skulle de inte överleva. Hästens naturliga föda är det jag skrev tidigare och det får han äta hur mycket han vill när årstiderna erbjuder det. Men efter som att jag vill rida och ha min häst i hull året om, så erbjuder jag även stråfoder under vinterhalvåret.

KAtter är inte alls ensamvargar. Jägare ja. De är itne svårpåverkade och vaddå behöver ensamtid? Får de inte det inne isf då?
Katter lever ensamma. De är oberoende av andra katter och lever inte i flock. De har egna revir som de beskyddar. Däremot hatar de inte andra katter eller människor och trivs i sällskap ibland. Men de lever främst för sig själva och delar sällan revir med andra - och är dessutom ofta främlingsfientliga och vaksamma när en ny katt intar reviret. Ensamtid i den form att de kan ströva fritt på stora ytor och inte bli störda av andra alls. I ett hus kan jag tänka mig att folk går ut och in i rummen(det kanske inte ni gör då) och det är ju aldrig samma sak som att vara ensam. Jag kan själv behöva gå ut ibland och bara vara jag en stund, även om jag bor i ett stort hus där jag får vara ifred när jag vill. Dessutom är utrymmet fortfarande för litet i mitt tycke.

Hästar har ett minst lika stort behov av att vandra. Jaga kan de fortfarnade göra inne om de vill.
Vandra men inte ströva omkring. Hästar är på en mark och strax innan betet blir nerbetat så byter de marker. Detta får de göra genom att vi byter hagar som dessutom är väldigt stora. Katter går sina rundor varje dag, vilka är ganska stora.

Vad vet du om det? Har du haft katt i koppel?
Så vad är de nstora skillanden mellan hundar och katter som gör att de inte kan rastas på liknande sätt? Berätta!
Återigen - olika djur, olika behov. Hundar är flockdjur, de stannar med flocken. Om matte har en flockrelation med hunden så vill hunden gå med matte. En hund kan inte få stimulans i ett hus, och därför behöver de gå på promenader. Men hundar går alltid tillsammans - de rör sig i flock. De rör sig på ett annat sätt en katter, och på andra ställen. En katt rör sig ensam, länge, stannar och vilar under en buske, solar, bevakar sina marker. En hund följer sin ledare och sin flock, och de jagar och bevakar reviret tillsammans. Dessutom rör de inte lika länge som en katt, på samma sätt. Katter behöver inte rastas, de kan röra sig i huset och bajsa i lådan, men de behöver friheten, ytorna att ströva på - ensamma.

Mina katter har inte heller någon anledning att gå
hur kan du veta det? och varför vågar du då inte ge dem möjligheten?

Men djur tänker inte så, förstår du inte det?
Tänker hur? Jag pratar inte om djurens tänk, jag pratar om deras välmående och drifter. Drifter är inte tankar. En katt vet säkert inte varför han mår dåligt, men det betyder inte att det är ok att låta honom göra det. Eller?

Jag säger inte att du borde strykas från "tillåten att ha katt-listan". Men jag vill inte hålla katter på det sättet då det är fel enligt mina värderingar och logiska tänkande. Jag dömmer inte dig och jag tänker inte att dina katter lider. Jag hoppas att du har rätt men ser iaf till att inte sälja mina kattungar till dig - då jag inte vill riskera lidande av det slaget som för mig är möjligt om jag säljer dem till dig.

Jag känner människor med innekatter och vi är vänner ändå. Jag respekterar olika åsikter, men det betyder inte att jag vill dela dem och använda dem i mitt hus. Men jag kan inte säga att jag har rätt och du har fel, för den kunskapen har jag inte då jag aldrig varit varken ute- eller innekatt.

Sv: I morse hände det jag befarat..

Nu hugger jag en knapp.

Jag har två katter, halvsyskon faktiskt. Vi bor på landet så de får gå in och ut som de vill och den ena är en riktig utekatt ffa sommartid, kommer i princip bara in för att äta, man kan se henne då och då när hon strövar omkring på ganska stora ytor, inte bara vår tomt och vårt stall. Den andra katten skulle lika gärna kunna vara inne på heltid, hon går inte många meter ifrån huset, är hon ute ligger hon ofast på förstukvisten eller på altanräcket eller på utemöbeln - inga strövtåg här inte. Så fort hon ser att nån kommer hem vill hon in om hon är ute. Så nog är katter olika alltid.

De har dessutom helt olika strategi när vi är bortresta och har kattvakt. "utekatten" verkar tycka det är säkrare ute, så den får kattvakten leta upp för att ta in och mata (särskilt på vintern) "innekatten" för de kasta ut så hon iaf går ut och pinkar

Ingen har sagt något annat heller att katter inte är olika.
Men dina katter får iaf välja om dom vill gå ut eller inte.
Diskussionen handlar mycket om att få välja om det är djurplågeri eller inte.

Senast ändrad:

Ingedera är djurplågeri - för rätt individ. Så jag tror inte att man kan generalisera åt ngt håll.

Håller med - det är olika för olika katter. Ta t ex mn katt och min mammas katt. Bägge har varit innekatter, men mammas katt är utekatt nu medan min bor med oss i en lägenhet. Mammas katt mår mycket bättre nu som utekatt, hon är lugnare och mer harmonisk. Leksaker och sånt tycker hon är tramsigt, så det är svårt att stimulera henne tillräckligt som innekatt. Hon har dessutom ett stort behov av att leva sitt eget kattliv, och inte så stort intresse av att umgås med folk (även om hon gärna blir klappadförståss). Min katt är mycket mer social, hon umgås hellre med folk än med katter, och vill alltid vara med och kolla vad vi gör. Även hon skulle nog egentligen trivas bättre som utekatt (jakt är fantastiskt kul, för att inte tala om att klättra i träd och krypa in i hålor!), men fungerar som innekatt också, förmodligen för att hon får ut mer av att umgås med människor än min mammas katt. Vår katt får leva uteliv när hon är på landet hos mina föräldrar, drygt en månad om året.

Jag tycker nog att du ska ta och läsa hela tråden innan du svarar på detta.
Vi har också skrivit att vissa katter inte vill gå ut även om dom får. Men många här tycker iaf att man ska få chansen att välja om dom vill gå ut eller inte.
Skrev tex för flera dagar sedan i denna tråd att en av mina katter bara ville gå ut när det var sol och varmt. Annars gick hon aldrig ut. Men hon fick iaf välja..............

Fast början på tråden var ju att det var djurplågeri att låta katter gå ute ö h t, och att alla katter borde vara innekatter...

Det har jag ALDRIG skrivit. Rekomenderar dig också att läsa hela tråden innan du skriver. Det är bara trådskaparen som tyckte och några till som har innekatter. Sedan vi andra som inte tycker att man ska ha katt i lägenhet osv....

tintilar skrev:
n jag ser hellre att de lider i 2 h än i 15 år.
Du åtgår från att alla innekatter lider eller hur?

Lärd? Jag jag stog med klickern och lärde honom att stanna innanför stängslet. :smirk: Han kan inte gå när han vill, nej. Men jag ger honom möjligheten att gå varje dag.
Som vi många gör med katterna

Jag har inte lärt honom att följa mig, det gör han av egen vilja. Och han har stuckit iväg - fine, då fick han göra det. Men när jag gick vidare så kom han genast efter. Och numera händer det inte. Då vår relation är en annan. Hästar är helt olika katter. De följer en ledare och en flock.
SAmma sak med mina katter

Men katter lever inte i flock
Katter lever ofta i familjeflockar, se tex stallkatter där det är flera. Mamma och döttrar som lever i samma revir och tillsammans.

Jakt är inte en katts enda drift
Har jag påstått det? Men det är en av sakerna ni hänger upp er på, att de inte kan jaga.

Dina katter har alltså möjligheten att gå ut, men vill inte då de väljer att följa sin ledare - dig - och stanna hos sin flock?.. Är det verkligen katter du har? ;) Nä, alvarligt talat, jag tror att du missförstod det jag skrev där.
Vad har jag missförstått? Om du läst tidigare i tråden så skrev jag att de har möjlighet att gå ut själva men att de inte gör det utan väljer att stanna inne fastän fönstret är öppet och de andra katterna går ut.

Katter lever ensamma. De är oberoende av andra katter och lever inte i flock.
Fel

Dessutom rör de inte lika länge som en katt, på samma sätt.
Katter sover i regel runt 18 timmar per dygn, oavsett om de är inne eller ute.

hur kan du veta det? och varför vågar du då inte ge dem möjligheten?
Som sagt, de har möjlighet att gå ut här men väljer att inte göra det, och jag tänker inte slänga ut dem, även om jag då och då försöker övertala dem att det kan vara skönt att komma ut lite.

Mina katter är dessutom inte raskater utan föredetta hemlösa, så de var ute från början. De väljer ändå att stanna inne.

Det är lugnt, jag skulle aldrig köpa katt av dig iaf.
Och om mina djur led, oavsett om det var hästen eller katterna så skulle jag göra något åt det. Du vet, man är skyldig att se till att ens djur skyddas från lidande.

Varför dra upp denna fråga igen?

Det är bara att inse att det alltid kommer att finnas skilda meningar i denna fråga. Det blir ju bara en massa tjafs! Det är upp till varje kattägare själv att avgöra vad som är bäst för dennes katt.

Det känns som du resonerar som så att utekatter mår bra, och om de plågas gör det inget för de får iaf ströva fritt? Är det så du resonerar? Och att katter som är inne lider för att de inte kan ströva fritt och därmed mår sämre än de ute som blir påkörda, skadade av djur och människor, får ohyra osv.

Jag tycker att du är löjlig nu. Sitta här och anklaga henne om hur hon sköter hästen. För 17 alla här i Sverige har väl våra hästar i en hage med stängsel! Det har väl du också? Sitta här och haka upp sig på detta. Du kan ju starta en annan tråd om det tycker jag.
Sedan så lever visst inte katterna i flock. Jag ser aldrig mina 6 katter sitta tillsammans ute. Men inne så är dom ju tvungna att sova i samma soffa osv..
Jag har sett mina två syskonkatter ev leka en liten stund tillsammans ute men det är inte ofta. Så visst är en katt en ensamströvare. Där har du fel.
Och katten sitter och jagar kanske hälften av kattens tid på ett dygn som den inte sover. Det är kattens huvudsakliga lek som den gör mest i sitt vakna liv.

Liknande trådar

O
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 691
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Popcorn
·
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 728
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025