Bukefalos 28 år!

C

Calle

Har en liten fundering på hur det går till vid inridning av galoppörer (vet i princip ingenting om galoppsporten). Inom övrig ridsport så finns det ju en hel del som anser att man inte ska rida hästen förrän den är tre år gammal. Själv förespråkar jag dock tidig inridning. I alla fall så undrar jag lite nu, för galoppörerna rids väl in ganska tidigt? Hur går inridningen till? Vid vilken ålder rids de in, och i vilken takt ökas ridningen på, d v s hur mycket rids de ungefär första halvåret? Är det fler galoppörer än övriga ridhästar som får skador p g a tidig inridning? Kan man jämföra fullblod och ex. halvblod vad gäller fysisk utveckling? Vore jätteintressant om någon ville berätta lite!
 
Hur går inridningen till?

Dom får ha sadel på sig kortare stunder, longeras lite, ut o gås med. Uppsittning, sitter på en stund, leds runt lite med ryttare på ryggen, kortare skogsturer osv.

Vid vilken ålder rids de in, och i vilken takt ökas ridningen på, d v s hur mycket rids de ungefär första halvåret?

Ca 1,5 år gamla, beroende på hur pass fort de utvecklas. Dom flesta -02:orna kanske skrittas lite, men d finns dom som redan cantrat på banan. En del tränare går ut tidigare än andra.

Är det fler galoppörer än övriga ridhästar som får skador p g a tidig inridning?

D tror jag inte. En galoppör som rids in för tidigt ökar risken för skador hos, precis som ett hbl som rids in för tidigt.

Kan man jämföra fullblod och ex. halvblod vad gäller fysisk utveckling?

Nej fbl utvecklas snabbare
 
rent tekniskt går inridningen till precis som när man rider in "ridhästar". den stora skillnaden tycker jag är att fullbloden lär sig snabbare och därför kommer längre i sin utbildning än vad tex halvbloden gör på samma tid. personligen är jag mkt noga med att unghästerna får mkt "vilotid". Brukar arbeta dom ca 3 dgr och sen vila lika länge. Lite olika från häst till häst. jag har 12 åringar i år och 4st av dom har börjat cantra på banan 1 dag i veckan. 2 st anser jag så omogna mentalt att jag inte ens har suttit på dom än och 1 är så stor och valpig att han har fullt jobb att bära sig själv och en sånn häst kan man knappast rida på!! fråga gärna om du vill veta mer!
 
Anledningen till min nyfikenhet ang. detta är att jag själv har en unghäst, en 01:a, halvblod, som jag ridit in nu under hösten. Jag har ridit in en del hästar förut och alltid börjat vid 2,5 års ålder, för det är så jag har fått lära mig, och det har dessutom funkat bra. På så sätt har man längre tid på sig innan hästen behöver vara "färdig". I alla fall så finns det ju de som tycker att jag rider min häst för tidigt, så det var därför jag kom på idén att fråga er inom galoppsporten hur ni gör. Min häst rids 2 dagar/vecka, oftast i skogen, ca 20 minuter/gång. Där emellan longeras/tömkörs han och går på promenader. Han är väldigt mogen mentalt och har mkt. lätt för att lära sig. Tycker ni det verkar fel?
Fullbloden utvecklades tidigare än halvblod, när är fullbloden färdigväxta? När börjar de tävla? Hur är det med araber?
 
Fullbloden kvalar som 2-åringar, oftast, en del som äldre. Vet en som inte var mogen o klarade kvaltiden förens som 6-åring.
Nu vet jag inte hur din häst ser ut, men rent generellt tycker jag inte att man ska börja rida ett hbl innan han är tre år gammal. Araber utvecklas snabbare än hbl, men inte lika snabbt som fblen.
 
Jag förespråkar också tidig inridning, såvida det handlar om att vänja hästen och inte ren ridning, utan lufsa i skog och mark... Två års ålder eller tre tror jag kvittar för ett halvblod om det sker med hjärnan. Däremot måste man nog ta hänsyn till individen ifråga, psyke och kropp.
 
Visst att man ska hålla på med hästen mycket, men vid 2,5 års ålder tycker inte jag att hästen ska mer än ha haft en sadel på sig någon enstaka gång.
 
Då jag fick lära mig om inridning (hopphästar) så jobbade jag hos en beridare. Där fick jag lära mig att det var skonsammare för hästen att börja vid 2,5 års ålder för att kunna vänja hästen långsamt. Vi red nästan bara ut det första halvåret, hade inga andra krav på unghästarna än att de skulle kunna start, stopp och sväng. Vi gick mycket långsamt fram med ökning av ridning, detta för att skona hästarnas otränade ryggar, och benen. Detta funkade jättebra. Sista året där så jobbade jag själv, och hade hand om alla unghästarna. En av unghästarna var väldigt känslig och misstänksam mot nya saker, och då jag kände att jag inte hann lägga ner så mycket tid på den som den behövde så lämnade vi iväg den på inridning. Denna "inridare" tog inte emot hästar som var yngre än tre år. Vi lämnade dit våran valack och talade om att han endast hade blivit ledd i grimma och att inridningen fick ta hur lång tid som helst. Efter en månad kom hästen hem igen och gick stadigt på tygeln i alla gångarter, hade ridits ca 30 minuter om dagen sista tiden. Och som vi trodde, denna häst hade mycket problem med ryggen en lång tid efteråt. Så jag gillar inte det där med att vänta tills dom är tre för att sedan ha tidspress på att få dom klara.
Men, vi kanske hade otur också :smirk:
 
Jag tror d beror på otur.
Men att skynda på med inridningen är d värsta man kan göra ungefär..
De ultimata är att hästen ska få vara tre o få så lång tid på sej som den behöver, vissa kan behöva vänta ännu ett år innan man börjar me.
Tyvärr verkar alla ha så bråttom ida :(
 
Både landets ledanade veterinärer, tränare och övriga insatta är överrens om att det ökar hållbarheten att sätta igång även halvblod tidigare än man gjorde förut. Det gör ingenting om hästen rids som tvååring, bara det sker med hjärnan så är det tvårtom en förutsättning för hållbarhet. Detta har stått att läsa i ett flertal artiklar för längesedan i både Hästfynd och ridsport. Om det sedan beror på att det är för att det finns treårschampionat nu för tiden eller om marknaden kräver det vet jag inte... Det konstiga är ju att halvblodsmedelåldern sänkt sig betydligt... Det är ju egentligen lite emotsägande mot vad experter anser...

Men, jag kan tänka mig (egna värderingar) att med dagens sportavel som innehåller väldigt mycket fullblod så är det nog så att det inte spelar någon roll om inridningen börjar vid 2,5 års ålder...
 
Galoppörer som springer lopp, brukar man börja vänja den vid sadeln när den är lite äldre än ett år. De brukar tävla sitt första lopp när den är två år, om den inte kommer senare till start. De brukar springa lopp till de är högst fem, sex år, och då brukar de dra sig tillbaka från galoppbanorna, men många springer tills de är äldre än så, och andra slutar tävla redan vid fyra års ålder, eller ännu tidigare om de skadar sig. De första gångerna när man rider hästen, brukar man bara ledas runt i sakta skritt fdör att vänja hästen att ha en ryttare på ryggen. När hästen har lärt sig att lita, och lyssna på ryttaren i skritt, fortsätter man i trav. Man kan också longera hästen med ryttare på ryggen. De ska lära sig att gå samlat, lära sig att i galopp måste de kunna galoppera i rätt galopp och hålla sig nära innerräcket. De ska också lära sig att kasta sig ur startboxen, och de måste kunna tåla att trängas med en hel klunga av hästar, och kunna bli puttad, eftersom det på tävlingarna kommer att bli trångt vid räcket när hästarna slåss om vinnarplatsen. Hästen måste kunna lära sig att springa på allt från våta, leriga, tunga banor till snabba banor med hårt underlag. De ska godkännas av en funktionär i startboxen. Om hästen bråkar i startboxen. t.ex stegrar sig eller sparkar eller liknande, får man inte tävla. Hästen måste vara till hundra procent säker inne i startboxen. När den är det, får man börja tävla.
Det är lite krångligt, och det här vart ett långt svar, och det finns fortfarande massor att lära, säger jag som vill bli jockey i framtiden.

LYCKA TILL.

~*~Att storma fram i full galopp med hästen, är en sak alla borde få uppleva~*~
 
Det råder delade meningar i den frågan, att du tycker som du gör accepterar jag, men därmed säger jag inte att jag tycker så :)
 
Alla tränar ju olika, jag tex rider min arabhingst (2.5) 5 dagar i veckan, allt från 20 till 50 minuter, beroende på vad vi gör. Han mår inte dåligt av detta, tvärtom, han är en väldigt vaken och framåt häst som älskar att arbeta, han gör sitt jobb med stor entusiasm. Vi klättrar en dag i veckan, löshoppar varannan vecka, resten av ridningen sker ute i skogen då jag anser att en unghäst måste lära sig att lyfta på fötterna och kunna tänka lite själv, på ridbana är underlaget plant och de blir lätt bekväma av sig, det är min uppfattning. Ska snart börja rida i ridhus en/veckan då jag tycker de ska vänjas in vid det oxå. Jag har dock inte gjort några snabbjobb med hästen ännu då jag anser att han inte är redo för det, men vi rider i alla gångarter och cantrar lite fortare en gång varje vecka, tar det lugnt med honom. Han är dessutom inkörd och körs även, tycker det ger en häst med stark bakdel som används flitigt vid startboxarna. En bekant till mig har redan gjort ett antal snabbjobb med sin 01 och han är redo för kval, dock några månader för tidigt i mina ögon, hennes problem är nu att hålla hästen i samma kondition i 3 månader till, kan kanske bli lite besvärligt för henne.
 
Tack för alla svar! Det råder visst ganska delade meningar inom galoppsporten när det gäller inridning också :D
Men det var interssant att få veta hur ni gör med galoppörerna. Jag vet som sagt ingenting om galopp, och har inte ägnat den sporten så många tankar heller förut, men i somras var jag och red hos en galopptränare, och där väcktes mitt intresse litegrann, för jag har aldrig sett så snyggt musklade och välmående hästar, och dom var superroliga att rida!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 406
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 653
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 328
Senast: WSLPZF
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 683
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp