Inredningstråden nr3

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nepenthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 244
  • Visningar Visningar 80 695

Bukefalos 30 år!

Gardinerna blev bara skit och nu sitter jag i min nya lägenhet och gråter. För det blir aldrig som jag tänkt mig, allt bara ska jävlas och motarbetas.

Bad tex om hjälp från kunnig person när jag hittat en gammal lampa som skulle vara så fin i lägenheten. Personen kollade snabbt på lampan och sa att den funkar utmärkt. Jag påpekade att det såg ut som att ena kabeln höll på att gå sönder. Inbillning, fick jag höra och nu sitter jag här med en jävla lampa som inte funkar och som jag inte kan fixa (koppartråden är av). Blir så less på att det alltid ska bli så. :cry:

Visa bifogad fil 185892
Oj är det en enda lång stång eller är det något man kan skjuta ihop? Skulle det gå att såga bort en liten bit med bågfil?

Ang lampan så går det oftast att byta kabeln till en ny. Du kanske har någon kompis som kan lite om el alt så finns det små firmor som pysslar med lite sånt 😊

Och jag hade blivit jätte irriterad på hålen som blivit nu när det är nymålat om jag fått göra nya hål 😂

Knappt att jag ens vill sätta upp tavlor när jag tapetserat om 😅
Pyttelite spackel. Dra av något drag. Låta torka sen på med en slatt om inte all färg är kastad redan.

Eller bara tänka att det blev rätt ok ändå. Oftast är det bara man själv så stör sig på sådana där detaljer. Viktiga är att den som bor där är nöjd :)

Nej vad intressant! Mina fönster och fästen tar upp hela väggen liksom så är supertrångt på sidorna. Stången slutar precis utanför fästet och så kommer väggen. Jag tycker det ser ihoptryckt ut. I min förra lägenhet hade jag medvetet stången såpass lång att den stack ut ungefär som det ser ut på dina bilder tror jag för jag tyckte det var finare men hade hela gardinen innanför fästena. Så olika man kan tycka om en sådan grej ❤️

Sambon och jag har köpt "riktig konst" på impuls. Nu kan vi inte sluta fnittra över vilket fruktansvärt onödigt och helt fantastiskt köp vi gjort :love: :rofl:

1000007439.webp

Oj är det en enda lång stång eller är det något man kan skjuta ihop? Skulle det gå att såga bort en liten bit med bågfil?

Ang lampan så går det oftast att byta kabeln till en ny. Du kanske har någon kompis som kan lite om el alt så finns det små firmor som pysslar med lite sånt 😊

Det är två stänger som går att skjuta ihop. Men de är maximalt ihopskjutna redan. Jag orkar inte med för avancerade grejer, var knappt jag orkade vara i stallet efter att jag till slut fått upp gardinerna.

Det är två stänger som går att skjuta ihop. Men de är maximalt ihopskjutna redan. Jag orkar inte med för avancerade grejer, var knappt jag orkade vara i stallet efter att jag till slut fått upp gardinerna.
Kan du inte skita i stången för tillfället?
Ta hem någon kompis sen vid något tillfälle längre fram som får ta med sig en metallsåg om inte du redan har en sån. Så kan ni ta en sågningssväng. Tar inte många sekunder att kapa av den där :)

Jag kan inte göra sånt. Som sagt, så less på att allt ska vara så krångligt. :(
Det här är jättesmåproblem i det stora hela. De känns stora för att du är trött och sliten. Andas få lite avstånd. Du är helt enkelt inte i lösnings läge just nu. Lampan kan du lämna in till en elektriker och få fixad eller bara någon som är lite händig. Men det behöver inte göras nu, nu.
Försök ta det lugnt, du har en fin lägenhet med parkeringsplats och du verkar ju ha städat och fixat massor. Målat om i en fin färg, flyttat häst till ny stallplats och löst det ena efter det andra. Du behöver andas och få lite distans. Jämfört med allt annat du gjort under de senaste månaderna är det här ingenting. Låt det få vila lite, så fixar du det sen utan problem.
Kram!

Här blir det knepigare med gardin dock (har köpt likadan) vet inte alls hur jag ska tänka. Nån som har en idé?

IMG_9319.webp

Här blir det knepigare med gardin dock (har köpt likadan) vet inte alls hur jag ska tänka. Nån som har en idé?

Visa bifogad fil 186201

Det finns böjda skenor på ex ikea som
man kan sätta i hörn. Ett helvete att få upp (tyckte jag) men det blev bra. Den jag var montör på sitter på nästan exakt samma sätt som hos dig, bara längre fönstersträcka. Jag skulle med facit i hand ta in hjälp, betongen där jag borrade var enastående hård och det var knappt jag nådde. Men det blev de önskade gardinerna, dubbla skenor och tunna gardiner ut mot fönstren, tjockare in mot rummet. Tänk hotellkänsla.

Hej,
Kolla in den här VIDGA från IKEA.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--20492916--se--sv

Det finns böjda skenor på ex ikea som
man kan sätta i hörn. Ett helvete att få upp (tyckte jag) men det blev bra. Den jag var montör på sitter på nästan exakt samma sätt som hos dig, bara längre fönstersträcka. Jag skulle med facit i hand ta in hjälp, betongen där jag borrade var enastående hård och det var knappt jag nådde. Men det blev de önskade gardinerna, dubbla skenor och tunna gardiner ut mot fönstren, tjockare in mot rummet. Tänk hotellkänsla.

Hej,
Kolla in den här VIDGA från IKEA.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--20492916--se--sv

Nä, jag har de gardinstänger jag har. Kommer inte ta in fler hantverkare, det var nog dyrt och jobbigt med det som redan gjorts. Utan mer om nån hade nån idé om hur jag kan göra det okej med den skena som satts upp (skulle sagt till att skenan skulle sluta före lilla fönstret, men jag var för slut i huvudet för att tänka).

Funderar på om kanske tre längder kan funka. Dvs de två jag redan har samt köpa en likadan till och ha ena längden i köket och andra i vardagsrummet.

IMG_0513.webp

Jag har fyndat en ny soffa! Den var gratis! De som skänkte bort den skulle få hem nya soffor och ville bara bli av med den och SOM jag längtat efter en howardsoffa med hörn och divan, titta så perfekt den passar i mitt hörn! Den har lite revor i tyget men det gör ingenting för jag ska klä om den i MOSSGRÖN SAMMET alltså det kommer bli så bra. Sen ska det dit en matta och dra om el så det kan bo en lampa mitt över där.

Och måla om väggarna och byta gardiner och hej och hå…

Tillbringar äntligen en hel eftermiddag i lägenheten, så nu fick jag till gardinerna i köket. Inte helt nöjd, men det får duga såhär. Får se när det finns ork att hänga upp sista gardinen i vardagsrummet också. Ironiskt att det blev så många gardiner när jag egentligen hatar textilier…

IMG_9389.webp

Utemöbeln (som nån i min dagbokstråd var så orolig över att jag inte köpt tidigare) är nu monterad och placerad på ett ställe jag tror blir bra. Kruxet är väl bara att jag bara använder en tredjedel av uteplatsen än så länge. :laugh:

Men vi får se hur mycket jag sitter ute, just nu är det 17 grader med kalla vindar.

IMG_9390.webp

Liknande trådar

• 75 dagars utmaning
  • Träning och hälsa del 14
  • Akvarietråden VI
  • Skaftdammsugare evt med moppfunktion

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur