Inspänning vid longering?

Jag använder mig helst av chambonen, eller inspänningstyglarna med ringar på sidorna.
 
Jag använder inspänningstyglar med en gummiring. Har kompisar som haft andra sorter som töjt sig :(, men det gör inte dom med gummiringar.
 
Använder endast kapson, då pållan inte funkar med någon inspänning alls. Kapsonen är enda sättet att få henne jobba med rygg och bakdel, annars spänner hon sig bara och får panik. Såvida inspänningen inte bara "hänger" helt löst, men då gör den ju ingen nytta.
Fast jag är inte ledsen för det, jag slipper ju extra tåtar och snören :D
 
Beror helt och hållet på vad jag vill uppnå. Är hästen på bogarna? Ska den gå i låg form? Hög form? Är den lite lat eller kanske het? Med kunskap om hur man använder inspänning och olika typer av den samma kan man genom arbete från marken "uträtta underverk". Tror att alla inspänningar är bra på ett eller annat sätt vid RÄTT tillfälle på RÄTT häst!
Lycka till! Jenny
 
Min häst är tvärtom ;)

Utan inspänning blir hon arg och vill inte springa alls, men med inspänning funkar det bra!
 
Jenny_K: Är bara nyfiken på vilken typ av inspänning du skulle rekommendera för en häst som lätt hamnar på bogarna vid longering?
 
Varför spänner ni in hästarna vid longering :confused:, varför longerar ni övht?? har ni en lina eller två??

Jag är lite facinerad av lóngering på ridhästar, men jag förstår inte vitsen riktigt....
 
Man longerar ridhästar för att de ska få lite variation i tillvaron...lite avbrott från att ridas på volten ;)
 
Jag använder de med ringar på sidorna. Longerar alltid i kapson. Har EN lina som jag fäster i mittringen. Min häst behöver hjälp att komma loss och våga använda ryggen. Det ideala är ju att longera utan inspänningar men på min häst går det inte då han inte kan slappnan av utan bara struttar runt. Jag har inspänningen på yttersta hålet och med den kan han söka sig framåt nedåt precis som jag eftersträvar.

Jag longerar för att inte ha någon på ryggen och för att han ska få koncentrera sig helt på sig själv. Tränar även på röstkommandon under longeringen. Jag tömkör även mellan varven (utan inspänningar såklart) men då blir min inverkan större eftersom jag har bett och "rider från marken".
 
eller hur? hoppas det var ett skämt haha. longering nyttjar inte hästen alls,kanske att den får springa av sig lite överskotts energi men det tycker att det är skit tråkigt. sen finns ju longering och så finns det skol longering. skol longeringen är till för att hästen skall bära sig,trampa fram till tyngdpunkten,söka framåt nedåt och böjning (kortfattat).

att andvända inspänningstyglar gör mer skada än nytta(gör ingen nytta alls) kan du inte longera hästen så gör det inte.
kan visa bild på en häst som reds o longerades med inspänningstyglar som till slut knäckte nacken och idag lever med den skadan pga av idioti!!!!!!!!!!
 
Det var ett skämt!
Personligen longerar jag aldrig men jag har hört den förklaringen några gånger av ryttare som rider i ridhus 6 dagar (volt arbete) och longerar i ridhus den sjunde dagen just för att ge hästen lite omväxling...
 
Jag longerar i grimma..... :) Tycker det funkar bättre, då slappnar han av. Longerar inte för att "träna", men för att hästen ska få röra lite på sig samt öva in röstkommandon och kolla lydnad.
 
Hej Ylvalill!
Det är mkt svårt med hästar som hamnar på bogarna överhuvudtaget. Är den byggd i nerförsbacke så brukar jag inte använda longering. Om den har blivit fel riden så vill jag ha den högt inspännd. Inte för hårt. MKT noga med takt och tempo. Berorende på hur känslig hästen är i munnen så avgör jag med vilken sorts inspänningstyglar jag ska longera.

För mig är longering ett bra redskap vid inridning, problemlösning och som någon sa, för att rasta av en häst med mkt överskottsenergi.

Longering för OFTA eller vilket egentligen är vanligare, FELAKTIG longering är SKADLIGT!!!
RIKTIGT utförd longering hjälper hästen att finna balans, sträcka ut musklerna och i vissa fall även vidareutbilda hästen. Att lära sig longera ordentligt är lika svårt som att lära sig rida och jag säger absolut inte att jag är fullfjädrad. Men att se någon jobba hästen riktigt i lina tycker jag är facinerande. Att få se en häst man arbetat med att verkligen gå rätt på lina är en härlig känsla.

Jag longerar inte vuxna hästar ofta men tycker att jag lär mig mycket av det och det utvecklar såväl mitt häst öga, min ridning som min känsla för den aktuella hästen.
Jenny
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 206
Senast: Lutten
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 876
Senast: Tossa90
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 396
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 302
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp