Inpassning StarTrekk Endurance

mahlmt

Trådstartare
Titta på bilderna och säg hur ni tycker sadeln ligger.
Bom nr 3;
PICT0132.jpg

Bom nr 4;
PICT0150.jpg

// Linda

Sv: Inpassning StarTrekk Endurance

Uuuh.. Ja det där var sannerligen en UFO-sadel.
Passande namn :D :D

Bättre med vidd 4 tycker jag. Sitsen ligger mer plant och förmodligen sitter du då mer lodrätt.
Sen tycker jag den ligger aningens långt fram men såvida bogbladen går fria så spelar det ju ingen roll.
Är det den specialbeställda korta varianten? Ser ut som dom tagit sitsen från en comfort då skärningen inte riktigt passar framvalvet.
Har du hunnit provrida något? Vad tyckte du/hästen?
/T

Tez1 skrev:
Bättre med vidd 4 tycker jag. Sitsen ligger mer plant och förmodligen sitter du då mer lodrätt.
Sen tycker jag den ligger aningens långt fram men såvida bogbladen går fria så spelar det ju ingen roll.
Är det den specialbeställda korta varianten? Ser ut som dom tagit sitsen från en comfort då skärningen inte riktigt passar framvalvet.
Har du hunnit provrida något? Vad tyckte du/hästen?
/T
Ja, det är den specialkorta endurance.
Jag tycker också att vidd 4 passar bättre.
4:an var inte lätt att få i sadeln. Jag fick bända ordentligt. Sen blev sadeln något konstig i sin form men det rättar väl till sig så småningom. Jag reagerade på att sitsen inte verkade passa en bredare bomvidd. Var ett halvt helsike att försöka sträcka sitsen så mycket att skruvarna (med ringarna på ovansidan) gick att få i. Ska man byta sits också?
Tyvärr har jag en häst med liggande bog = bogbladet långt bak och mage = sadelgjordsläget långt fram. Så det finns ingen sadel som är skapt för att inte hamna lite på bogbladet. Men eftersom frambommen är vinklad bakåt så går den inte upp på bogbladet utan det är sadelns mjuka delar som ligger på. Det tycker jag är ok.
Jag har inte ridit så mycket i den. Jag sitter mycket bra men hur den fungerar för hästen återstår att se. Både jag och sadeln finns kvar på plats efter kast 1 m rakt åt sidan och det är ett gott betyg om stabiliteten.
Jag kommer att rida ordentligt i den när jag får "min egna" frambom. Jag fuskade när jag bytte till den bredare. Skruvarna som sitter fram - under, var ju hur långa som helst! De verkade aldrig ta slut när jag skruvade av den smala frambommen. Så latmasken kröp fram och jag har ridit utan dem. Lite instabilare.
Sen ska jag inte använda de bakre stigläderringarna. Jag höll på att bli sjösjuk eftersom ryggen rör sig mycket mer så långt bak och hästen gillade det inte. Han bara sprang på.
Jag vill verkligen få sadeln att fungera men det kommer att ta tid innan jag vet om den är bra eller inte.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 668
Senast: morgaine
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 420
Senast: animalasia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka