Vilken färg på väggen ska jag ha?

Mirre

Trådstartare
Försöker bestämma mig hur mitt vardagsrum ska se ut, om jag ska ha tapet eller måla och i så fall vilken färg :p

Har tre hyfsat stora fönster längs ena väggen, nu är det mörkbrunt :yuck: runt alla fönster men det ska målas vitt.
Längs väggen på andra sidan rummet står två stora bokhyllor som också ska målas vita. Har en stor träbalk i taket som även den ska bli vit.

Tanken är att det ska bli en ljusgrå soffa med vita och rosa kuddar, bordet och tvbänk är nu bara tråkigt träfärgat men de ska nog målas på något vis de också. Vet inte hur än bara, men träfärgat är trist. Men vad sjutton ska jag ha på väggarna? Rummet är inte särskilt stort och ganska mörkt, har ett altantak som skymmer fönstren en del.

Tips och smakråd?
 
Ljusgrått. En mönstrad ljusgrå tapet (kanske till och med så ljus att den ser nästan vit ut). Då får du lite ljust i rummet och den ljusgrå färgen låter dig variera färgskalan i rummet enkelt utan att behöva tapetsera/måla om men mönstret gör att det ändå händer nåt.
 
Vilka färger tycker du själv om då? Jag är ju sån själv att jag vill ha rejäla färger på väggarna, tycker det gör så mycket! Inget mjäkigt tråkigt som passar till allt. Älskar man en färg och inte tror man kommer tröttna på den kan man välja en rejäl färg eller en rejält mönstrad tapet tycker jag! I allra värsta fall får man väl måla eller tapetsera om.

//r
 
Jag gillar rejäla färger på allt annat än väggarna. Mattor, gardiner, tavlor och sånt får gärna vara färgglatt och med många färger men just det som är jobbigt att ändra på vill jag ha neutralt.
 
Ljusgrått. En mönstrad ljusgrå tapet (kanske till och med så ljus att den ser nästan vit ut). Då får du lite ljust i rummet och den ljusgrå färgen låter dig variera färgskalan i rummet enkelt utan att behöva tapetsera/måla om men mönstret gör att det ändå händer nåt.
Skulle kunna funka men tänker att det kanske blir lite "kaka på kaka" med grå tapet och grå soffa? Men det beror väl på vilka nyanser man har också kanske. Det ska nog bli en matta under bordet också men vet inte hur den ska se ut än. Men troligtvis ganska färgstark.

@strawberrysylt De flesta färger funkar, dock kan jag inte tänka mig gröna väggar. Har det i köket och tycker inte alls om det. Blå väggar känns som att det kan kännas kallt, åtminstone ljusblå. Men allt är väl en fråga om nyans kanske.

@Lingon Lite så jag tänker också, men känns ändå trist med bara vita väggar. Vill ha lite mer färg men ändå så att jag kan variera inredningen som jag vill
 
Ja, jag tänkte på kaka på kaka effekten också. Men gissningsvis är soffan mörkare ljusgrå än den ljusgrå jag tänkte till tapeten. Du skulle kunna plocka upp det rosa i kuddarna och ha en ljusrosa tapet/färg (inte babyrosa men vit med rosa touch?)
 
Gå till en tapetaffär och kolla, då får du ju drösvis med inspiration och borde bli helt kär i nån tapet, det brukar jag bli när jag är på såna =D

//r
 
har en färg som blev väldigt bra i mitt mörka vardagsrum. Möblerna är vita, ljusgrå soffa, ekfärgat golv. Färgen heter teblomst. den är grå+beige och vissa tycker den skiftar i lite,lite rosa/lila.
lånad bild
9d6745323ae7656ce33cc0b3baa6b736.png
 
har en färg som blev väldigt bra i mitt mörka vardagsrum. Möblerna är vita, ljusgrå soffa, ekfärgat golv. Färgen heter teblomst. den är grå+beige och vissa tycker den skiftar i lite,lite rosa/lila.
lånad bild
9d6745323ae7656ce33cc0b3baa6b736.png
Det var fint! Den färgen ska jag kolla närmare på
 
@Mirre Har du bestämt dig för någon färg? =)

Jag har kommit på att det inte är så enkelt som jag trodde att bestämma färg och tapet. I mitt stora rum vet jag precis, det ska vara mörkrosa :heart i sovrums- och vardagsrumsdelen och så vitt i köksdelen. Men i hallen?? Tar gärna emot tips och ser hur era hallar ser ut om det är ok att jag lånar din tråd Mirre? =) Jag ska åka till tapetaffärer och få inspiration, men skadar ju inte att få inspiration här också! Jag tänker som så att jag gillar som sagt rejäla färger, men samtidigt kanske man vill ha en lite lugnare färg just i hallen...? Eller?

//r
 
Är det en ljus eller mörk hall? I en mörk hall hade jag helt klart valt en ljus färg. Eller väldigt bra belysning.
 
@Mirre Har du bestämt dig för någon färg? =)

Jag har kommit på att det inte är så enkelt som jag trodde att bestämma färg och tapet. I mitt stora rum vet jag precis, det ska vara mörkrosa :heart i sovrums- och vardagsrumsdelen och så vitt i köksdelen. Men i hallen?? Tar gärna emot tips och ser hur era hallar ser ut om det är ok att jag lånar din tråd Mirre? =) Jag ska åka till tapetaffärer och få inspiration, men skadar ju inte att få inspiration här också! Jag tänker som så att jag gillar som sagt rejäla färger, men samtidigt kanske man vill ha en lite lugnare färg just i hallen...? Eller?

//r
Låna på :)
Bara bra att du tar upp färg till hallen också, ska göra om där också. :D
Har inte bestämt färg än men har fått tag i en soffa. Byter med min bror som ska flytta, på så sätt får vi en bättre soffa båda två. Helt gratis. Då får jag min grå soffa som jag vill ha.
 
@Lingon Jag har bara varit där en gång, men jag antar den får räknas som mörk kanske eller mittemellan. Det är en ganska smal avlång hall utan fönster, men med en öppning utan dörr ut mot stora rummet där det finns ett fönster. Jag vill att det ska kännas mysigt och ombonat och vet inte om det kommer att bli det med en ljus färg? Fast isf funderar jag på ljusrosa (fast blir kanske för mkt rosa) eller silverfärg? Nåt mönster med både-och kanske?

@Mirre Vad kul att vi är två som ska fixa hall! Och gud så bra med sofforna, win-win!

//r
 
Var o kollade på tapeter med mami igår men typ alla vi såg var ju så tråååkiga. Förutom en, en grå med typ lila/rosa/turkosa fjärilar, men den kostade 900:- per rulle o jag hade behövt tre rullar så nää :P Och helt hundra var den inte.. men, nåt liknande kanske..

men jag tänkte, har ni nåt tips på nån tapet där det händer mycket? Alltså där man kan titta på den många gånger och upptäcka/tänka på nåt ny ändå? Nåt sånt gillar jag. Gärna med smycken eller ädelstenar på! =D

//r
 
Väcker liv i tråden igen!

Idag har jag fått tillgång till min lgh! =D Yay! Och så fick jag veta att vissa tapeter står hyresvärden också för, de trodde jag inte, så de känns ju kul. Har kikat på sortimentet på affären de gäller o vet inte vilka tapeter de gäller, men antar man kan lägga lite emellan eller så me kanske.. iallafall så tror jag att jag vill ha en ljus färg på väggarna i hallen faktiskt... Jag har inte alls bestämt mig än, men jag funderar på den här.. men frågan är som sagt om det blir för mkt rosa? Vad tror ni? Jag ska måla mörkrosa väggar inne i rummet, fast hälften ska va vitt, i de som ska va köksdel...

5410905736990.jpg


eller om de har nån liknande/samma i turkos kanske? :heart

//r
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 478
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 555
Senast: Voeux
·
Hemmet I dagsläget har vi en lite för stor soffa för vårt vardagsrum men det var behövligt när barnen var mindre. Nu är de mest på sina rum :p...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp