Insektsspray

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svea08_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 187
S

svea08_

Någon som kan tipsa om en BRA insektsspray som FUNKAR? och vart man kan köpa den..

Sv: Insektsspray

Jag gör egen: Kka upp 1 liter vatten med 4 msk Timjan. Låt stå och dra över natten och sila sedan. Tillsätt 2 dl Grön såpa. Klart. Bara att hälla upp på sprayflaska eller svampa på hästen. Den har ingen långtidsverkan om det är sånt medel du vill ha. Men vi har på hästarna lite varje dag (de som är mera insektskänsliga) och det har funkat bra i 4 somrar nu. Naturvänligt och ekonomiskt.

fanns nått på sporren som dom sa hette nått med sommarspray och de hjälpte mkt mot brommsar, har inte testat men ska göra det

Equimin (eller möjlign equimix kanske det heter?!) använder jag, det är en turkos sprayflaska knappt en liter. Är en ryttare med häst som hoppar på flaskan. DUNDERBRA! Helt oslagbart, alla knott,mygg,flugor försvinner och mina hästar är aldrig allvarligt/störande knottangripna

åh de låter ju jättebra! :) kommer du ihåg vart du köpte den?

Jag har provat lite diverse medel men tycker inte att något jag har testat har varit effektivt nog. Så till sist köpte jag ett flugtäcke till henne i stället. Sedan så smörjer jag med 4-ess salva vid skapet samt mellan ganascherna.

Innan ridning sprayar jag på något flugmedel i sprayform, tycker det finns en del medel som funkar men effekten är så kortvarig och det är det som jag tycker är det största problemet. Tycker t.ex. Veredus Scudo eller Renons flugmedel funkar bra då. Själv använder jag ett myggstift samt djungelolja :angel:

Har också den :) Fungerar superbra .!
Jag köpte min på eko men om du ska till falsterbo såg jag den på flera olika ställen .

Senast ändrad av en moderator:

Det absolut bästa jag har testat är Mygg & Sånt, köpte mitt på Eko.

Bekämpningsklass 3, och det är riktigt effektivt, enligt flaskan har tester visat 91 % effektivitet efter 8 timmar, vilket är kanon!

Luktar bara mint också, till skillnad från exempelvis RB86..

Vet du om de medlet skulle funka till en pålle som är otroligt känslig? Lyckas inte hitta något bra medel som han inte får håravfall, bölder, eller extreemt mycket kliande av.

Det var en sån känslig häst jag hade innan och det var då jag provade med det "hemkokta". Det fick han inga reaktioner av och det funkade väldigt bra. Är väldigt tveksam till att spraya på kemikalier på hästen.

Har Equimin sommarspray, samma som fröken_skåne beskriver, helt oslagbar hittills. Köpte på Eko, men har sett den i lokala ridasportbutiken också. Inte så fruktansvärt dyr heller.

equimin.jpg

Jag lyckades få sånt på fingrarna, det luktade ett tag! :crazy:
Här kostar den typ 179 kr.

När jag går förbi hagen kommer en bris med equiminlukt emot en :D En bra bit ifrån hästarna. Tycker lukten påminner om Bremsen Blocker (effols produkt som är förbjuden pga. otillåten substans). Det medlet var kanon, hade en hel sommar. Det här verkar vara lika bra, och det är ju inte giftigt heller.

Det där måste jag kolla efter i Falsterbo.
Tack för tipset :bow:

jag har Equimin flugspray.
finns att köpa på eko stormarknad.

Fungerar utmärkt:)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 111
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
243
Senast: sweep
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 220
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka