Inpackning för väldigt fint hår

Ainon

Trådstartare
Någon som har väldigt fint hår (fint alltså som i väldigt tunna hårstrån inte som i vackert 😅) som har hittat en fungerande fuktgivande inpackning som inte gör att håret ser fettigt och smutsigt ut direkt?

Hittar verkligen inget som fungerar till mitt hår som består av superfina hårstrån. Och frisörerna har inga bra tips ☹️
 
Förlåt för sämsta frågan, men ser du till att inte ta det för långt upp? Och hur mår hårbottnen annars?
Jag märker stor skillnad på hur mitt hår reagerar på inpackning om jag har ordning på min hårbotten och ser till att jag har spann mellan där hårbottnen börjar i nacken och till håret.

Nu har jag börjat med arganolja som jag tar dagen innan jag duscharhåret och känner mindre behov av hårinpackningag. Jag tar det på längderna och vill inte att det ska krypa upp.

Så första frågan är kanske egentligen vad vill du ha hårinpackningen för?
 
Jag är väldigt nöjd med Hjärtligts alla produkter, brukar ha deras anti-friss olja i håret när det torkat efter tvätt. Innan jag bytte så tyckte jag att Garniers inpackningar funkade bra i mitt hår. Mitt hår är också fint, men tjockt. Tvättar det ca var 7-10 dag.
 
Det är inte bara vid hårbotten det ser fettigt ut utan typ hela håret. Inga problem med hårbotten, annars om jag bara använder vanligt schampo och balsam behöver jag tvätta typ var tredje dag för att det inte ska se för fettigt ut :)
Har typ fina hårstrån som en bebis ☹️

Är torrt och skört så skulle vilja få det mer mjukt och mindre frissit att det ser smutsigt ut.

Har inte testat sätta i något innan jag duschar, ska pröva det :)


Förlåt för sämsta frågan, men ser du till att inte ta det för långt upp? Och hur mår hårbottnen annars?
Jag märker stor skillnad på hur mitt hår reagerar på inpackning om jag har ordning på min hårbotten och ser till att jag har spann mellan där hårbottnen börjar i nacken och till håret.

Nu har jag börjat med arganolja som jag tar dagen innan jag duscharhåret och känner mindre behov av hårinpackningag. Jag tar det på längderna och vill inte att det ska krypa upp.

Så första frågan är kanske egentligen vad vill du ha hårinpackningen för?
 
Det är inte bara vid hårbotten det ser fettigt ut utan typ hela håret. Inga problem med hårbotten, annars om jag bara använder vanligt schampo och balsam behöver jag tvätta typ var tredje dag för att det inte ska se för fettigt ut :)
Har typ fina hårstrån som en bebis ☹️

Är torrt och skört så skulle vilja få det mer mjukt och mindre frissit att det ser smutsigt ut.

Har inte testat sätta i något innan jag duschar, ska pröva det :)
Har du testat tvätta håret med en produkt som tar bort tidigare produkter på djupet/ rengör hårbotten på djupet osv?
Jag använder tex Olaplex clarifying schampo (det finns andra märken med liknande effekt) en gång i månaden och skillnaden på mitt hår efter en sådan tvätt är stor. Bra om man vill köra en inpackning efteråt för att återfukta håret.

Olaplex har även bra inpackningar som jag har börjat använda mig av (tror dock att jag behöver klippa en del av längden för det är rätt blekt längst ut, för full effekt).
Annars har jag tidigare använt en Schwartskopf inpackning som jag har köpt hos min frisör (typ 300 spänn) som har varit bra, har ibland tagit en litenliten klick och använt som leave in balsam.
 
Olaplex har även bra inpackningar som jag har börjat använda mig av (tror dock att jag behöver klippa en del av längden för det är rätt blekt längst ut, för full effekt).

Olaplex är ofta jättebra om man har strukturellt skadat hår (tex efter blekningar), men om man har torrt hår kan det bli ännu torrare och sprödare. Håret reagerar så på för mycket protein.

Hår med väldigt fin struktur behöver ofta fukt, medan många inpackningar är gjorda för grövre hår och tynger ner. Jag hade börjat med att byta till ett väldigt återfuktande schampo, och sen någon leave in-produkt som håller just fukt. Själv använder jag någon droppe hyaluronsyra (för huden, från the ordinary) eller klassikern vattenbaserat glidmedel (från Klick) vintertid.

Jag har både hårt behandlat och en aning lockigt hår, men kan inte använda proteinprodukter annat än då och då när det är nyblekt. Sedan är det fukt, fukt och fukt som gäller.
 
Jag gör aldrig inpackningar längre, men mitt fina, raka, skandinaviska hår älskar att få Maria Nila leave in cream efter dusch. Hittills inte hittat något som gör det lika mjukt och fint.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
2 951
Senast: Blimblom
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp