Innekatt/utekatt - delad tråd

Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Det var nog inte meningen att skapa en ny tråd om utekatter, det var en tråd som blev delad när den började handla mer om ute vs innekatter än om den överkörda katten tråden startade med.

Gejsa: Om du säger att katter absolut inte är intresserade av sällskap för att dina katter inte umgås nämnvärt, ska jag då säga att det är synd om alla ensamkatter, eftersom mina katter aldrig lämnar varandra? Eftersom de gnäller och grinar om man låser ute dem från varandra eller från sin människoflock? Mina katter är nöjda med i princip vad som helst, så länge de har nära till oss och till varandra. Generalisera inte utifrån dina individer.

gejsa skrev:
. Jag ser aldrig mina 6 katter sitta tillsammans ute.

:D :D
Om man får för sej att gå upp i skogen ovanför mej så sitter det garanterat minst fem katter, i en liten ring.
Det ser helsjukt ut, ungefär som ett topphemligt möte :crazy:

Ja var inte dina katter innekatter? Det blir en viss skillnad på dom.
Eftersom jag har haft både inne-katter och utekatter så ser jag ju skillnaden på hur dom beter sig inne resp ute.
Sedan är det inte synd om katter som får välja om dom vill ha sällskap eller inte.
Det är just det här att kunna välja som är viktigt.

Jag har haft utekatter också, är uppvuxen på gård (och har volontärat på katthem, därifrån kommer min misstro mot den generelle utekattsägaren). Våra katter betedde sig precis som vacasso beskriver, de hade "hemliga möten" där stora gäng med katter samlades och, tja, tittade på varandra.

Sassy skrev:
Jag har haft utekatter också, är uppvuxen på gård (och har volontärat på katthem, därifrån kommer min misstro mot den generelle utekattsägaren). Våra katter betedde sig precis som vacasso beskriver, de hade "hemliga möten" där stora gäng med katter samlades och, tja, tittade på varandra.

Lustiga katter ni har då. ;)
Det har jag iaf aldrig sett här hemma. Möts okända katter här så jagar dom varandra. Och jag lovar det är inte en lek då. :smirk:
Jag har också haft rätt så bra konktakt med katthem. Förstår att en del inte vill släppa ut sina katter. Har aldrig sagt att man ska göra det i stan heller.
Min första katt blev utekatt när han var 5 år. Då flyttade vi till "landet" från lägenhet. Han hann vara utekatt i ca 3 mån. Vi hittade honom några meter från tomtgränsen.
Grannen hade sett hur han hade släpat sig hemåt. (rolig granne som inte sprang fram och hjälpte kattkraken hem). Nåja, han var givetvis död när vi hittade honom. Så jag vet också hur det är när man har fått en påkörd katt.
Men om man vänjer dom från början när dom är unga. Så går det oftast bättre att ha utekatter. Är dom gamla när man börjar släppa ut dom så händer det oftast något. Dom har inte lika mycket vett att vara rädd för tex bilar osv.
När vi började släppa ut här hemma så körde t o m veterinären nästan över en katt. Han skulle springa hem när han hörde bilen. Men var tvungen att korsa bilvägen för att komma hem. Han blev på tuchad så han gjorde illa sig lite i käken osv. men det betalade ju veterinären. :D

Men det går bra att anklaga människor med innekatt att dessa katter lider?

Bara för att dina katter inte umgås betyder det inte att alla andra katter uppför sig som dina.

Jag har/haft både inne- och utekatt och varit i kontakt med detso fler.

Sv: I morse hände det jag befarat..

gejsa skrev:
Det har jag ALDRIG skrivit. Rekomenderar dig också att läsa hela tråden innan du skriver. Det är bara trådskaparen som tyckte och några till som har innekatter. Sedan vi andra som inte tycker att man ska ha katt i lägenhet osv....

Ja, och sen när får man inte svara trådskaparen? :confused: Jag har inte sagt att du sagt så, jag sade att det hävdades i början på tråden.

Jag har läst hela tråden (även om den var lite tjatig), och jag tycker fortfarande som jag skrev: det är helt individberoende, men de flesta bondkatter blir gladare om de får gå ut. De flesta bondkatter kan dock klara av ett liv inomhus.

Så här står det blandannat på kattkomands hemsida:
"§ 5 Katten skall hållas som innekatt i stadsbebyggt område i de fall där katten riskerar att bli överkörd eller vid risk att utsättas för annan fara. Alternativt kan katten vistas ute i sele och koppel under noggrann uppsikt vid utevistelse. "

Så här står det på stockholmkatthem
"Vi säljer våra katter som INNEKATTER. Det finns många goda skäl till det, men den främsta anledningen är att många av katterna redan har farit illa och vi vill inte riskera att katten hamnar i samma situation igen. Dessutom är farorna utomhus väldigt många fler än inomhus. Att ha en innekatt betyder inte att den aldrig kan få sol i pälsen eller snusa frisk luft. Man kan, från att katten är liten, vänja den vid att gå i sele och koppel. Man kan näta in balkongen eller en uteplats. En nätdörr som innerdörr eller en nätförsedd ram i ett fönster kan användas för att under sommaren kunna få in sol och frisk luft utan att kissen rymmer eller riskerar att skadas vid ett fall.

Ibland händer det dock att vi gör undantag från ovanstående regel; t.ex. en katt som sedan tidigare är van att få gå ut och tydligt visar tecken på att den inte mår bra av att hållas inomhus, kan säljas som utekatt. Regeln då är att kattens nya hem är beläget i en lantlig och naturlig miljö, långt bort från större vägar och biltrafik. Katten får dock naturligtvis inte lämnas utomhus vind för våg. Om vi anser att en specifik katt måste kunna få gå ut anges detta i kattens beskrivning, både på hemsidan och på Katthemmet. "

Så här står det på Katthjälpens hemsida
"Den mest tacksamma katt du kan tänka dig!
Vi i Katthjälpen ser en större tacksamhet från katter som blivit omhändertagna efter uteliv jämfört med dem som inte har utsatts för detta. För visst är det konstigt att katter som gått ute ett tag backar bara de kommer nära en balkong! Eller när man ser dem ligga med invikta tassar i soffan, blinkandes med ögonen mot oss och bara njuter: som om de vill tala om hur glada de är för att ha fått lov att komma in och bli ompysslade i ett kärleksfullt hem!
Dessa katter är de bästa kattkompisar du kan ha. "

och
"Om du bor i stadsbebyggt område så ha katten inne
En katt som aldrig lärt sig att gå ut saknar oftast inte det! Bor du på landet så se till att katten bär pingla. Det är onödigt att katter som har fri tillgång till mat hemma skall ta mat, fåglar och möss ifrån de katter som endast kan skaffa mat i naturen. De har det tufft ändå utan att de skall behöva slåss med innekatter om maten!"

Vill du ha fler exempel?
Det står även på de flestas sida att katterna endast säljes till hem där det redan finns ens katt eller så säljs dom 2 och 2.. Alltså att man inte ska ha en ensamkatt!

gejsa skrev:
Lustiga katter ni har då. ;)
Det har jag iaf aldrig sett här hemma. Möts okända katter här så jagar dom varandra. Och jag lovar det är inte en lek då. :smirk:

Hade det gått till som så att det jagades och slogs dagarna i ända hade jag icke släppt ut mina katter, ffa. inte min äldsta som kan vara riktigt jävlig om han vill (även om han är trött och söt på min avatar :p ).
Det är inte revirbråk av det slaget här, av fem boende bara alldeles brevid mej finns det förutom mina hanar 3 hankatter som är ute, fyra honor som mest är inne och två honor som är ute, och det är live and let live som levs.

Det står även såhär på KKS sida
"Jag förbinder mig att hålla katten helt inomhus de första veckorna tills katten anpassat sig helt till sin nya miljö. Katten får dock inte släppas ut på egen hand förrän kastrering är gjord. Skygga katter skall inte släppas ut alls förrän de är helt tama. Om katten skulle springa bort måste KKS kontaktas. "

Det är inte alls ett konstigt beteende. Läs om kattpsyologi så nämns det nog. Katter har varsitt revir, där de jagar bort alla som inte hör hemma. De kan också ha ett gemensamt revir i en "familj" men poängen är att reviret försvaras hårt. Mellan reviren finns "tillåtna vägar" där man kan passera utan att hamna i bråk. På vissa platser finns "katt-torg", där katter från angränsade revir träffas i större gruper utan att konkurrera med varanda. Man kan väldigt tydligt se den samexistensen där vilda eller halvvilda katter bildat kolonier. Finns det tillräckligt med mark så jagar de i varsitt revir, men träffas däremellan och vilar i sällskap.

Nu får du ge dig med ditt tjat om att vi tycker att katter lider. Vi får väl tycka vad vi vill precis som du!!!
Om jag tycker synd om innekatter så gör jag det hur mycket du än tjatar.

Sv: I morse hände det jag befarat..

Mabuse skrev:
Ja, och sen när får man inte svara trådskaparen? :confused: Jag har inte sagt att du sagt så, jag sade att det hävdades i början på tråden.

Jag har läst hela tråden (även om den var lite tjatig), och jag tycker fortfarande som jag skrev: det är helt individberoende, men de flesta bondkatter blir gladare om de får gå ut. De flesta bondkatter kan dock klara av ett liv inomhus.

Visst får du svara trådskaparen. Men hon kallas Missfiddeli eller något sådant. Jag heter gejsa och det var mig du svarade då. Därför svarade jag dig tillbaka.

Detta som du skrev nu är ju en självklar grej att kastrera och ha dom inne ett tag. Och sedan släppa ut om dom vill. Men att dom först ska känna sig hemma där dom ska bo.
Sedan har du tagit fram utdrag från katthemmen i Stockholm.
Läs vad jag har skrivit överst på denna sida är du snäll.
Där står att i städer tycker jag inte att man ska släppa ut katter. så det var helt onödigt för min del att du tog fram detta.
Sedan vidhåller jag iaf att katter ska få komma ut. Har man katter som vill gå ut så ska dom få gå ut. Annars får man väl se till att någon annan som bor så till tar hand om katten.
Det spelar ingen roll hur mycket du klistrar in från katthemmen. Jag vet att dom helst vill att dom ska få vara innekatter eftersom dom inte vill att dom ska komma tillbaka till dom tex.
Sedan har jag skrivit om en katt som togs hand om som hade förfrusna öron tidigare i denna tråd. Den katten VILL INTE gå ut heller. Har man katter som inte vill gå ut så släpper man givetvis inte ut dom.

Senast ändrad:

Sassy skrev:
Det är inte alls ett konstigt beteende. Läs om kattpsyologi så nämns det nog. Katter har varsitt revir, där de jagar bort alla som inte hör hemma. De kan också ha ett gemensamt revir i en "familj" men poängen är att reviret försvaras hårt. Mellan reviren finns "tillåtna vägar" där man kan passera utan att hamna i bråk. På vissa platser finns "katt-torg", där katter från angränsade revir träffas i större gruper utan att konkurrera med varanda. Man kan väldigt tydligt se den samexistensen där vilda eller halvvilda katter bildat kolonier. Finns det tillräckligt med mark så jagar de i varsitt revir, men träffas däremellan och vilar i sällskap.

Ja, det har jag aldrig hört iaf. Jag skrev det förut och skriver det igen. Lustiga katter. ;)

Sorry där har du fel. Bara ett var Stockholm.
Det ena katthemmet var i Malmö och det andra katthemmet KKS(kattkommandosyd) är Blekinge/Småland/Skåne om inte det är landet vad är då landet?
Jag har haft lika många innekatter som jag har haft utekatter. Ingen har mått sämre än den andra.

Denna debatten börjar gå för långt, det är bara så att finns det 1000 kattägare så finns det 1000 sätt att sköta sin katt på. Alla gör säkert det som är bäst för just sina djur. Bor man i storstad eller i lägenhet överhuvudtaget så ska man ha katten inomhus. Man har så många grannar inpå sig som kanske inte alls är intresserad av att en katt vandrar på deras altaner, bajsar i barnens sandlådor mm. Har själv bott i lägenhet i ett mindre samhälle där de skickade ut en "jägare" som avlivade katter utan halsband (katten kan faktiskt tappa den), barn som plågade katter med senap eller något under svansen. En katt hängdes upp med snöre i en lyckstolpe och misshandlades till döds av två tonårspojkar härom året i ett annat samhälle. Det är mycket mer än bilar som kan ta kattens liv. En katt är väldigt anpassningsbar, huvudsaken är att den får mycket omsorg och sysselsättning.

*lånar knapp*

Tintilar :bow:

Mina svärföräldrar bor på landet med många kilometer till närmsta granne. Trots det har de mist flera katter i bilolyckor, eftersom bilarna, t.ex. postbilen och budbilar, dels kör fort på den enda lilla väg som finns (den som leder upp till huset alltså) och dels för att katterna inte är särskilt ”streetwise” då de sällan stöter på trafik.

Jag har haft både innekatt och utekatt. Perserna var helt nöjda med att vara innekatter trots att de bodde i en liten lägenhet, när fönstret var öppet låg de på fönsterbrädan och solade sig men längre än så gick de aldrig. Norska skogkatterna som jag har nu är det skillnad med, de verkar ha en starkt präglad instinkt att smyga och jaga och röra sig (klättra/balansera/hoppa) så de får gå ut några timmar varje dag. Vi bor i ett lugnt villaområde och på en återvändsgata dessutom, omgivna av trädgårdar och där alla känner alla. Grannarna känner mina katter och hjälper till att hålla ett öga på dem, och eftersom de kommer när man ropar så brukar jag kalla in dem med jämna mellanrum för att ha lite koll på vart de är.

En av mina katter har faktiskt blivit påkörd, han bröt ett ben men är idag fullt återställd. Den andra katten lyckades med konststycket att ramla ner från en (inte särskilt hög) bokhylla som han klättrat upp på hemma, han fick ligga på djursjukhuset i en vecka och är än idag halt på höger fram pga den permanenta nervskadan som han ådrog sig. Så skador och olyckor kan inträffa både inne och ute. Jag tycker personligen att det är viktigast att ge mina katter ett så bra liv som möjligt och för dem är det helt klart livskvalitet att kunna smyga i det höga gräset, jaga, döda och äta (!) möss och småfåglar osv. De är syskon och sover gärna tillsammans eller i närheten av varandra, men mer än så umgås de inte sinsemellan och behovet verkar dessutom minska ju äldre de blir.

Men bodde jag nära en motorväg eller tågspår eller mitt i city, då skulle jag INTE släppa ut katterna. Men jag skulle heller aldrig bosätta mig så just pga katterna.

Och jag har rätt att svara på vilka inlägg jag vill. Blir man anklagad för djurplågeri så reagerar man kanske?

Liknande trådar

O
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 691
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Popcorn
·
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 728
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025