• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Fyrfotad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 811
F

Fyrfotad

Har en 4-årig valack som i princip var inriden och klar. Dock har han haft ett uppbehåll under hela våren men aktiverats i form av longering och tömkörning. Nu vill jag återuppta ridningen och har planerat ett upplägg, men har ni tips på hur jag ska gå till väga så hör av er.:)

Har också en 3-åring som ska börja ridas in. Hur gick ni till väga när era unghästar reds in? Självklart börjas det med sadeltämjning, hängning, longering m.m, men hur gjorde ni sedan? Min plan är att skynda långsamt och när hon accepterat sadel med longering, hängning, "ryck i sadeln" m.m så tänkte jag sätta mig upp.

Hur lång tid tog er inridning? ev. vilka problem stötte ni på? Om man skickar hästen på inridning, ungefär hur lång tid tar det och ni som gjort detta, har det fungerat bra?

Sv: inridning

Jag tycker att ditt upplägg verkar bra. Öva mycket och låta allt ta den tid som behövs. Det viktigaste är ju att man har kul och att man får ett bra resultat, vilket man aldrig får om man har brådis.

Inridningen tar ju alltid olika tid beroende på individ. Ras/ålder/kön/personlighet/psyke/tidigare erfarenheter spelar ju alltid roll. Det märker man ju ofta själv vad hästen är mogen för.
Jag har just börjat skritta min 3 åriga arabhingst efter 2 månaders promenader i skogen och olika mark övningar. Kommer att ta det väldigt lugnt och öva så att han tycker att det är skoj att komma ut.
En viktig sak i all häst hantering tycker jag är att öva på "läskiga" saker. Broar, presenningar, paraplyer, plastband, allt man kan komma på. Då får man en säker häst som hellre går fram till "farorna" istället för att springa ifrån dem. :)

Tycker inte att jag har stött på några speciella problem med de hästar som jag har ridit in, alla har ju sina saker de kan vara rädda för eller ha lite svårare för, men så är det ju med äldre hästar också. Jag har skickat iväg en häst på tillridning och det kommer jag aldrig att göra om. Har vänner som har gjort samma sak, betalt en massa pengar och sen har hästen varit nästintill vanvårdad när de har besökt den. Och sorgligt nog är det många kända tränare det handlar om också. Finns säker många duktiga också, men då ska man verkligen vara säker på att de gör ett bra jobb.

Sv: inridning

Jag började med min 3-åring på sensommaren (när hon var drygt 2 alltså) med longering och tömkörning (hon var redan träns-och sadelvan innan) och i slutet av september satt vi upp första gången. Under okt-nov skrittades hon någon gång/vecka (först med ledare och sen utan). Egentligen hade jag planerat att sköta inridningen mer eller mindre själv, men eftersom jag blev gravid vågade jag mig inte på det (mannen, samt en granntjej var de som red på henne, medan jag skötte markarbetet) utan sen i december åkte hon i väg för lite mer riktig inridning till ett proffs. Hon var där i 4 veckor och när hon kom hem kunde hon ridas i trav, skritt och galopp utan problem. Sen fortastte min man och granntjejen att rida henne ett par ggr/vecka under vintern/våren (jag longerade eller tömkörde också 1-2 ggr/vecka) och i början av april åkte hon igen tillbaka till "inridaren" som hade henne i 4 veckor till för finputsning inför 3-årstestet.
Hela inridningen har gått som smort. Inga protester eller problem. Hon tycker att det är jättekul och går fint i form vid ridpassen (men nu har hon sommarlov ett tag) och har inte ens gjort en ansats att slänga av eller på annat sätt bråka. Men det kommer säkert protester när jag börjar kräva mer av henne senare.
Jag är jättenöjd med "inridarens" insats. Har haft sammarbete med henne förut och kommer att ha det igen.
Men man ska vara noga och ta referenser från dem man lämnar bort hästen till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 158
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 568
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 077
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka