Inreda sadelkammaren

Sv: Inreda sadelkammaren

Många har gett dig bra tips, så jag bidrar med enbart ett:

ALLT som det kan sätta damm under eller bakom sätter du HJUL på. Då kan du enkelt flytta skåpet/lådan/byrån och städa under.

Jag har ingens adelkammare, men har satt hjul på nästan alla lårar, byråer osv i stallet (jag har gigantisk stallgång så det står ute i stallgången.
 
Sv: Inreda sadelkammaren

TACK för alla tips! Ska skriva ut och spara i stallpärmen. Det är så roligt att ni tar er tid att dela med er av era egna tips.

Pratade med snickarna idag om vad man ska välja för material i hyllor och laminerade är ju lättskötta och prisvänliga. Som alternativ tyckte de att man kan välja fasade bänkskivor som kan gå att få tag på till vettigt pris på en byggvarufirma, så jag ska åtminstonde kolla prisskillnaden. Låter snyggt!

Väggen är så stor, 2,4 meter och 3 meter i takhöjd, så jag kan nog få plats med både skåp och hyllor. Det svåra är att när man inte kan marknaden så vet man inte när något är till bra pris och när det är dyrt (jag räknar om det i hästfoder eller torvbalar och tycker att allt byggmaterial är väldigt kostsamt)
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Vi byggde in en ''hörnsoffa'' i trä som vi satte gångjärn i locket och av en gammal madrass sydde vi dynor som passade. Några kuddar i samma tyg gjorde den mycket bekväm att sitta i. I lådorna som hörnsoffan består av förvarar vi skrymmande saker som täcken, mm. På en vägg har vi hängt extra vida täckeshängare som man brukar ha på boxen två över varandra som vi hänger schabrak på. Vi har en garderob till varje häst men schabrak och täcken får inte plats där så vi har löst det så här istället. :idea:
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Vår sadelkammare blev färdig tidigt i höstas, underbart!!
Till väggen valde vi en ljus gul färg. Jag ville ha gult eftersom det är en varm färg. Vi har visserligen värme i sadelkammaren, men det gula ger ett varmt intryck..
Vår sadelkammare är inte så stor, kanske 4 X 2,5 så vi har fått utnyttja varje vrå.. Vi gjorde två hörnsoffor med "lock", i dem förvarar vi alla pinaler som vi vill ha undan, allt från grimmor till reflexer och sadeltvål... Ovanför dessa soffor spikade vi upp hyllor, vi köpte hyllplan på Ikea, funkade jättebra. På dom förvarar vi skrymmande saker såsom alla slags täcken, filtar, schabrak mm.
Vi har en diskbänk där vi förvarar allt stängselmaterial och alla verktyg mm. Vid sidan av den har vi en hylla med krokar, där kan vi hänga handdukar mm som vi torkar oss med. Vi har vattenkokare i stallet så vi kan ta en kopp the kalla dagar. Det är iofs inte långt in men det är mysigare att sitta i stallet bland alla prylar..
Vi har som sagt var utnyttjat varje vrå där vi kan sätta upp hyllor, för det blir det aldrig för mycket av har jag märkt..
Vi köpte ett smalt, högt skåp på Ikea som vi använder som medicinskåp, det är suveränt. Ordning och reda på grejerna.
Hjälmhängare har vi till hjälmarna, tränshängare till tränsen, naturligtvis sadelhängare och selhängare. Vi har massor av krokar där vi kan hänga allt från nyinköpta hästsaker som fortfarande ligger kvar i kassen, till ombyteskläder och grimskaft.
Vid den ena hörnsoffan har vi ett bord med hylla under. På hyllan under ligger massor av tidningar, bla M*n H*st, H*stm*g*s*n*et och H*stf*c*s.
I taket har vi hängt en täckeshängare!!!!!
Det låter kanske inte klokt, men det är super när man har ridit med lindor och dom är blöta! Bara att hänga upp och dom torkar på ett kick!! (kanske ska tillägga att vi inte har så högt i tak i sadelkammaren..)
Lycka till med planerandet och njut av varje sekund!!! Det är ju så himla roligt!!! :)
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Det där med soffor med lock var ju en klockren idé, trots alla stall man stått i under 20 år som hästägare, har det inte funnits någonstans. Verkligen jättebra!

Jag var i Uppsala en snabbis och kollade bla. på hyllplan, storlek ca 2,5 m x 60 cm kostade mellan 159 kr för vit laminerad skiva, 619 kr för furu, 439 kr för limträ gran och och 499 för limträ furu på Bau**** till 299 kr för boklaminerad skiva på Rus**. Minns att pappa gjorde snitsiga grejer i MDF för evigheter sen, men det är nog ett dyrt material, men smidigt om man vill fräsa någon rand. Men ska kolla på sågen, de säljer byggmaterial väldigt billigt. När vi begärde in offerter på byggaterial för stommen skiljde det mycket i pris mellan trävarufirmorna och de lämnade bäst pris.

Allt gips är uppe i sadelkammaren, även i taket. Det ska visst sättas upp träskiva ovanpå väggarna för att få extra bra fästa för det man hänger upp. Så otroligt mycket som jag inte visste om bygge!!
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Kan bidra med lite bilder på min "bänk", motsvarar väl de andras soffor...
Bild37.jpg
Bild32.jpg


Ett tips är att ha så mycker som möjligt bakom dörrar, öppna hyllor ger alltid ett oordnat intryck...
//marti
 
Sv: Inreda sadelkammaren

Jag skulle aldrig klara mig utan min tvättmaskin i sadelkammaren. Gummi krokar är jätte bra att hänga grejor på med
 
Sv: Inreda sadelkammaren

snyggt..
Norrväggen: Hyllor, klädstång och trådbackar, sista 50 cm ner till golvet fritt fram för ryktlådor
Söderväggen: Tavlor och bilder och rosetter, dom bleks inte lika fort när dom inte sitter i solljuset :idea:
Österväggen: Sadelhängare och tränshängare
Västerväggen: Svängbara täckeshängare, 2-4 pallar och ett bord om man vill fika i stallet..

allmät är det väl att man bör isolera sadelkammaren ordentligt och ha en ventilationsöppning med utsug, gärna likadan som är till för våtrum, och ett element..
 
Sv: Inreda sadelkammaren

I "mitt" förra stall hade vi en hyfsat stor sadelkammare på 6 boxar, där byggde vi upp små bås där var och en hade en sadelhängare (eller så många man ville) tränshängare och div. hyllor. Båsen byggdes med vanliga spånskivor som sattes fast i taket och golvet med träreglar (låg takhöjd), hyllorna var också av spånskivor. på en vägg hade vi också några extra hyllor till täcken. Men hade båsen varit större hade hyllorna fått plats där också. Dessa bås gjorde att alla fick lika mycket plats och att sakerna var där de skulle vara. Vi hade haft problem innan med att vissa bredde ut sig väldigt mycket medans andra nästan inte hade någon plats alls.

Jag trivdes med den lösningen men jag antar att den hade kunnat utvecklas lite... dörrar och lås på var bås etc.
Fast ska man bara ha stallet själv och inte ha några som hyr in eller om man inte har plats, funkar ju det vanliga hederliga "sadelhängare och tränshängare på rad".
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 485
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 719
Senast: MaRomer
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 503
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp