Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tigertofflan skrev:Så får du gärna tycka, jag delar inte din uppfattning.
Ziemona skrev:Jag rider ibland med gramantygel på min hopphäst. Jag gör det för att han är som ett tuggummi, och helt enkelt är för lat för att vilja trampa under sig. Med det menar jag inte att sitta på kortkorta gramaner som man ser vissa göra, utan som en hjälp. Jag tycker inte det är fel att använda en hjälptgel om man KAN rida korrekt på den och använder förståndet.
Rufsan. skrev:Min åsikt är (och nu hårddrar jag) att dom flesta har egentligen ingen som helst aning, dom bannlyser nosgrimmor, sporrar och spö och annat bara för att det låter bra, dom har totalt missat hur det egentligen skall användas till för att dom själva inte klarar av det( och därför måste det vara fel och hemskt) ,sedan kan samma personer sitta och rida på sina halta hästar i flera år utan att ens märka det :smirk:
Centaur skrev:Martingal är INTE en inspänningstygel, det är en HJÄLPtygel, knapt det...! Inspänningstyglar är nåt man bara använder vid longering, inget man kan rida på!!
Snodd är idiotisk, graman kan nästan ingen använda rätt, chambon är okej att longera med, gogue funkar att rida med en kort period för att få hästen att förstå att det är bättre att gå med huvudet lägre och avslappnad hals.
Använde gogue några ggr i veckan en mnds tid förra året, annars har jag inte använt andra hjälptyglar än martingal, vilket jag inte tycker är samma sak som övriga hjälptyglar, det är mer en säkerhetsgrej än ett hjälpmedel för att få hästen på tygeln.