Jag tror inte 4 är nåt bekymmer heller utan menar mer 7-8åringar som man ibland ser.

Precis, det är innan hästen är färdigväxt (runt 7 års åldern i runda slängar för SWB) som man har möjlighet att påverka hur leder, senor, ligament och skelett hanterar belastning .

Som du säger så är det ju etablerat att hästar som inte exponerats innan dess får sämre hållbarhet under arbete.

Däremot betyder det ju inte att det ska vara åt extremhållet heller ang unghästarnas arbete och belastning.
Jag tror ingen ryttare /hästägare avser att arbeta sina hästar för mycket, men det är ändå lätt hänt att det kan bli så, endera pga felbedömning, okunskap och/eller att hästen pga tävlingsmålen helt enkelt tas fram för fort, eller för hästen fel rent belastnings/arbetsmässigt.
 
Varför är det så bråttom att rida in sina hästar så tidigt som möjligt?
Sett filmer här på forumet med hästar som rids som är två år i alla gångarter. När jag började rida så sade man att hästen ska sittas in vid 3år, sedan få någon månads vila sen börja sitta igen, för att den inte skulle bli utmattad psykiskt. Vid 4års ålder kunde man börja rida i alla gångarter men inte med alltför stora krav, just för att skelettet skulle få växa. Vi fnös åt galopphästarna som reds in för tidigt. Det var inte ovanligt att vi körde in hästarna tidigare för att de skulle vara starka innan det var dags för ridning.
Någon som vet varför synsättet har ändrats?

Jag säger som många andra här inne att jag tycker det är viktigt att belasta hästen för det arbete den ska utföra senare ganska tidigt i livet. Årgångschampionat osv driver dock säkerligen många till att puscha sina hästar, men jag tror också att aveln i sig bidrar. Vi har väldigt ridbara hästar nu mer och de blir bara mer och mer ridbara, detta sätter ganska så mycket mer krav på ryttaren. Att ryttaren ska veta när passet ska avslutas och så vidare. Det är ju såklart väldigt roligt att rida runt på sin fina unghäst, men som många säger kan den inte ridas som en vuxen häst. Den måste stärkas först och det sker ju trotts allt under hela unghästens uppväxt, enligt mig tills den är 8år gammal. :)
 
Varför är det så bråttom att rida in sina hästar så tidigt som möjligt?
Sett filmer här på forumet med hästar som rids som är två år i alla gångarter. När jag började rida så sade man att hästen ska sittas in vid 3år, sedan få någon månads vila sen börja sitta igen, för att den inte skulle bli utmattad psykiskt. Vid 4års ålder kunde man börja rida i alla gångarter men inte med alltför stora krav, just för att skelettet skulle få växa. Vi fnös åt galopphästarna som reds in för tidigt. Det var inte ovanligt att vi körde in hästarna tidigare för att de skulle vara starka innan det var dags för ridning.
Någon som vet varför synsättet har ändrats?

En anledning till att synsättet ändrats är att vi besitter mer kunskap om hästar nu jämfört med för t.ex. "bara" 30 år sedan.

Vad gäller inkörning av hästar nu jämfört med tidigare, så är det nog inte särskilt konstigt att så inte sker så ofta längre. Dels beror det på att inkörningskunskap saknas, men också dels på att efterfrågan på inkörda och samtidigt presterande hopp/dressyr/ft-hästar är i det närmaste obefintlig.
Ska hästen tävlas och prestera mycket i "kvick" energi så är det sällan en bra kombination med en säker körhäst. Dessutom tar inkörning tid, vilket tar tid från ridutbildning om man fokuserar på uppsuttna tävlingsgrenar.
Men, rent allmänt för en trevlig hobbyhäst med ett bra temperament, så kan körning vara guld värt för både häst och kusk/ryttare. Det finns också många fördelar med den möjlighet till varierat arbete som det ger.
 
Jag tror det är bra att börja i tid och hellre ta det väldigt lugnt. Risken med en sent inriden häst är att man luras av dess ålder och ställer för höga krav för fort.

När jag var ung på 80-tal, då reds hästarna in när de var tre år, men oj så hanterade de var innan, i alla fall de som jag hade hand om.

Jag hade förmånen att få pyssla med stallets unghästar från det att de var föl och jag lade ned mycket tid på 2-åringarna med korta pass av longering, tömkörning, promenader, lära hästen kommandon som stå still, lyft hoven etc.

Inridningen var aldrig några bekymmer när jag och hästen kände varandra. Men det kanske inte var normen, jag var bara en sysslolös tonåring som ju skulle göra något när jag nu ändå var i stallet hela dagarna och kvällarna.

En egen ponny räckte inte för mig som levde för alla stallets hästar.
 
En anledning till att synsättet ändrats är att vi besitter mer kunskap om hästar nu jämfört med för t.ex. "bara" 30 år sedan.

Vad gäller inkörning av hästar nu jämfört med tidigare, så är det nog inte särskilt konstigt att så inte sker så ofta längre. Dels beror det på att inkörningskunskap saknas, men också dels på att efterfrågan på inkörda och samtidigt presterande hopp/dressyr/ft-hästar är i det närmaste obefintlig.
Ska hästen tävlas och prestera mycket i "kvick" energi så är det sällan en bra kombination med en säker körhäst. Dessutom tar inkörning tid, vilket tar tid från ridutbildning om man fokuserar på uppsuttna tävlingsgrenar.
Men, rent allmänt för en trevlig hobbyhäst med ett bra temperament, så kan körning vara guld värt för både häst och kusk/ryttare. Det finns också många fördelar med den möjlighet till varierat arbete som det ger.
Av mina 4 är det 2 som var/ är inkörda och dom andra 2 har det aldrig varit någon som kommit på tanken att köra in, bara tanken på dom framför vagn:nailbiting:.
 
Kanse ska nämna att ett en av dom 2 inkörda var Shetlandsponny och den andra en sådan häst alla hobbyryttare behöver då det är en sådan som går att hitta på vad som helst med och han säger "ja vad skoj"
 
Jag körde in min när jag köpte henne som fyraåring. Det var nog mest för att folk sa att det inte gick att köra in ridhästar. :rofl: jag tror dock inte hon är körd mer än 10 gånger, men har hunnit gå i speedcart, rissla och stötting. :p jag tror att det var första gången vi körde speedcart, då blev vi omkörda av en långtradare. Jag tänkte "nu dör vi", hästen stannade och tittade förvånat upp på monstret som passerade precis bredvid. :laugh:

Ja, hon är cool.
2014-12-30-1126_54a27dcf9606ee365f361c56.jpg
 
Årgångstävlingar är mitt svar, tom i min ras är det hets nu att hästen ska ridas in (alltså ridas, inkl hoppas) som treåringar, så att de så fort som möjligt kan börja kvala till unghästchampionaten som femåringar. Det är "prestige" i att ha kvalat hästen tidigt, själv tycker jag det är mycket mer imponerande att komma på SM med en fjordhäst som är 25 år...

Min valack som är född 2013 har fått ta det oerhört lugnt, delvis för att han mentalt inte varit färdig, men också för att jag haft känslan av att han kommer att bli stor. Nu är han grundriden det här året, men inte helt inhoppad. Han har vuxit massor och verkar fortfarande växa. Jag har ingen brådska, vet att det här är hästen som skulle kunna gå medelsvår i både hoppning och dressyr (ryttaren däremot är en annan femma :p ) och vi har minst tjugo år till på oss.

Jag håller inte med om att det är en "hets" i vår ras att hästen ska ridas in för att hinna med att tävla som femåringar.
Ofta (inte alltid) ses hetsen av de som är långsamma i sin utbildning av hästen eller som vill ta sin häst senare. Det är ju inget fel. Är det någon som går långsamt fram till tävling så är det jag (drar mig alltid för tävlingsstarten) men för det är det ju inte samma som att andra hetsar.
Vi pratar först och främst om låga klasser där de ska dömas efter utbildningsskalan och även en häst som börjar så smått ridas in vid tre års ålder torde ha kommit så långt i ridningen vid fem års ålder. Just för att hålla i framtiden.

Jag har också tagit del av kunskapen att en häst ska belastas adekvat för sin ålder och har alltid kört in mina unghästar vid 1,5 år, suttit på dem och skrittat runt stallet några gånger vid 2 och ridit in dem lugnt och efter ålder när de är 3 år.

Förr var ju "sent tagen" eller "sent inriden" ett stort plus och gärna vid 7 års ålder, vilket man vet nu är sämre.
 
Jag körde in min när jag köpte henne som fyraåring. Det var nog mest för att folk sa att det inte gick att köra in ridhästar. :rofl: jag tror dock inte hon är körd mer än 10 gånger, men har hunnit gå i speedcart, rissla och stötting. :p jag tror att det var första gången vi körde speedcart, då blev vi omkörda av en långtradare. Jag tänkte "nu dör vi", hästen stannade och tittade förvånat upp på monstret som passerade precis bredvid. :laugh:

Ja, hon är cool.
Visa bifogad fil 22503


De som säger att de inte går att köra in ridhästar, har de ens hållit på med hästar?
Körhästar för finkörning ska vara halvblod :-)

I Estland, Lettland, Polen så är det vanligare med inkörning på vanliga ridhästar , iallafall är det mitt intryck av att ha läst annonserna.

För att svara tidigare i tråden , varför skulle inte en inkörd häst vara kvick och känslig? Att vara rädd och hoppig är något helt annat. En ridhäst ska ju kunna anpassa sina gångarter efter situationen.
 
De som säger att de inte går att köra in ridhästar, har de ens hållit på med hästar?
Körhästar för finkörning ska vara halvblod :-)

I Estland, Lettland, Polen så är det vanligare med inkörning på vanliga ridhästar , iallafall är det mitt intryck av att ha läst annonserna.

För att svara tidigare i tråden , varför skulle inte en inkörd häst vara kvick och känslig? Att vara rädd och hoppig är något helt annat. En ridhäst ska ju kunna anpassa sina gångarter efter situationen.
Det är väldigt få halvblod som är inkörda och körs aktivt där jag bor. Det finns såklart, men det är mest travare som körs. Och även en hel del av mina dåvarande kompisar hade väl försökt köra in dina ridhästar men valt att avbryta.

Jag anser att många hästar inte "bör" köras in, dom har för stark flykt. Det blir riktigt illa med en vagn på. Min ponny kommer jag aldrig ens försöka köra in till exempel.
 
Jag själv är supernervös för mitt sto eftersom hon sattes in förra året, då 6 år gammal. Hon hade ryttare på ryggen kanske 10 ggr, så det ger ju inte speciellt mkt. Hon var dräktig och fölade i mars i år, jag hoppas att den extra tyngden har gett henne lite mer hållbarhet iaf.

Nu är hon inriden, och hon är så jäkla lätt att rida, otroligt ambitiös och vill springa konstant, gärna så fort det bara går! Hon är dessutom gracil och ena frambenet har knepiga vinklar... Typ facit för hur man har sönder en häst...

Vi får väl se hur det går. Hon rids rätt sällan, och jag försöker skritta så mkt som möjligt, även om hon tycker att det är skittråkigt.
 
De som säger att de inte går att köra in ridhästar, har de ens hållit på med hästar?
Körhästar för finkörning ska vara halvblod :-)

I Estland, Lettland, Polen så är det vanligare med inkörning på vanliga ridhästar , iallafall är det mitt intryck av att ha läst annonserna.

För att svara tidigare i tråden , varför skulle inte en inkörd häst vara kvick och känslig? Att vara rädd och hoppig är något helt annat. En ridhäst ska ju kunna anpassa sina gångarter efter situationen.


Hittade denna film från hippoliglinjen ,
De som kör är nog inte jättevana så då travar de på i lugn trav. Om det inte skulle gå / vara dåligt för ridhästar, varför skulle de då lära ut det till ridlärarna som ska ut på ridskolorna?
 
Det är väldigt få halvblod som är inkörda och körs aktivt där jag bor. Det finns såklart, men det är mest travare som körs. Och även en hel del av mina dåvarande kompisar hade väl försökt köra in dina ridhästar men valt att avbryta.

Jag anser att många hästar inte "bör" köras in, dom har för stark flykt. Det blir riktigt illa med en vagn på. Min ponny kommer jag aldrig ens försöka köra in till exempel.

Håller med :p Jag har två islandshästar och en minishettis. Shettisen hade haft vagn efter sig två ggr innan hon flyttade hit så vi körde väl in henne på riktigt här kan man säga. Henne kör vi ett par dagar i veckan och det funkar superbra! Min äldsta islandshäst har vi provat ha vagn efter men han har så stark flykt i sig så jag vågar inte :nailbiting: Känns bar onödigt att utsätta honom och oss för det. Den yngre islandshästen har dragit vagn några ggr och han är så cool så det är inga problem.
 
Det är väldigt få halvblod som är inkörda och körs aktivt där jag bor. Det finns såklart, men det är mest travare som körs. Och även en hel del av mina dåvarande kompisar hade väl försökt köra in dina ridhästar men valt att avbryta.

Jag anser att många hästar inte "bör" köras in, dom har för stark flykt. Det blir riktigt illa med en vagn på. Min ponny kommer jag aldrig ens försöka köra in till exempel.
Jag har också haft hästar där vi gav upp med i körningen på grund av bakrädsla.
Men de hästarna tömkördes eller Hades som handhäst när vi motionsred de äldre. På sommaren när det var träning till fotbollen så sprang vi själva med dom. Alltså den träningen å vara ute och ledas startade så fort de var avvänjda.
 
Vi har inkörning som en del i utbildningen för de unghästar (SWB med dressyrstam) vi föder upp. De körs som tvååringar och rids sedan in som treåringar. Inkörningen gör att de är väl förberedda, vana att tänka framåt och gå först och har en bra grund även styrkemässigt för inridningen. En av dem har blivit tävlingshäst i körning sen, men de flesta rids bara hos sina nya ägare.
 
Förr var ju "sent tagen" eller "sent inriden" ett stort plus och gärna vid 7 års ålder, vilket man vet nu är sämre.

Va? När var det? När jag började så var det en lyx att ha egen häst. Tror ingen (om man inte var livrädd) inte skulle ha ridit in sin häst då. På ridskolan hade alla hästar (förutom de största busigaste hästarna) 3djeskötare. Att få bli förstaskötare var verkligen det man slogs om. Då fick man rida hästarna till och från betet, som tack för vinterns slit
Det fanns liksom inte på kartan i mina trakter att bara låta hästen stå. Fölen lyftes hovar på så fort den hade balans att stå själv och så vidare.
Vi var alltid med hästarna typ. Men just ryggen skulle man vara försiktig med och hästen skulle vara väl tränad fysiskt innan den skulle sitta på.
 
Senast ändrad:
Intressant frågeställning!

Jag har ju islandshästar, och de brukar ridas in senare än halvblod/ponnyer. När jag började med islandshästar för hundra år sedan (nästan iaf...:p) så var inridning vid fem års ålder det normala, numera rids de oftast in vid fyra, eller rentav tre och ett halvt. Inom islandshästsporten har vi inga tävlingar som är relaterade till hästens ålder, vilket jag ser som positivt, och heller ingen lika tydlig "utbildningsskala" där hästen förväntas kunna vissa saker vid en viss ålder. Däremot har vi regler som säger att hästar inte får tävla alls förrän de är fem år och SM först vid sex års ålder.

Det som jag upplever driver utvecklingen mot tidigare och tidigare inridning även av islandshästar är avelsvisningar - hästarna kan avelsbedömas från fyra års ålder, och jag upplever att det finns viss prestige i att visa fyraåringar samt ett tänk att talangfulla hästar skall visa mycket talang tidigt och med lite träning bakom sig.

Har dock läst studier (kan inte hänvisa tyvärr, för länge sedan så jag minns inte vilka studier) som säger att även islandshästar blir hållbarare om man börjar träna dem (i rimlig omfattning) "tidigt". Och jag skulle nog själv dra mig för att köpa en häst som är inriden senare än 5 års ålder.

Sedan har ju även hästens uppväxt fram till inridningen STOR betydelse. På Island går ju hästarna på enorma, ofta kuperade, ytor och belastar därmed sig själva i stor utsträckning helt utan människans inblandning, och även islandshästuppfödare i Sverige lägger stor vikt vid att unghästarna skall gå i flock på stora ytor. Och det tror jag faktiskt är viktigare än något annat vad gäller ridhästens framtida hållbarhet (och då inte enbart islandshästar, förstås!).
 
Intressant frågeställning!

Jag har ju islandshästar, och de brukar ridas in senare än halvblod/ponnyer. När jag började med islandshästar för hundra år sedan (nästan iaf...:p) så var inridning vid fem års ålder det normala, numera rids de oftast in vid fyra, eller rentav tre och ett halvt. Inom islandshästsporten har vi inga tävlingar som är relaterade till hästens ålder, vilket jag ser som positivt, och heller ingen lika tydlig "utbildningsskala" där hästen förväntas kunna vissa saker vid en viss ålder. Däremot har vi regler som säger att hästar inte får tävla alls förrän de är fem år och SM först vid sex års ålder.

Det som jag upplever driver utvecklingen mot tidigare och tidigare inridning även av islandshästar är avelsvisningar - hästarna kan avelsbedömas från fyra års ålder, och jag upplever att det finns viss prestige i att visa fyraåringar samt ett tänk att talangfulla hästar skall visa mycket talang tidigt och med lite träning bakom sig.

Har dock läst studier (kan inte hänvisa tyvärr, för länge sedan så jag minns inte vilka studier) som säger att även islandshästar blir hållbarare om man börjar träna dem (i rimlig omfattning) "tidigt". Och jag skulle nog själv dra mig för att köpa en häst som är inriden senare än 5 års ålder.

Sedan har ju även hästens uppväxt fram till inridningen STOR betydelse. På Island går ju hästarna på enorma, ofta kuperade, ytor och belastar därmed sig själva i stor utsträckning helt utan människans inblandning, och även islandshästuppfödare i Sverige lägger stor vikt vid att unghästarna skall gå i flock på stora ytor. Och det tror jag faktiskt är viktigare än något annat vad gäller ridhästens framtida hållbarhet (och då inte enbart islandshästar, förstås!).

Jag har ju också islandshästar och har samma tankar som dig.
 
Fråga från en islandshästokunnig, men är det inte vanligt på Island att ha med unga hästar som packhästar vid längre ritter? Att de bar tält, mat mm och då tränades att ha lättare vikt på kroppen , följa andra , stå uppbunden och liknande? Islandshästar var inte så vanligt när jag var ung.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 467
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp