Innova/Maxflex bomlös sadel. Erfarenheter?

HannaZ

Trådstartare
Väldigt sugen på en bomlös allroundsadel från Maxflex/Innova. Har tänkt åka iväg och prova lite längre fram i vår men undrar om någon som har en kan berätta mer.

Jag har en Sensation G3/G4 som jag gillar men vill ha nåt att skutta i.

Sv: Innova/Maxflex bomlös sadel. Erfarenheter?

Jag har inte själv testat, men är sugen på en Innova allround och har därför tagit reda på mer. De är uppbyggda på järn som kommer i 3 vidder, men man kan även anpassa järnet. Om man tänkte hoppa i sadeln och väger mer än 80 kg behöver man stabiliseringskenor, annars går det bra utan som jag förstod. Iaf för mig som inte hoppar superofta längre, 2-4 ggr/månad.

Jag har inte själv testat, men är sugen på en Innova allround och har därför tagit reda på mer. De är uppbyggda på järn som kommer i 3 vidder, men man kan även anpassa järnet. Om man tänkte hoppa i sadeln och väger mer än 80 kg behöver man stabiliseringskenor, annars går det bra utan som jag förstod. Iaf för mig som inte hoppar superofta längre, 2-4 ggr/månad.

Dom ser ju väldigt fina ut på bild i alla fall. Jag gillar ju sensation för att där inte finns nåt järn alls men det blir nog svårt att få till i en engelsk sadel. Dessa har tydligen ganska korta järn.

Ja, precis, de korta järnen borde ju göra att de är flexibla. Stabiliseringsskenorna skulle man undvika enligt försäljaren som menade att sadeln blir som vilken bomsadel som helst då.

Ja, precis, de korta järnen borde ju göra att de är flexibla. Stabiliseringsskenorna skulle man undvika enligt försäljaren som menade att sadeln blir som vilken bomsadel som helst då.

Ja poängen för mig är ju att den ska forma sig och att man ska kunna använda pad om sadel behöver balanseras om. Min ponny sluttar allt framåt på så jag behöver kunna fylla ut lite under främre delen för att det inte ska kännas som att jag sitter i nerförsbacke. Dessutom har jag stor röv så jag behöver en sadel som inte lägger trycket längre bak än där jag sitter.

Jag kommer inte att hoppa varken stort eller regelbundet så flexibiliteten är prio 1 för mig.

Kul!

Jag är också MYCKET intresserad av Innovan hopp/allround. Både för skogsgalopper och hoppträningar.

Var nära på att beställa nu när de hade rea men avstod eftersom jag inte skulle få skicka tillbaka sadeln om den inte passade. Så jag avvaktar en stund till och samlar pengar :)

Kollade hemsidan precis, blev plötsligt mycket nöjd över att jag inte impulsköpte på rean (9500:-). Nu verkar priserna justerats så standardsadeln kostar 9900:-!

Nice, jag vill ha en brun utan passpoal :d

Koppjärnen 120 kr st, bra bra, då kan jag köpa hem alla storlekar tills det är dags att rida in unghästen =)

Jag ska provrida denna dressyrII nästa helg kan återkomma med bilder och info=)

Jag ska provrida denna dressyrII nästa helg kan återkomma med bilder och info=)

Toppen! Jag ska avvakta lite f pållen ska sättas igång ordentligt innan jag shoppar loss men sen ska jag testa dessa på henne.

Jag är också sugen på allrounden, men avvaktar en stund till, men nyfiken om nån provrider den och hur den känns :)

Jag har provsuttit en Maxflex Leonhard i 17". De är små i storlekarna, jag har 17" vanligtvis men den djupa sitsen och höga bakvalvet gjorde att jag hamnade i världens svank och på bakvalvet. Ville fram typ 5 cm men då fick jag lägga höfterna ur led. Men trevlig sadel i övrigt. :)

Jag har beställt en 18 s å de är som childericarna små i storlekarna 18 år mer som 17,5.

Jag har allround modellen och är mycket nöjd. Har lämnat in koppjärnet till återförsäljaren som jag köpte sadeln från för att få det exakt tillpassat då min häst ligger mellan två storlekar. Jag har hoppat i den och ridit dressyr, känner nu att jag vill kompletera med en dressyr för att kunns sitta ned med långa läder i dressyren. Min häst har varit mycket nöjd, blev nyligen genomgången av massör och hade inga spänningar i ryggen. Detta är den bästa sadel jag ägt.:)

Jag hittade en Maxflex Fina, den var väldigt fin.
Har nån erfarenhet?

Jag har en treåring som behöver en ny sadel, och han kommer ju förändras jättemycket i ryggen framöver ju mer han tränas och växer osv.. känns vansinnigt att satsa på en sadelutprovning som kommer resultera i en sadel som passar just nu, men inte om en månad, typ. Har läst om Innova allround och är väldigt nyfiken. även om det blir att köpa en sprillans ny sadel kanske det blir billigare i längden. Hur stor är chansen att den passar då, passar de alla ryggprofiler? vidden är ju en sak, men i övrigt? Frågar man hästfolket omkring mig så kommer de nog bara skaka på huvudet åt en bomlös men efter att ha läst en massa tycker jag det låter väldigt vettigt med bomlös. Sedan är jag lite löjlig kanske och vill ha ett engelskt utseende på sadeln ,tycker de andra ser väldigt mystiska ut och jag är väl lite rädd vad en väldigt annorlunda sadel innebär för min ridning (sits, balans osv - är inte ren nybörjare men har börjat rida igen på äldre dar...), därav också innova allround en av de mest intressanta.. . Finns det fler som har erfarenheter? Min häst passar för närvarande i en terrys strl wide samt i en gammal sliten och mjuk frank baines...

Har tyvärr (ännu) inte koll på Maxflex, men de är ju väldigt lika Startrekk, även om Startrekk inte är lika små i storlekarna. Jag har ganska mycket erfarenhet av Startrekk på många olika typer av ryggar, och de passar faktiskt de flesta. De är tillräckligt mjuka för att vara följsamma men ändå fasta nog att inte kollapsa under ryttaren. Bossorna är ganska runda så de funkar även till lite svängda ryggar. Järnet är ganska kort, så det är inte asnoga med att vinkeln är helt perfekt för hästen.
Helt klart värda att ta hem och prova.

Jag undrar också över återförsäljare närmast Jönköpngs län. Är Örkelljunga närmast?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈