Fast det har mer med inridningen att göra, inte åldern.
Jag tycker man generellt ser skillnad på fysiska förmågor och balans mellan en vuxen häst och en treåring även om båda är lika utbildade. Den lilla har ofta fullt upp med att hålla balansen och kan därför inte göra så jävliga krumbukter som en vuxen som vuxit i sin kropp och har bättre balans, styrka och koordination.
 
Jag ser ingen anledning till att unghästar som ska bli ridhästar skulle köras in för vagn faktiskt.
Däremot att tömköra dem - både rakt fram ute i skog och mark, samt som del av stärkande grundarbete tycker jag är en jätteviktig del som främjar på alla tänkbara sätt .

Jag kan se jättestora fördelar med det. Dock tycker jag man då ska ha kunskapen att gör det mesta själv och i tidig ålder samt att kanske ha tanken att fortsätta köra resten av hästens liv även om det inte blir lika ofta som ridning.
 
@Hedwig jag tänker att det knappast hade att göra med dig i sak, snarare är det väl som med övriga djur generellt att om de hunnit bli äldre utan att ”exponeras” för det människan vill ha av dem så är det ju alltid svårare att vänja in dem vid något helt nytt än om de hade mindre år med något annat bakom sig.

Inte minst en häst, som till naturen som flyktdjur rent instinktivt inte egentligen vill ha något/någon på ryggen.
 
Senast ändrad:
Jag kan se jättestora fördelar med det. Dock tycker jag man då ska ha kunskapen att gör det mesta själv och i tidig ålder samt att kanske ha tanken att fortsätta köra resten av hästens liv även om det inte blir lika ofta som ridning.

Ja som sagt, om den ska vara ridhäst ser jag ingen större anledning eller att det skulle vara något självändamål att den skulle gynnas av att sättas framför vagn som ung . Men däremot som sagt ser jag utbildning för töm som vesäntlig i sammanhanget .
 
Jag ser väl inte själva körningen i sig som det som är positivt direkt- alltså att kunna köra den med vagn. Däremot kan man ju känna att tex rädda ryttare kan det vara en fördel om en häst är bra inkörd och körd. Och än hellre dragit tungt. Då har de lärt sig att lösa saker på annat sätt än explosion. De får istället sakta ta sig igenom saker över längre tid än en explosion.
DET kan jag tycka är värt mycket för många ryttare. Det finns ju problemslösare som nyttjar körningen så. För att lära in långsamgnetslösning istället för "pang!". De unghästarna som arbetats så har jag aldrig se balla ur vid ridning sen.
Det är ju betydligt svårare att dämpa energi i en häst, lära dem vänta etc än få upp dem i energi. Så att en häst som dragit tungt skulle bli seg att rida har jag aldrig stött på. Och kör man annat än tungt känns ju risken noll.
 
När jag började med hästar så var de på ackordshästar, det fanns inte ponnys på min ridskola. Och de som hade egen häst hade lite bättre ställt än oss andra. Sen blev det vanligare och vanligare att ha egen ridhäst och eftersom vi inte hade något annat för oss än att plugga och passa syskon så levde vi i stallet och var väldigt mycket med hästarna och hittade på saker.

Allt var inte bättre då, långt ifrån, men just tiden vi la ner på att umgås med hästen är annorlunda jämfört med idag.
Mycket av idéerna skulle jag inte använda idag, men de gäller ju för alla tidsepoker.
Alltså, du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad dina inlägg har med ämnet sen eller tidig inridning att göra..? :confused:
 
Alltså, du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad dina inlägg har med ämnet sen eller tidig inridning att göra..? :confused:

Tiderna förändras och det är skillnad från hur det var förut, det är ju det tråden handlar om. Sen får jag en fråga från vilken epok jag räknar förr.

Tråden handlar inte om sen inridning i fråga om 7åriga hästar, utan att det krävs mer av yngre hästar utan den träning innan som jag är uppvuxen med. Syftet med tråden är att få en större förståelse varför saker och ting har ändrats.
 
Jag ser ingen anledning till att unghästar som ska bli ridhästar skulle köras in för vagn faktiskt.
Däremot att tömköra dem - både rakt fram ute i skog och mark, samt som del av stärkande grundarbete tycker jag är en jätteviktig del som främjar på alla tänkbara sätt .

Det skäl man kan tänka sig är ju att om hästen ska säljas, kan det ge en annan/större kundkrets om hästen är både riden och körd.
Och även om de flesta inte kör häst, så är det knappast en nackdel att ha en ridhäst som också är körd.
 
Ja som sagt, om den ska vara ridhäst ser jag ingen större anledning eller att det skulle vara något självändamål att den skulle gynnas av att sättas framför vagn som ung . Men däremot som sagt ser jag utbildning för töm som vesäntlig i sammanhanget .

Jag kan dock se stora fördelar med inkörning trots att man inte ska köra sedan men det är inte nödvändigt.

Jag upplever t.ex att en häst som körs in......

' Har ett betydligt större medvetande om sin kropps delar. Bättre än om du bara tömkör. De lär sig flytta sig och sina delar på många olika sätt, på bra sätt för kroppen och som ger direkt verkan för punkt två.
' De är ofta starkare och mer balanserade än en häst som rids in direkt, på ett helt annat sätt än en som "bara" är tömkörd.
' De är vana vid lite mer tyngd över ryggen och mycket remmar, grejjer och att stramhet inte är av ondo.
' De har en större förståelse för sin omgivning (hörn, diken, skaklar, läten)

Givetvis går några av dessa ändå att träna in utan att köra och kan man inte köra in sin häst så är det bättre att låta bli men de hästar som jag kört in till skillnad mot de som inte varit det, är mycket stor.
 
Jag kan dock se stora fördelar med inkörning trots att man inte ska köra sedan men det är inte nödvändigt.

Jag upplever t.ex att en häst som körs in......

' Har ett betydligt större medvetande om sin kropps delar. Bättre än om du bara tömkör. De lär sig flytta sig och sina delar på många olika sätt, på bra sätt för kroppen och som ger direkt verkan för punkt två.
' De är ofta starkare och mer balanserade än en häst som rids in direkt, på ett helt annat sätt än en som "bara" är tömkörd.
' De är vana vid lite mer tyngd över ryggen och mycket remmar, grejjer och att stramhet inte är av ondo.
' De har en större förståelse för sin omgivning (hörn, diken, skaklar, läten)

Givetvis går några av dessa ändå att träna in utan att köra och kan man inte köra in sin häst så är det bättre att låta bli men de hästar som jag kört in till skillnad mot de som inte varit det, är mycket stor.

Välformulerat.
Och jag håller väldigt mycket med om det där med kroppskontroll.
En häst som är körd för vagn lär sig ju "bakdelsvändning" automatiskt. Till exempel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp