Inspänningstyglar.....!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Caramella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 062
Sv: Inspänningstyglar.....!

Nej, jag rider knappt nåt med inspänningstyglar, ibland kan jag rida med gummisnodd (halsförlängare) om jag vill att stoet mitt ska slappna av i nacke och rygg. Däremot rider jag med spö och sporrar, men vet inte om det räknades?? :confused:

Nej, jag vill oftast inte dra nosen bakåt, jag vill ha fram den istället. :idea:

Jag rider/tömkör/longerar med chambon ett par gånger om året bara för att kolla av hur sökningen fungerar, annars använder jag den, eller andra hjälptyglar, aldrig.

Tigertofflan skrev:
Så får du gärna tycka, jag delar inte din uppfattning.

Det behöver du inte men din uppfattning är ju ganska mycket hyckleri :smirk:

Chambon är ett mycket bättre alternativ än snodd, chambongen tillåter ju att nosen kommer fram vilket snodden inte gör. Snodden gör ju bara att hästen hänger i bettet och knäpper av i nacken och dom som inte märker det har inte kunskap nog att se det.

Min åsikt är (och nu hårddrar jag) att dom flesta har egentligen ingen som helst aning, dom bannlyser nosgrimmor, sporrar och spö och annat bara för att det låter bra, dom har totalt missat hur det egentligen skall användas till för att dom själva inte klarar av det( och därför måste det vara fel och hemskt) ,sedan kan samma personer sitta och rida på sina halta hästar i flera år utan att ens märka det :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

jo det kan du nog (tyvärr) ha rätt i!

tack för alla svaren... :love: jag visste inte att alla faktisskt tänkte så mycket på hjälptyglar sm jag gör.... gillar verkligen vissas åsikter!!

Jag rider ibland med gramantygel på min hopphäst. Jag gör det för att han är som ett tuggummi, och helt enkelt är för lat för att vilja trampa under sig. Med det menar jag inte att sitta på kortkorta gramaner som man ser vissa göra, utan som en hjälp. Jag tycker inte det är fel att använda en hjälptgel om man KAN rida korrekt på den och använder förståndet.

Jag undrar om det inte är så att alla som är anti-inspänningstygel bara har sett dem när de är fel använda..

Jag behöver inte använda inspänningstyglar på min häst för hon är så pass känslig, med en graman tex så skulle det gå mer bakåt än framåt. Som hjälptygel använder jag en martingal när jag hoppar och rider ut i skogen, detta är för att rädda mitt näsben som har varit i farozonen både en och två gånger..

Jag ser inget fel i att rida fram en lite "avtrubbad" häst med en graman, bara så den skall mjukna upp lite i kroppen eller att rida fram en hetsig häst med graman tills den lugnar ner nerverna. Hellre att göra så än att sitta och nöta tills det funkar. Kort och effektiv ridning ger lika mycket och är roligare för både häst och ryttare. Sen förstår jag inte meningen med att longera en oinspänd häst. Jag har fått lära mig att longering skall ske under inspänning ( i varje fall på den yttre sidan) för att inte göra mer skada än nytta. En inspänningstygel skall användas som ett komplement, inte ett substitut.

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån..

Inspänningstyglar har jag aldrig eg förstått vitsen med, kan longera med det på en häst som behöver stöd, t ex behöver ett yttertygelsstöd i galoppen. Men jag föredrar att longera dem hästen på töm istället. Jag gillar inte inspänningstyglar på unga hästar heller, eftersom de inte ger eftergift framåt neråt.

Chambon är nog det jag använder om jag anser det behövs någon form av inspänning vid longering (jag longerar dock sällan och då mest som motion).

När jag rider så generellt har jag inte hjälptyglar men jag drar mig INTE för att rida på chambon eller graman på en häst jag anser är hjälp av det. Ung eller gammal spelar ingen roll. Att det är just chambon och graman är för att de ger rätt använt eftergift FRAMÅT nedåt. Chambonen gör det altid, gramanen gör det i händerna på ryttare som är tillräckligt snabb på eftergiften. Gouge och thiedemann gör det aldrig så de skulle jag aldrig använda (nuförtiden *vissel*)

Martingal räknar jag inte som hjälptygel utan som skyddsutrustning för ryttare :devil: Inte använt på många år, men kallblodsstoet hade ALLTID martingal vid hoppning, efter att nästan fått näsbenet knäckt vid en terränghoppning så tog jag inga risker mer ;)

Ziemona skrev:
Jag rider ibland med gramantygel på min hopphäst. Jag gör det för att han är som ett tuggummi, och helt enkelt är för lat för att vilja trampa under sig. Med det menar jag inte att sitta på kortkorta gramaner som man ser vissa göra, utan som en hjälp. Jag tycker inte det är fel att använda en hjälptgel om man KAN rida korrekt på den och använder förståndet.

HUR får du honom att trampa under sig mer mha gramanen, om motviljan att trampa under sig kommer av lathet??

Martingal är INTE en inspänningstygel, det är en HJÄLPtygel, knapt det...! Inspänningstyglar är nåt man bara använder vid longering, inget man kan rida på!!

Snodd är idiotisk, graman kan nästan ingen använda rätt, chambon är okej att longera med, gogue funkar att rida med en kort period för att få hästen att förstå att det är bättre att gå med huvudet lägre och avslappnad hals.

Använde gogue några ggr i veckan en mnds tid förra året, annars har jag inte använt andra hjälptyglar än martingal, vilket jag inte tycker är samma sak som övriga hjälptyglar, det är mer en säkerhetsgrej än ett hjälpmedel för att få hästen på tygeln.

Rufsan. skrev:
Min åsikt är (och nu hårddrar jag) att dom flesta har egentligen ingen som helst aning, dom bannlyser nosgrimmor, sporrar och spö och annat bara för att det låter bra, dom har totalt missat hur det egentligen skall användas till för att dom själva inte klarar av det( och därför måste det vara fel och hemskt) ,sedan kan samma personer sitta och rida på sina halta hästar i flera år utan att ens märka det :smirk:

:bow: :bow:
Håller helt med dig!!!!

Centaur skrev:
Martingal är INTE en inspänningstygel, det är en HJÄLPtygel, knapt det...! Inspänningstyglar är nåt man bara använder vid longering, inget man kan rida på!!

Snodd är idiotisk, graman kan nästan ingen använda rätt, chambon är okej att longera med, gogue funkar att rida med en kort period för att få hästen att förstå att det är bättre att gå med huvudet lägre och avslappnad hals.

Använde gogue några ggr i veckan en mnds tid förra året, annars har jag inte använt andra hjälptyglar än martingal, vilket jag inte tycker är samma sak som övriga hjälptyglar, det är mer en säkerhetsgrej än ett hjälpmedel för att få hästen på tygeln.

Nyfiken fråga, varför rida på gouge och inte chambon? Det går ju utmärkt att rida med chambon med, och då får man samma effekt som med gouge men slipper den bakåtsträvande effekten som gouge tyvärr har?

*knapplån*

Hjälptyglar.....generellt så vänder det sig i magen på mig när jag hör ordet. Men , det beror på att de gånger jag sett det användas (i detta fall inspänningstyglar och graman) har det sett allt annat än kul ut. Har själv ridit på graman en gång, då "tvingad" av ägaren, och det var det värsta jag gjort. :eek: Jag hade ingen koll på graman eller tyglar utan tokhöll i gramanen och trodde det var tygeln och vise versa. :o Så, aldrig mer för min del...

Dock är jag av åsikten att en hjälptygel faktist kan vara bra om det sitter i händerna på kunniga och skickliga personer som verkligen vet syftet och har kunskapen att använda dessa. Tyvärr har jag aldrig sett det....

Jag har en häst som jag tyvärr ofta fått kommentarerna på att "prova graman", "prova tidermantygel" mm för att hon har en förmåga att dra tyglarna ur händerna på en. Det gör hon för att det är jobbigt för henne, och hon vill komma undan, då hon är ganska otränad i dagsläget! Det är ju skitjobbigt när hästen börjar gapa och drar för allt den är värd och förhållningar i tygeln inte fungerar. MEN igår kom jag på lösningen....att DRIVA! När hon gör så och jag driver på för kung och fosterland mjuknar hon och jag kan i min tur mjukna och ge eftergift. :bow: Men visst, jag kunde ju lika gärna slängt på gramanen... :angel: Det kommer säkerligen att ta x antal ridtimmar innan jag "kommit tillrätta" med problemet, men det är det värt!

Så, nej! Jag är inte generellt emot hjälptyglar, men tror att i 99,9 % av fallen behövs dom inte utan det är mer ridning som krävs. :devil: Många åker alldeles för mycket häst och tror att de rider....

En annan kul sak som jag fick höra i stallet när jag ofrivilligt kom in i en diskussion ang hjälptyglar....att tidermanstygeln är betydligt mildare än maringalen! :eek: :rofl: Kan säga att jag förlorade allt förtroende för den människans ridkunskaper där.... :devil: Hon kunde inte förstå varför jag kunde använda martingal men inte tiderman när maringalen är "skarpare". :rofl: Ibland är det så man blir mörkrädd...

//Alice

Jag har ridit med gummisnodd några gånger på min fyra åring. Tycker det funkar bra. Jag brukar ha den löst hängande för att hon itne ska känna sig "tillbakahållen" det funkar lika bra som martingallen då jag inte vill blir "skallad" haha..

Det fungerar även bra när jag vill få henne lite mer koncentrerad på uppgiften, Vissa dagar är hon inte lika arbetsvillig och då brukar de gå bättre om jag skrittar och travar lite med gummisnodd före. :banana:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 168
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 376
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 069
Ridning Rubriken ställer frågan. Hur skulle ni rida en häst som är som beskrivningen nedan? Tips som "rid mer dressyr", "ta ut en equiterapeut"... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 108
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix