Bukefalos 28 år!

Inridning av halvblodskorsning

Sv: Inridning av halvblodskorsning

2,5 är väldigt ungt, jag skulle inte sitta på den alls - nu har du ju redan gjort det, men backa ett par steg istället då.

Tömkör någon dag i veckan, eller gå hela vägen och kör in den ordentligt så den kan dra vagn. Det är bra träning, som inte belastar ryggen. Det är dessutom roligt :). Låt det ta lite tid och ge återkommande viloperioder.

Rid in den (starta, stanna, svänga i alla gångarter) när den är 3,5-4 någonstans. Sedan viloperiod igen.

Du behöver ju inte skynda för treårstest eller liknande, så varför hetsa. Vill man absolut rida går det att låna någon annans häst en period samtidigt som bebisen får växa i lugn och ro.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

*delvis kl*

I stallet har vi en annan 09:a, typ connemarakorsning tror jag, jag ser då och då ägaren longera hästen på ridbanan, iaf i skritt och trav, vet inte hur länge eller ofta,men jag tittade en stund iaf sist.

Min 09:a är ju väääldigt förtjust i att gå runt mig i en cirkel, helst i trav. Det är liksom det första han föreslår när vi kommer till ridbanan. Pga hans ålder så försöker jag hitta på annat, för jag har fått för mig att det inte är så bra för dem att springa runt runt när de är små.

Men hur är det egentligen? Hur mycket skulle ni tycka att man kan longera en 09:a? Det kanske inte är så farligt som jag inbillar mig?

Vi promenerar och gör annat också såklart.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Longering sliter onödigt mycket oavsett ålder på häst.
Bättre att tömköra i så fall, då kan man ju göra SÅ mycket mer än montont arbete på volt.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Håller med MimiFly... longering ger i princip ingenting rent muskelmässigt men sliter på benen - det sliter även på 20 metersvolter, och förvånansvärt många longerar på mycket mindre volt än så.

Tömkörning ger mycket större möjlighet till variation, både gällande formen och böjda/raka spår, och ger dig även möjlighet att träna inför ridning på ett helt annat sätt.

Ser ingen orsak att återkommande longera en unghäst, om det inte är ren linlöpning innan uppsittning - för att tillfälligt bli av med energi. Men då är det bättre att bara släppa den lös i ridhus/paddock och låta den rasa av sig.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Jaa.. nu brukar jag ju inte bara låta dem monotont springa runt i ring, utan när jag jobbar med dem på volt så jobbar vi med form och bärighet, att kliva under sig med bakbenen, öka och minska volten, träna balanserade övergångar osv.

Fast nu pratar jag om hur jag jobbar den vuxna alltså, det har givit rejält med muskler, balans och kroppskontroll iaf, vår tränare är lyrisk :idea:

Men kan/törs man jobba med sånt med en 2,5-åring? Jag har gjort bara lite, för att han ska veta vad jag vill när jag ber honom gå runt, flytta ut bakdelen osv, och detta tycker han alltså är så kul!
Han har ju i omgångar ganska svårt att hålla reda på benen, så jag anpassar mig förståss där. Frågan är om jag kan stärka honom och hjälpa honom hitta balans och muskelkontakt på det här viset, eller om det bara blir dumt?

Min tanke baseras egentligen på den vuxna hästen som jag bara typ ridit ut och rakt fram i början, sedan har vi börjat försöka jobba på ridbana osv, men det har aldrig funkat riktigt bra, tränaren ser att han är olika stark i bakbenen och bär sig inte spontant. Först efter jämförelsevis lång tid och en massa "bråk" så började jag jobba såhär, och vips är han stark och bärig :idea:
Så då tänkte jag att det kanske vore ide att börja med sånt tidigare på den nya, frågan är bara hur tidigt är det vettigt att börja?
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Fast allt det där - balans, bärighet, balanserade övergångar - kan du lika gärna träna på rakt spår, vilket också kräver fokus på rakriktning.

Visst kan man träna fram muskler på volt, det gör man ju även uppsuttet och vid tömkörning, men inte intensiva pass flera gånger i veckan. Ingen vettig människa sitter ju i sadeln och nöter på volterna 30 min-en timme, oavsett hur biffig häst man har.

Detsamma gäller all träning som sliter, det går fortare att bygga muskler än att stärka senor och leder. Det är därför man skrittar på asfalt i två månader innan man travar etc...

Unghästen hade jag inte longerat så mycket alls. Som jag skrev ovan. Vill du träna mer komplicerde saker så använd raka spår. Såklart tycker den det är roligt att tränas :)! Det gör alla unghästar som hanteras positivt och trevligt, oavsett disciplin. Men hästen har inte koll själv på vad som sliter, vad som är en ergonomisk korrekt form under ryttare, vad som ska hända i träningen om fyra år, etc. Det är människan som har den framtidsbilden och som måste se träningen i flera led, se utbildningsskalan.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Nej, självklart nöter man inte, väldigt korta pass några gånger i veckan har varit toppen för den vuxna.

Men du säger "inte mycket alls", hur mycket är det? 3 min, 5 min, 10 min?

Vi ska absolut jobba på raka spår också, men just voltarbetet undrar jag alltså över vad som kan vara lämpligt. I dagsläget ligger vi kanske på totalt(många pauser, övergångar, varvbyten osv) 3-4 min en gång i veckan.
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Övertygad om att 3-4 min en gång i veckan är helt ofarligt. ;) Du kan träna mer än så, så länge det är varierat. Förslag på maxtid... tja, kanske en kvart då, eller något sådant.

Mina associationer gick till longering (lös eller med lina) 20 min, 3-4 dar i veckan - DET är för mycket.

Nu longerar jag väldigt sällan som sagt, jag tömkör, och är då i princip enbart på raka spår utom vid hörpasseringar i paddock/manege, eller ett varv på 20 meters volterna. Mindre volter brukar bara betyda att den inte böjer sig som den ska, utan får hålla balansen med halsen och snedbelastar.
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Ah, misstänkte det ;) för det är väl nått sånt jag ser "stallkollegan" göra, och det känns helt onödigt, men om en kvart i veckan känns ofarligt så har jag ju MASSOR med tid att jobba honom på volt. Tror inte jag personligen skulle palla en kvart i sträck, men då kan man ju kanske ta det på två dagar.

Skulle helst ha honom med som handhäst mer, men vår vuxna häst gillar det inget vidare tyvärr.

Tack för svar iaf! :bow:
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

2,5 är väldigt ungt, jag skulle inte sitta på den alls - nu har du ju redan gjort det, men backa ett par steg istället då.

Jag har 3 hästar till så det är inte det att jag inte har nått annat för mig! Men han är så himla välutvecklad redan och han tycker verkligen att det är kul att hitta på nya saker. Tycker att det är svårt när vissa säger vänta och andra säger kör. Haha, får ta det i den takt som känns rätt helt enkelt!

Hade planerat att sitta på honom en gång i veckan 5, 10 minuter och fram tills det blir fruset ute, snart alltså. sen tänkte jag att han skulle få ta det lugnt fram tills våren. har ju absolut inte tänkt börja fräsa runt och jobba honom eller hoppa än! det väntar vi längre med :)

Tror jag gör det som känns rätt helt enkelt!
Tack för alla åsikter i vilket fall som helst.
Fast nu känner jag att det snurrar runt lite för mycket, det märks verkligen vilka olika metoder och åsikter allt hästfolk har!
 
Sv: Inridning av halvblodskorsning

Tänkte jag kunde uppdatera här med ett litet filmklipp från i lördags, när jag satt för första gången med sadel :idea:

Sadeln har han haft på en gång förut, jag har hängt och suttit barbacka några gånger samt att jag i somras red ut barbacka en gång(med sällskap).
Blev lite väl avslappnad så när han gjorde ett litet skutt så trillade jag av :p:o
Det var lååååångt till marken :crazy:
Hela ridturen vart väl 5 min kanske ;)

Rider i sadel första gången

Maken som filmar, han missade såklart den bästa biten, när jag lyckas rida iväg några meter och styra, vända och komma tillbaka.

Det var SÅ kul att sitta på riktigt! Och han ser så stor och fin ut, med sadel och ryttare :love: min lilla bebis.. :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba...
2
Svar
27
· Visningar
2 926
Senast: MiaMia
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: MaRomer
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 478
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp