Inpassning av Free Form sadel

Gwaeron

Trådstartare
Hur gör man? Min tränare säger "ring återförsäljaren och fråga vilken sadelutprovare man ska ta ut, passa inte in den själv" och på Stall Vrå säger de "det finns inga sadelutprovare som kan det där, du kan göra det själv." Jaha, och nudå?:crazy: Enligt Stall Vrå är det bara att se till att ryggraden hela tiden ligger fri och att det inte trycker för mkt i manken. Sen läste jag nånstans att man kan klippa till liggunderlag för att få till lite extra kanal, stämmer det? Hästen i fråga har en rätt bedrövlig ryggprofil helt utan muskler, det kommer behövas en ordentlig kanal... Padden som kommer med är en grandeurpad. Skitoinlägg säger alla ska vara super osv, men det finns inte riktigt ekonomiskt utrymme för ett par såna. Å ena sidan litar jag väldigt mkt på min ridlärare. Hon rider själv bomlöst fast med startrekk sadel och hon är i största allmänhet väldigt duktig. Å andra sidan borde ju Stall Vrå om några ha koll på just den här sortens sadel. Hjälp!:crazy:

//Anna

Sv: Inpassning av Free Form sadel

Till den sadeln tycker jag du behöver en tjockare pad än grandeuren.

Du kanske kan hitta nån som säljer en begagnad skito eller liknande?

Har du en pad där du kan byta inlägg räcker det om du köper lösa Skitopad från Stall Vrå. De är inte så dyra som en helt ny pad med inlägg.

Nej men fortfarande kostar de. Tror knappast att hästägarnas föräldrar vill lägga ut mer pengar nu snart, de har svårt att förstå varför inte den gamla sadeln passar. En sadel är en sadel liksom. *suck* Kan man padda upp extra med typ liggunderlag eller nåt?

*puttar upp igen*

Samma fråga som sist, kan man padda upp en grandeurpad med tillklippta liggunderlag? Om man har origianinläggen närmast hästen och liggunderlag över? Eller finns det nåt annat väldigt ekonomiskt alternativ?

Det kan man, jag har själv gjort det och det är nog en bra ide att göra det till den typen av sadel.
Kan du inte be din ridlärare kolla på hur sadeln ligger?
I princip är det som Stall Vrå säger, det finns inga sadelinprovare som är specifikt utbildade för att passa in en bomlös. Men en utbildad sadelinprovare har fått lära sig om hästens anatomi och vad man ska tänka på vid tillpassning, och därför anser jag att en sadelinprovare ska kunna avgöra om en bomlös ligger bra eller inte.
Nu vet jag att det finns sadelinprovare som ratar bomlösa innan de ens sett dem, och en sådan är naturligtvis ingen ide att ta ut...
Var i landet bor du? Jag är själv sadelinprovare och jag känner en och annan i landet som kan hjälpa till om inte du litar på din ridlärare.

Jag litar till hundra procent på min ridlärare, men hon ville bara inte ta det slutgiltiga ansvaret eftersom hon aldrig haft en sån där sadel. Men eftersom Stall Vrå gav en sån detaljerad beskrivning på hur man ska göra tror jag att jag kan passa in den själv faktskt. Tänkte dessutom göra en lång korv av modellera och lägga längs hästens ryggrad, lägga på sadeln, sätta mig i och sen kolla efter ifall leran blev platt:idea: Jag bor i stockholm och alla sadelutprovare jag har träffat här hittils har spytt galla över bomlöst i största allmänhet. Men va bra att det kan funka med liggunderlag tills vidare. :)

Själv använder jag en padd med samma material som kilpadd under min bomlösa för att manken ska gå fri. "Plansits" tror jag de brukar heta och kostar en bra bit under 200:- för en padd som troligen räcker mer än väl. Det materialet är betydligt billigare än de flesta material på marknaden, höjer sadeln rejält över ryggraden så att den går fri från tryck och än så länge är det hållbart. Tanken på att lägga ut närmare tusen kronor för inlägg som ändå ska bytas efter en hel del användning känns inte motiverande (det gäller alla inlägg - med ålder och användande så blir de ofta plattare och förmågan att fördela ut tryck minskar = de bör bytas.)

Ett annat tips är planpadden från Hööks - verkar vara mera stötdämpande och vikttåligt än vad de äldre skitoinläggen är i alla fall. Helst hade jag velat ha en sådan under min sadel, men nu var det Börjes jag beställde ifrån = fick anpassa sig efter det. Hööks padd är aningens "mjukare" men utan att vara för mjuk.

Att köpa en gelpad och klippa isär och stoppa i skulle nog inte vara fel heller :idea:

Jag ska till Stockholm sista helgen i oktober, om du vill kunde jag kanske hjälpa dig att titta :idea: PM:a var du har hästen osv så kan jag kolla vart jag ska fara under helgen och se om jag kunde svischa förbi :p i så fall!

Har redan funderat på att slakta en gelpad, men med tanke på hur geggigt det var att försöka laga en trasig tror jag att jag avstår ;) I would love you forever om du kan titta på hur den ligger:love: skickar ett pm...

Jag köpte min första Skitopad år 2000. Den är använd en hel del eftersom hästen tränas o tävlas distans. Jag tycker absolut inte att den plattats till. Den har blivit torr i framkanten eftersom iläggen i stort sätt alltid sticker ut. Men det har ju ingen betydelse.
Jag är själv förvånad över hur länge dessa ilägg har hållt sig ok och fasar över när jag måste köpa nya. Då lär man behöva leta i USA.
// Linda

Har redan funderat på att slakta en gelpad, men med tanke på hur geggigt det var att försöka laga en trasig tror jag att jag avstår ;) I would love you forever om du kan titta på hur den ligger:love: skickar ett pm...

Geggigt? Hmm, jag klippte isär min och tejpade ihop "sårytan" med silvertejp, blev hur bra som helst å inget gegg... :p
Jag kan ju hjälpa dig att tejpa om du vill :idea: ;)

Du syftar på skumpaden från hööks som heter standard pad? En sån här? http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/400077.jpg

Det kan ju faktiskt vara en idé...:idea:

Men den där är nog enklare att klippa isär förståss... Jag är bara lite osäker på hur tjock den faktiskt är när den blir ihoptryckt :confused:

Det absolut bästa är ju ett par slamsor renskinn :love: Det är tjockt och trycks nästan inte ihop alls, ens efter en lång stund :love: Så kan du få tag på det så är det nog bäst ändå...

Kom att tänka på en annan sak. Det kanske blir skillnad för iläggen om man som i många bomlösa sitter, har stiglädertryck och sadelgjordstryck på samma ställe i sadeln? Än som i min SS där det bara är mitt tryck mitt på ryggen.
Vad tror ni andra om det?
// Linda

Kom att tänka på en annan sak. Det kanske blir skillnad för iläggen om man som i många bomlösa sitter, har stiglädertryck och sadelgjordstryck på samma ställe i sadeln? Än som i min SS där det bara är mitt tryck mitt på ryggen.
Vad tror ni andra om det?
// Linda

Överkurs:crazy:

Har läst på ett amerikanskt bomlöst forum att någon häst fick kraftiga sadelsår och ont i ryggen tack vare just utnötta skito-ilägg. Då var det dock ett sådant extremfall som en gigantisk långritt (har för mig att detta var en långritt genom hela Sydamerika - så det är ju maximal belastning på iläggen.)

Liknande trådar

Utrustning Ena medryttarhästen går med en Freeform sadel och den passar i den mån att hon har inte ont nånstans och hon bygger muskler. I början...
Svar
14
· Visningar
1 373
Senast: Gwaeron
·
Utrustning :crazy: Kikade på dem när jag o mamma var o storshoppade (jag hade 5000 för mkt på mitt konto tyckte jag :D ) i helgen. Blev helt...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: AnnetteHansen
·
S
Hästmänniskan Förlåt mig om detta hamnar fel. Det är så att jag beställde en sadel i februari i våras. I april kom den, jag red 2 månader i den sedan...
Svar
12
· Visningar
1 802
Senast: Fakal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka