Inridningssadel - bara dålig kvalitet?

Magica

Trådstartare
Har en liten fundering och det är ang "inridningssadlar". Ser ofta annonser på sadlar som passar bra som inridningssadel, enligt säljaren. Dessa sadlar är oftast väldigt gamla och slitna eller en billigare sadel av för dålig kvalitet för att passa som "fast" sadel.
Men detta får mig att fundera över, varför använda en sådan sadel under inridning om man aldrig skulle kunna tänka sig att använda den på en inriden häst? En häst som är under inridning eller redan är inriden skall väl ha en sadel som passar och som inte skadar hästens rygg oavsett? En häst är ju en häst oavsett om den är inriden eller under inridning. En inridning skall väl vara en positiv upplevelse och då skall väl sadeln inte vara dåligt tillpassad och kanske leda till en otrevlig upplevelse?

Hästen jag utbildar, som är rätt så nyligen inriden, har en Wintec som passar hans ryggform och som vi nu kan bredda allteftersom han musklar sig. Varför inte använda fler sådanna sadlar under en inridning? (om de passar hästens rygg).

Hur går Era tankar kring detta med "inridningssadlar"?

Sv: Inridningssadel - bara dålig kvalitet?

Jag har en inridningssadel som är apful, sliten, inget känt märke och...glömde jag apful?

Jag skulle aldrig kunna sälja den dyrt :grin: Men jag skulle inte heller lägga på en 15-20 000:- sadel under inridningstiden.

Det betyder ju inte att den inte passar eller ligger dåligt på något sätt. Hästen skiter ju i hur sadeln ser ut eller vilket märke den är, bara den ligger bra. Och denna ligger bra på de flesta unghästar hitills.

Nu rider jag främst western och detta är en westernsadel, men kan inte se att det skulle vara någon skillnad. Även om jag skulle rida in en häst i engels skadel (huvva :crazy:) så skulle jag bara se till att den passade, men hellre lägga på en billigare sadel än min tävlingssadel exempelvis.

När jag menar billig (inridnings) sadel så menar jag en med ordenlig bom, hel och hållbar som tål lite smällar. Inte per automatik en skitsadel. Men jag k'nner inte att jag vill/behöver betala för tex det allra bästa lädret, bästa märket eller snyggaste sadeln sålänge det är passande, bra och hållbart.

Fast du har nog fått detta lite om bakfoten. De menar ju "invänjningssadel" ja du hör ju själv, helknasigt ord. Men de är alltså till för att vänja hästen vid sadelns tyngd och att ha något på ryggen :)

Jag har sålt en sadel som inridningssadel, mest för att den var gammal och det var inte säkert att bommen var hel. Det jag menade i annonsen när jag skrev inridningssadel var att det var en bra sadel att ha på hästen när man skulle vänja den med sadel samt första uppsittningarna. Mest för att man inte behövde vara rädd om sadeln ifall hästen går omkull, slår över m.m.
Inte så mycket rida i den alltså.

Fast du har nog fått detta lite om bakfoten. De menar ju "invänjningssadel" ja du hör ju själv, helknasigt ord. Men de är alltså till för att vänja hästen vid sadelns tyngd och att ha något på ryggen :)

Ja det är ju också en aspekt. När det gäller sadelinvänjning använder jag först en sadel jag aldrig skulle sätta mig i, (dels för att sätet är för litet och den förmodligen inte skulle hålla i infästningarna till stiglädren osv) och det skulle inte göra något om den gick sönder. Men den ligger fortfarande hyggligt på hästen. Jag skulle aldrig lägga på en sadel med bruten/Skadad bom eller en sadel som var alldeles för smal eller tryckte på manken osv till exempel -inte ens för att vänja vid tyngd.

För mig är en inridningssadel en sadel som är hel och bra i bommen, men som ofta är väldigt sliten för övrigt. Sömmar kanske börjar släppa här och där, lädret är torrt, kanske sprucket på vissa ställen, dvs ingen sadel man vill rida runt och visa upp, men som funkar bra när småknodden ska ha på sig sadel för första gången och bära ryttare för första gången, när de fortfarande är lite lagom opålitliga och inte är helt bekväma med det än.

För mig är inridningssadel = en ful, sliten kanske inte jättebekväm och billig sadel som ändå passar hästen. Det är inte hela världen om något händer med den eller om hästen växer ur den.

Det är INTE en sadel som ligger illa på hästen - däremot kanske den inte är lika bekväm för ig som ryttare men vad för det, man rider ju inte särskilt långa turer i det stadiet.

Har en apful antik, rejält obekväm Lemetex som "inridningssadel", dvs att sadelvänja hästen med, hänga på hästen och ta de första uppsuttna passen med. Bara bommen är ok och den ligger bra på hästen så.
Sitter långt inne att lägga på en sadel värd 25 000 kr, sen rullar sig unghästen med sadeln eller nåt liknande och då är den sadeln stenkörd sen. Näe.
Men en sadel som är värd 1500 kr är ju inte hela världen om den blir förstörd.

Nej, jag menar inte en invänjningssadel utan en inridningssadel dvs. en sadel man rider i. Att man lägger en, kanske icke anpassad sadel på hästen när man skall vänja den är jag helt med på. Men det jag börjat fundera mer på är sadeln man använder när man rider in hästen, uppsutten.

Det som gjorde mig fundersam och nyfiken var när jag läste en annons ang en "inridningssadel". Säljaren sammanfattade det som att sadeln passar en häst som ska ridas in. Inte någon speciell rygg dvs, kort, lång, rak, böjd osv. utan skulle passa alla hästar som ska ridas in, uppsutten. (inte vänjas vid sadel).

Jag är nyfiken på hur Ni går tillväga då jag själv sitter på den första hästen som jag någonsin har ridit in nu och har då en Wintec som skall fortsätta vara hästens odinarie sadel så långt det går då den är utprovad.

När det är dags att hoppa upp på hästen tycker jag att det är A och O att sadeln passar och inte trycker på fel ställen iom att hästen präglas på det som händer redan från början, och rider man då med en sadel som inte ligger bra och orsakar hästen obehag minns den att det här med sadel och ryttare inte var kul, vilket kan utveckla sig till bla sadeltvång om det inte uppmärksammas.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 675
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka