Bukefalos 28 år!

Inskolning av ett-åring på dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Det går inte längre att hävda att man kan göra NÅGOT arbete med den lilla hemma :D :p

Men jo, om vi inskolar först på morgonen så får Vidar vara kvar 3 timmar/dag - eftersom han är 4½ har han ju rätt till allmän förskola mellan de heliga tiderna 8 och 11.:cool:

Fast tre timmar avrastar inget vilt barn - attans att de har tagit bort bollhaven på McD :mad: Det är ju aldrig några barn ute och leker på någon lekplats nånstans i den här stan :(
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Inte_Ung skrev:
Jodå, när den lilla sover middag.

Han börjar liksom bli svårsövd, middagsluren intages på promenad i vagn eller så intages den inte förrän sent på em när brorsan kommer hem :p

Så i praktiken funkar det inte.

Men det är inte det som det handlar om utan att det går inte ens att ANDAS om att man skulle ha ett barn på dagis medan man gjorde något som inte var "jobbigare" än att man kunde se till det andra vaken eller ej. Tänk på vilken kommun det handlar om också :D

Jag gör ju precis tvärtom för att det aldrig ska bli några fusk-diskussioner och för att jag ska få tillräckligt med barntid (själv), har barn på dagis det absolut nödvändigaste och har sedan med dem till hästarna och på jobbet mest hela tiden. Så ingen barnpassning utan jobb, men mycket jobbande med barn :cool:

Idag har Vidar varit med mig hela dagen på sjukhuset. Jätteduktig hjälpreda som hjälpt till och burit bärbar ultraljudsapparat, tryckt på knappar och öppnat dörrar :love: :bow:
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

:D De är på det klara med att ska man rekrytera till vården får man börja tidigt :idea:
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Min äldsta skolades in hos dagmamma på 7 (arbets)dagar.

Tvåan hade varit med ettan så länge på dagis när tvåan gick där som 15-timmars så ettan kände ju till allt. Han skolades in på 2 dagar :cool:

Båda var vid inskolningen ca 12 månader.
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Tack alla för svar i den här tråden :love: :bow: :bow:

Idag känns det jättebra.

Vi har varit på lussefirande på dagiset (GUUUUD vad söta de är alla ungarna :) ) och lilla Eskilino var med förstås.

Han kröp omkring och tittade HÄNFÖRT på alla barn och leksaker och efter fikat ville han gärna stanna kvar och flirta med fröknarna istället för att följa med oss :p
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Min dotter började på dagis när hon var ett år och två veckor. Hon hade precis börjat gå.

Konstigt nog kände jag inte då att hon var så liten, det är faktiskt mest nu, fyra år senare, som jag kan se andra så små barn som börjar på dagis som jag kan tänka att "oj, var hon SÅÅÅ liten när hon började".

Men allt gick verkligen jättebra. Vi hade turen att få plats på ett mycket bra dagis med inte alltför stora barngrupper (har varierat mellan 13 och 17 barn under tiden dottern gått på dagis), och med mycket bra personal. Inskolningstiden blev ca tre veckor, då vi var med "på heltid" bara de första 2-3 dagarna, sedan började vi lämna (mycket lyxigt, kunde åka och rida medan dottern skolade in sig på dagis!!!). Efter att inskolningen var klar, var hon på dagis 4 dagar i veckan (lediga onsdagar, så aldrig mer än två dagar i rad), 6,5 tim. per gång. Det var lagom att börja med, tycker jag. Jag jobbade då 60%. Sedan har vi successivt ökat dagisvistelsen, så nu, vid fem års ålder, är hon på dagis varje dag från halv åtta till fyra (jag jobbar 87,5%).
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Hur har ni som skolat in tidigt gjort och hur har era små reagerat?
Felicia var 1 år och 2 månader när hon skolades in och det gick jätte bra..Hon tyckte det var roligt med så många barn. Men vi tog det lugnt fram ändå...

Hur mycket är man med på dagiset i början?
I början var vi där några timmar ,man ökar hela tiden tills man kan gå iväg några timmar...Sen så märker man hur mycket barnet kan vara där.


Vilka tider kan vara lättast?
Vi var där på förmiddagen,för jag jobbade alltid förmiddagen så det var enklast att vänja henne vid den tiden ifrån början.
men sen är alla barnen olika.
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Jag tror inte man har så mycket att välja på, min uppfattning är att personalen har en bestämd uppfattning om vilka timmar de vill ha inskolning!
 
Sv: Inskolning av ett-åring på dagis

Jag minns när mina var små och jag pratade med dagiset närmast där jag bodde - jag undrade lite allmänt om saker och tin, en sak var om de tog in barn i på våren det året för det skulle passat bra mina flickor var då 1.5 år och de var väligt tveksamma, jag undrade om de tyckte att de var för små, nej - de tyckte att de var för GAMLA ! De ville helst skola in ettåringar - äldre barn var det mer protester med...

Det blev ett annat dagis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 297
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 785
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 402
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp