Insidan av ridstöveln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare 123A
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 707
1

123A

Hur fungerar det med skötsel av ridstövlarnas insida? Inte den inne i stöveln, utan den mot hästen alltså ;)
Jag menar alla säger ju att man inte ska ha på skokräm osv på den. Men jag undrar då hur ni håller den fin, eftersom det är ju den sidan av stöveln som utsätts för mest slitage, och då är det ju nästan viktigare att man sköter den bra.

Sv: Insidan av ridstöveln

Jasså du har det! Men det låter inte när du rider då?

Nej det blir inget ljud pga att jag har skokärm på insidan, tror att det har med friktionen mot sadeln samt läödret i sadeln att göra.
Hästen reagerar inte heller på skokräm (använder som oftast Petrie's Cleaner kit).

vanlig skokräm ska man inte ha på insidan om man inte vill ha sadeln förstörd...

jag använder oftast ingenting på insidan av mina, torkar bara av med en fuktig trasa där dom är smutsiga. ibland har jag petries cleaner och cream på hela stöveln, men då måste jag torka bort den från insidan innan jag rider annars blir stöveln sjukt hal!!

Beror inte det på sadel och vilket läder som används samt hur pass bra man putsar ridstövlarna, alltså om man låter det vara en del skokräms rester som man inte putsar bort?
Konstigt, mina Petrie Anky stövlar blir inte hala trots att jag använder likadana produkter som dig.

tror inte det, men om du har en svart sadel så märks det kanske inte lika väl.

jag hade colour creme (svart skokräm) på mina för säkert två veckor sen och har putsat dom med cleaner och cream många ggr efter det och stövlarna färger fortfarande av sig på ridbyxorna..... kan bara tänka mig hur sadeln skulle sett ut om jag haft den på insidan också. :crazy: blir ingen mer färgad skokräm härefter kan jag säga.

Jag använder samma produkter till ridstövlarna som jag använder till min sadel.

Vad du har problem med skokräm då :eek: själv har jag sluppit sådant än så länge :D

Jag gör precis som dig i början:
  1. Torkar av stövlarna med en fuktig trasa
  2. Använder Petrie Cleaner
  3. Använder Petrie Cleaner för det mesta
  4. Parade Gloss Prestige istället för Petrie Cream, dem gångerna jag vill arbeta in färg i skaften vilket blir ca. 1 gång var tredje vecka eller så.
  5. Ser till att borsta stövlarna riktigt noga (har 3 olika fina borstar)
  6. Avslutar putsningen med nylonstrumpor för att få upp glansen lite grann. :cool:

Senast ändrad:

det har funnits ett tiotal trådar om just varför man inte ska göra det... inget du snappat upp?
:rofl::bow:

Haha, nästa gång jag är på en viss ridsportsaffär i Haninge ska jag ta med mig min kamera för dem har där ett par visningsstövlar som har krackelerat läder som ska visa vad som händer om man använder lädertvål osv.

haha ja, kommer aldrig våga ha skokrämen på dom igen. :p men tycker eg dom blir snyggare med den ofärgade krämen, blir riktigt fina och blanka och inga svarta fläckar.

Missat alla inlägg i trådar där Sorbe har skrivit varför man inte ska ha det? Sök i forumet så bör du hitta ett av hennes svar, skulle ge samma svar. *för trött just nu för att besvara frågan bättre*

Jasså du har det! Men det låter inte när du rider då?

Det låter som ett as! Haha! Cavallo stövlar och Prestige Top Dressage funkar inte tillsammans när man har putsat insidan. :rofl:
Nu har jag dock sen dess inte provat med någon annan sadel, men tror att det har med materialet att göra.
Kalvskinn/boxkalv mot kalvskinn tror jag inte låter så mycket?

Nappaläder mot nappaläder låter massor!

Jag är för lat för att leta och vill ha mer fakta än att nån säger det på ett forum.

Jag gissar att det är det där med glycerin? Nu har vi i en annan tråd kommit fram till att Sorbe massuppfittat vad glycerin är så jag vill ha en fler källor innan jag köper det.

Jag är för lat för att leta och vill ha mer fakta än att nån säger det på ett forum.

Om det handlar om lathet då ska du inte fråga mig sådana frågor, för jag anser att vill man ha svar på en fråga får man allt lägga lite energi på att hitta svaren själv också.

Maila Cavallo, jag vet om att de har en stövel med krackelerat läder som ska visa hur det blir när man använder sadeltvål osv.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025