Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd
Du påstår ju att de dör av psykiskt dåliga förhållanden
Jag påstår att logiskt tänkande leder till en slutsats som talar för att en katt bör vara ute för att få den stimuland den behöver. Om detta gäller alla katter kan jag inte ens försöka ränka ut, för alla katter är inte lika. Det är ett faktum att varelser som lever i förhållanden där de inte får tillräcligt med 'naturlig stimulans' lever kortare liv. Alltså, om en katt bör vara ute, så talar ju detta för att innekatter lever i psykiskt dåliga förhållanden? Och alltså kan de få ett kortare liv.
Sen handlar det inte om alla katter - observera att jag skrev "i alla fall".
Tror du att katter, eller vilket djur som helst, tänker så när den ligger döende i ett dike
Absolut inte, men jag ser hellre att de lider i 2 h än i 15 år.
Påstår du att alla innekatter lider av psykiskt dåliga förhållanden?
Jag citerar: "Jag säger inte att innekatter mår dåligt
i alla fall ..."
Nej, du säger ju själv att han är i hage, då kan han inte gå som han vill. Att han sen är lärd att stanna i hagen med sina vänner tror du inte inverkar påatt han stannar där?
Lärd? Jag jag stog med klickern och lärde honom att stanna innanför stängslet. :smirk: Han kan inte gå när han vill, nej. Men jag ger honom möjligheten att gå varje dag. Jag har inte lärt honom att följa mig, det gör han av egen vilja. Och han har stuckit iväg - fine, då fick han göra det. Men när jag gick vidare så kom han genast efter. Och numera händer det inte. Då vår relation är en annan. Hästar är helt olika katter. De följer en ledare och en flock.
på vilket sätt är det mer ok med en häst än med en katt, som också får gå ut ofta, lös osv?
Jag behandlar honom lika fritt som jag behandar en katt. Men en katt är inte lika beroende av flock och ledare som en häst. Med en bra flockrelation vill hästen hålla sig till mig. Den har inget behov att ströva ensam. Jag säger inte att det är mer ok att gå ut med en häst lös än med en katt. Däremot att hålla kvar djuret i ett koppel, det tycker jag inte är rädd, varken för häst eller katt. Jag tycker att jag har ganska lika åsikter om häst som katt - vart skriver jag att det är skillnad?
samma sak är det ju med katterna, varöfr gå ut när de har sin trygghet och flock därhemma?
Men katter lever inte i flock - flocken är tryggheten, inte just den gräsplätten som hästen står på ofta. Hästar är vandringsdjur och byter ofta marker. Katter driver runt på stora ytor(revir) ensamma. De lever helt olika liv. De är inte beroende av varken flock eller människor. Däremot är de beroende av stora ytor vilket jag inte tror att ett hus kan erbjuda. Men jag är inte katt och kan tyvärr inte kommunicera med dem så detaljerat som jag kunde önska.
Så det är bättre än att ha katter inne, där de fortfarande kan tex jaga saker?
Jakt är inte en katts enda drift
Ja, sååå har ju alla hästar det En del får inte gå ut alls förrutom under ryttare.
KAtter kan få sina behov uppfyllda inne, även om du inte förstår det
Verkligen inte. Det finns djurplågeri i alla kategorier. Men vad hade det med den här diskutionen att göra? Vi pratade väl om min häst, och min hästhållning? Förklara gärna vad du hade för syfte med den komentaren.
Jag angående uppfyllda behov så tror jag dig inte, men jag hoppas absolut att du har rätt.
Dina katter har alltså möjligheten att gå ut, men vill inte då de väljer att följa sin ledare - dig - och stanna hos sin flock?.. Är det verkligen katter du har?

Nä, alvarligt talat, jag tror att du missförstod det jag skrev där.
hur gör du den dagen han måste avlivas?
Där hade jag missat det viktigaste - "för vårat nöjes skull". Trodde jag skrev det i ett tidigare inlägg, men det kanske var i en annan tråd.
Men det gör han ju inte. Du bestämmer var han är och vad han ska äta mm
Jag bestämmer inte var han är - han får gärna gå om det är så. Vad han ska äta bestämmer han som i naturen - gräs, bark, kvistar mm. Däremot får han DESSUTOM annan mat, som havre, betfor, morötter mm. Detta är
inte naturlig föda för en häst. Det är något vi lärt oss ger hästen fördelar i olika saker. Men inget en häst äter i naturen - då skulle de inte överleva. Hästens naturliga föda är det jag skrev tidigare och det får han äta hur mycket han vill när årstiderna erbjuder det. Men efter som att jag vill rida och ha min häst i hull året om, så erbjuder jag även stråfoder under vinterhalvåret.
KAtter är inte alls ensamvargar. Jägare ja. De är itne svårpåverkade och vaddå behöver ensamtid? Får de inte det inne isf då?
Katter lever ensamma. De är oberoende av andra katter och lever inte i flock. De har egna revir som de beskyddar. Däremot hatar de inte andra katter eller människor och trivs i sällskap ibland. Men de lever främst för sig själva och delar sällan revir med andra - och är dessutom ofta främlingsfientliga och vaksamma när en ny katt intar reviret. Ensamtid i den form att de kan ströva fritt på stora ytor och inte bli störda av andra alls. I ett hus kan jag tänka mig att folk går ut och in i rummen(det kanske inte ni gör då) och det är ju aldrig samma sak som att vara ensam. Jag kan själv behöva gå ut ibland och bara vara jag en stund, även om jag bor i ett stort hus där jag får vara ifred när jag vill. Dessutom är utrymmet fortfarande för litet i mitt tycke.
Hästar har ett minst lika stort behov av att vandra. Jaga kan de fortfarnade göra inne om de vill.
Vandra men inte ströva omkring. Hästar är på en mark och strax innan betet blir nerbetat så byter de marker. Detta får de göra genom att vi byter hagar som dessutom är väldigt stora. Katter går sina rundor varje dag, vilka är ganska stora.
Vad vet du om det? Har du haft katt i koppel?
Så vad är de nstora skillanden mellan hundar och katter som gör att de inte kan rastas på liknande sätt? Berätta!
Återigen - olika djur, olika behov. Hundar är flockdjur, de stannar med flocken. Om matte har en flockrelation med hunden så vill hunden gå med matte. En hund kan inte få stimulans i ett hus, och därför behöver de gå på promenader. Men hundar går alltid tillsammans - de rör sig i flock. De rör sig på ett annat sätt en katter, och på andra ställen. En katt rör sig ensam, länge, stannar och vilar under en buske, solar, bevakar sina marker. En hund följer sin ledare och sin flock, och de jagar och bevakar reviret tillsammans. Dessutom rör de inte lika länge som en katt, på samma sätt. Katter behöver inte rastas, de kan röra sig i huset och bajsa i lådan, men de behöver friheten, ytorna att ströva på - ensamma.
Mina katter har inte heller någon anledning att gå
hur kan du veta det? och varför vågar du då inte ge dem möjligheten?