Bukefalos 28 år!

Inreda akvarier

Sv: Inreda akvarier

Men det blir ju jättetokigt - du är ju ingen fisk. Om jag var fisk skulle jag definitivt inte vilja ligga och suga på en rot hela livet, men uppenbarligen gillar malen det. Och jag skulle inte vilja tillbringa hela mitt liv på botten heller - men det tycker uppenbarligen pansarmalarna är en bra idé.

Man får ju se det utifrån vad fisken trivs med, inte hur man själv skulle vilja ha det. Det är ju inte jag som ska bo i akvariet, utan fiskarna.
 
Sv: Inreda akvarier

Bilder kommer inom kort hur inredningen blev, håller påå för fullt :D
 
Sv: Inreda akvarier

Men det blir ju jättetokigt - du är ju ingen fisk. Om jag var fisk skulle jag definitivt inte vilja ligga och suga på en rot hela livet, men uppenbarligen gillar malen det. Och jag skulle inte vilja tillbringa hela mitt liv på botten heller - men det tycker uppenbarligen pansarmalarna är en bra idé.

Man får ju se det utifrån vad fisken trivs med, inte hur man själv skulle vilja ha det. Det är ju inte jag som ska bo i akvariet, utan fiskarna.

Ehm. Isåfall skulle man inte kunna tänka "Tänk om jag vore rik, då skulle jag"
"Tänk om du varit ett barn i afrika, då kanske du uppskattat maten nu"
Osv. Så där går de ju inte o resonera.

Det är medmänsklighet som gör att man kan sätta sig in i andras situationer. Eller medkänsla för djur.
Det GÅR att ha häst i en box som är 1mx1m också. Alldeles säkert. Men det kanske inte är så roligt för hästen.
Men det vet ju inte vi, får det går ju inte att tänka "om jag vore häst skulle jag vilja springa över fria vidder"

Till diskutionen. Jag skulle aldrig heller använda ett så litet akvarium. Vi har ett på 70l och det är absolut i det allra minsta laget!
 
Sv: Inreda akvarier

Tvärtom är det okunnigt att utgå ifrån att "bara för att JAG vill..". Med djur är det helt avgörande att man känner till hur just DE djuren vill ha det.

En salamander vill ha kallare badvatten än vi människor för att trivas, och en landsköldpadda varmare. En fisk med stort rörelsemönster vill ha ett stort akvarium, en Dario dario tex kommer tyna bort i ett vanligt hundraliters där den inte hittar mat eller känner trygghet. Det är missriktad omtänksamhet att uttrycka sig som ni gör. Djur behöver artspecifik skötsel, inte generaliseringar utifrån ett humanperspektiv.
 
Sv: Inreda akvarier

nu läste jag inte hela inlägget, men det jag menar med då jag tänker mig in i djurens situation utgår jag oftast i hur djuren MÅSTE ha det. hur djuren vill ha det för att överleva och trivas.
jag hittar ALDRIG på egna ideer hur djuren ska och vill ha det.

men när det som gäller storlek på ett akvarium så brukar jag ALLTID fråga i akvarieaffären om jag kan ha fisken i detta akvariet, jag gav upp MÅNGA fiskar då jag skulle köpa till mitt 100l då dom sa att dom här blir mycket större än vad dom är nu, och då skulle ett 100l blir för litet osv...
inte som vissa "fiskarna anpassas efter akvariet" alltså, dom blir mycket mindre ju mindre akvarium man har dom i >_<

så jag tycker ni vänder och förvrider mycket på det jag säger(och andra), eller så fattar ni helt enkelt inte.. konstigt att man aldrig blir så missförstådd i ett annat akvarieforum jag är med i.. :cool:
eller så vill ni inte förstå.. vad vet jag. men det blir lite lustigt då vad man än säger så är det otroligt fel..
bara för att man har en egen åsikt.
shit.. mina fiskar skulle ju vara döda om jag hällde i väldigt varmt vatten och lite bubblor.. för det vill jag ju ha då jag badar:crazy:

så.. nu får ni väl försöka förstå eller ej.. mig kvittar det. mina fiskar trivs i hur jag har det för dom, hoppas TS fiskar också kommer trivas för det är huvudsaken.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 188
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 639
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp