innerdörrar på transporten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fonen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 088
Sv: innerdörrar på transporten?

Men det är ju busenkelt att montera den tryckafast-anordningen du önskar. Det gjorde jag på skötardörren på mitt gamla Trane. Kostade 50 kr om jag inte minns fel.

Jo, i teorin kanske. Men om du tänker efter hur det ser ut vid bakdörrarna och hur de kommer runt, så blir det svårare.
Det man fäster måste sättas fast i bakre balken (alumiunium den också om jag minns rätt) och så kommer dörren lite i vinkel emot innan den är helt framme.
Boj har i alla fall övergett tanken med samma fästen som skötardörren, det behövs något rejälare för att det ska funka.

Låter som en toppen idé. Får jag vidarebefordra det till Boj också om det verkar bra?

För mig faller dörrarna bort av två anledningar;

1. Hästen står och trycker hasorna mot dörrarna (dock finns det ju med både bom OCH dörr så då kan den nog inte det)

2. Dörrarna är i vägen om man behöver använda lina för att få in hästen vilket jag behöver än så länge... Det finns ingenstans att fästa linan så att man kan stänga igen fort när hästen väl är inne utan att linan kommer i kläm. Går ju att dra linan runt dörren men om det kommer lite tyngd sedan, tex en hästrumpa :angel: så känns det inte så bra!

Mitt släp har fästöglor strax ovanför innerdörrarnas överkant, på utsidan - dessa går bra att använda för lastningslinor.
Men jag förstår precis vad du menar.

Haserna är inget jag reflekterat över, men det är möjligt att det är så.

Min förra häst lastades alltid med lina - inga problem med innerdörr och lina.

Har aldrig märkt att hästarna skulle stå med haserna mot dörrarna:confused: Jag binder i o f sig alltid upp mina relativt kort om det kan spela roll i sammanhanget.

Jag märkte när vi fick punktering på det lånade släpet och vi var tvugna att lasta om hästen på en parkering till en transport som hade innerdörrar (en boj bravo boggi) och då var dörrarna helt i vägen, även när dom lasttränade sin häst i början med linor... Men dom har inga fästen över dörrarna, det var ju faktiskt smart (även om jag tycker linan borde hamna lite väl högt då....)

Jag vet två hästar som har skrapat haserna mot dörrarna, dessa var dock stora hästar i ett relativt litet släp. (lika släp som ovan)...
Men som sagt, det beror väl på hästen med, alla hästar står ju inte och trycker bakåt.
Sedan om man har en bom OCKSÅ innanför dörren är det nog inte lika stor "risk" heller...

Men jag skippade innerdörrar när jag beställde mitt släp ändå... ;)

Ringarna ovanför dörrarna är nog aningens för högt placerade för att vara optimala för lastning med linor - absolut. Bättre som bindringar! :)

Kan man verkligen ha bommar innanför innerdörrarna på Boj? Jag tror att spiltans längd blir alldeles för kort då.

Håller annars med, jag funderade länge och väl innan jag accepterade att ha dörrar igen istället för att ta bommar på nya Boj:en. Men eftersom jag har en enkel häst och att de lovade försöka fixa med en enklare fästanordning på innerdörrarna så tog jag det ändå. Det verkar som att de flesta är "sålda" på dessa och någon gång ska ju släpet säljas också.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
699
Senast: misswilma
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 334
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: EZMK
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 275
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer