Insidan av ridstöveln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare 123A
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 708
Sv: Insidan av ridstöveln

Det finns inget svar på frågan i forumet, jag sökte just. Så du som vet kan väl tala om - vad i lädertvål skadar läder?

det löser upp färg, det löser upp utbehandlingen och det mjukgör!

det du vill med dina stövlar är väl troligtvis inte att de blir grön/grå, matta och mjuka?

Det räcker att torka bort svett och stöv och lera med vatten. torka torra och vid behov dvs. någon gång i månaden gnida in med skokräm och sedan putsa upp.

Vad är det i tvålen som skulle göra det? Inget av det har hänt med mina stövlar, de äldsta är snart 30 år.

Jag tror det är en myt att lädertvål skadar ridstövlar men jag är inte sen att ändra mig om motsatsen bevisas.

Sköter dem på samma sätt och med samma produkter som till sadeln. Torkar av med fuktig svamp, med lädertvål om det behövs , och smörjer med fett vid behov

jag tror det beror på vad det är för stövlar och läder. jag har haft lädertvål och tom fett på tidigare stövlar och dom har varken blivit fula, matta eller mjukare. men dom var inte hårda och glansiga från början heller utan den mjukare varianten. på hårda stövlar så verkar lädret vara mer behandlat och där kan jag tänka mig att lädertvål kan göra ytan matt. så jag använder bara petries produkter på mina nya anky elegance, vågar inte chansa. :p

dock måste jag säga, att mina supermjuka välanvända kalvläderstövlar som jag putsat flitigt med tvål fortfarande blir riktigt blanka och fina (så blanka som bruna stövlar kan bli då) om jag putsar dom med skokräm. så det är nog inte kört att få blanka stövlar bara för att man haft lädertvål på dom tidigare.

Jag har inte missuppfattat ett skit. Det är vad en grossist för ett mycket känt häst- och lädervårdsmärke berättat för mig.

Det är stor skillnad på hur stövlar tillverkas nu för tiden mot när de gjordes på stenåldern.

Det är tråkigt att de du köpt stövlarna av har bristande kunskap.

det borde väl vara samma anledning som varför man inte ska använda sadeltvål på sadlar första året och sedan ytterst sällan. Sadeltvål löser ju upp färgen, töjer ut lädret osv. Klart har man använt sadeltvål 1 gång om året på sina stövlar kanske man inte märker något men om man gör det 1 gång i veckan kanske dom inte mår så bra

Vad är det i tvålen som skulle göra det? Inget av det har hänt med mina stövlar, de äldsta är snart 30 år.

Jag tror det är en myt att lädertvål skadar ridstövlar men jag är inte sen att ändra mig om motsatsen bevisas.

Alltså, förr... framtills ca 10 år sen så måste stövlarna varit tillverkade på annat sätt... för att mina första två par Cavallo i början på 90talet sköttes enbart med sadeltvål. De är fina än idag. Men lädret är tjockare, mer genomfärgat (fortfarande svarta på insidan) och inte lika glansiga i ytskicktet. Eller snarare de har inget ytskickt!

Motbevisa skulle jag kunna göra om jag orkade. Seriöst jag kommer inte fotografera mina vänner/bekantas Cavallo och Königt och Petrie stövlar som är förstörda. De är nästan luddiga i ytskicktet, grönskiftande och helt matta... mjuka...

Då tror jag den kända grossisten massuppfittat, du kanske inte ska köpa allt helt okritiskt som säljare säger? De jag köpte stövlarna av sa vare sig bu eller bä.

Du har helt rätt Elektron.
Beträffande vad grossister brukar säga, så vet alla vi som jobbar i branchen att det säga en massa 'sanningar', som brukar utmynna i att man skall köpa deras, betydligt dyrare, spevialprodukter.

Att glycerintvål skulle lösa upp färgen på lädret var nog något av det tossigaste jag hört på länge :)

/Mike

det tror jag med, och att olika märken och modeller inte har samma läder/ytbehandling.

kommer ihåg att mina cavallo stövlar var mkt grövre/kornigare i lädret tex. dom jag har nu är helt polerade, nästan som glas. inget läder är ju sånt från början så det lär ha behandlats kraftigt med något. och det är nog den sortens yta man förstör med sadeltvål kan jag tänka mig.

Av folk som arbetar med läder har jag fått höra att de mesta läder som säljs idag är av usel kvalitet och därför behandlat på olika sätt för att se fint ut ändå :eek:. Då är det ju klart att de inte tål samma behandling som ett läder av bra kvalitet som är obehandlat.

Hänger på här :)

Har Petrie Glasgow. Först använder jag Effax lädercombi. Låter det sitta i ett par minuter och sen torkar jag av det. Efter det har jag på Kiwi skokräm, samt torkar av det efteråt. Sen har jag en Edinburgh sadel. Det funkar utmärkt! Visst, det blir halt, men det funkar. :)

jag har ett par svarta Mountain horse (high rider?) som jag använt lite då och då senaste typ 8åren, de är skötta som en vanlig sadel, med tvål och fett. de var ganska "matta" när jag köpte dem, men gnuggar man med en trasa så blir det en fin finish, och på insidan är de högblanka :D

Du behöver inte fota nåt - jag vill bara veta vilken ingrediens det är i tvål gjord för läder som förstör läder. Hard facts. Men visst, det kanske är nån yta man polerar bort som klarar andra medel bättre. Mina stövlar har dock inte lyssnat på det örat.

Nån med tips på vad man gör med galet hala stövlar? Mitt sadellim har gömt sig.

oj... har den här gamla tråden vaknat?

hala stövlar? jag begriper inte va du menar?
sadellim? har du det på stövlarna?

du vill ha hard fakts på ingrideienser... det är alkoholer och div. lösningsmedel i tvål som gör att det ska bli rent. dessa löser upp yta färg osv. sen inehåller oftast just de tvåarna div. siliconer som ska lägga sig på ytan och glänsa.
Jag namnger inga tvålar och märken.

Ja HALA stövlar. Ja jag har sadellim på stövlar.

Nämn gärna namn. I Stübbens lädertvål hittar jag vare sig det ena eller det andra. Om det är lösningsmedel i lädertvål kan det inte vara bra för läder över huvud taget.

nä precis, därför är vissa tvålar inte bra!

men jag fattar ändå inte hur stövlarna är hala!!! mot sadeln?

Fast det som sägs är att lädertvål punkt är döden för just läderstövlar, inte att bara vissa tvålar är det.

Ja mot sadeln och lädren. Jag har väldigt breda stigläder. Inget ovanligt fenomen.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 514
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 735
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka