Inspektör till stallet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Dragonfruit_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 173
D

Dragonfruit_

Vi fick idag reda på att det kommer komma en inspektör ut till stallet, Så vi blev lite fundersamma på vad dom kollar upp egentligen. Någon som har koll på det?

Sv: Inspektör till stallet

Dem kollar på hästarna så att de ser välmående ut, I stallet tittar de på belysning och hur boxar och stallgångar ser ut och även gödselhanteringen.De tittar så att man har hagar och att de får gå ute.

hos oss kollade dom i princip allt. krokar, galler, boxar jaa det mesta.

Utöver det som sagts kollar dom ventilation, foder - hygienisk kvalite och var man köper, frågar om hovslagare, elinstallationer, saltstenshållare, avståndet i boxgaller, staket - har man el utmed allmän väg måste man ha varningskyltar.

Dom kollar allt...men den ene kunde inte se på vilket ben min häst var halt trots att jag berättade....fint hull tyckte dom att dom hade också - öhhh dom var faktiskt lite på gränsen till för feta enligt mig.

Min kompis fick skäll för att de inte hade uppvärmd sadelkammare, så passa er för det. ;)

Det lär ju kosta en del om hon/han ska kolla allt sånt. Med tanke på att den personen tar 800 i timmen. :p

Varför kolla hagar? Det är ingen lag på att hästarna måste gå i hage. Tyvärr........

Nej, men om man har hästen i hage ska staketet samt underlaget kollas då det finns lagtext som reglerar dessa.

hos oss kollade de boxarna, hästarna, galler, ljusinsläpp.
belysning behövs inte men om man har det så kollar de hur de är så inte hästarna kommer åt det.

sadelkammaren kolla de inte
de kollar hur fodret förvaras mm

Vi hade en inspektion i november. De kollar ALLT. De MÄTER allt. Boxar, stallgång, gödselhantering, hagar och t.o.m hästtransporter om det står några vid stallet som hästarna skjutsas i! De kollar även betet även om du har hästarna på bete någon annanstans.

Men kunskap om hästar och deras välmående? Nja, det är ju en subjektiv kunskap och svårt att lära ut i en teoretisk högskoleutbildning... De brukar kunna se om hovarna är för långa och om en häst är mager. Är det en inspektör som själv har häst eller rider så kan de förstås mer.

Resultatet från vår inspektion blev åtgärder för gödselhanteringen (vi har inte platta eller container trots 7 hästar och det måste man ha över ett visst antal nuförtiden) och att taket är för lågt. Hur det blir med taket vet jag inte - vad jag hört så ger inte kommunen någon dispens utan det får vi ansöka om hos djurskyddsmyndigheten och med tanke på hur stenhårt de håller på mått och lagar så känns det inte så upplyftande direkt...

Lycka till och bli inte arg på inspektörern - hon/han gör sitt jobb och brukar kunna vara rätt trevlig och förstående. Det är politikerna som sedan tar ett beslut utifrån fynden.

/Camilla

De brukar kunna se om hovarna är för långa och om en häst är mager.

Inte säkert dom vill se det heller...vet en häst som är alldeles för mager o med långa hovar som dom sa att "det går ingen nöd på henne hon hade ju täcke" :eek: stackars liten:(
om du vet en inspektör som ser sånt, skicka hit den så kan den få ett uppdrag av mig:)

Jag upplever nog också att många, dock inte alla men tillräckligt. Inte har nödvändiga kunskaper alla gånger för sådana kontroller, nu pratar vi om en vanlig inspektion vilket görs via ett protokoll. Men ve den som måste ringa ut en inspektör akut, och om personen inte har kunskaperna så kan det bli samma sak som godda yxskaft.

Som inspektör måste man sätta sig in i reglementet samt hur man hanterar olika situationer och vem som ska konstaktas när. Detta är något som det brister rejält i hos många inspektörer, t ex om en inspektör blir utringd exempelvis pga vanvård. (kan vara vad som helst)
Har då redan en distriktare varit där och kontrollerat så ringer man inte tillbaka till den personen som inspektör, utan då blir det länsveterinär som ska konstaktas. Detta verkar vara ett dilemma som många inspektörer tyvärr har. Man vet inte gången, och vet inte vem man ska kontaktas.

För så finns ju regler för stall, och det som finns i anslutning till stallet kontrolleras och så även hagar.
Jag tycker nog inte att man bör se en sådan kontroll som negativ, snarare tvärtom. Den är bara till för att våra hästar ska kunna få det så bra som möjligt, de är ju alltså inte till för att stjälpa utan hjälpa.

Jag tycker det är jättebra att det är noggrann inspektion - tänk tex på dessa ensamma shettisar m fånghovar och dammigt hö som det finns åtminstone en i varannan by här.
Barnens gamla ponny som blivit kvar.
Älskad ja - men omskött nej.

Olika inspektörer- olika krav.

Det jag tyckte var udda med min inspektör, är att trägaller gills inte för fönster. För de stjäl så mkt ljus som kommer utifrån.

Sedan har hän en hel del förtjänster oxå som gör att helhetsbilden är viktigast, inte centimetrar.

Det jag tyckte var udda med min inspektör, är att trägaller gills inte för fönster. För de stjäl så mkt ljus som kommer utifrån.
Men vad spelar det för roll? Våra hästar tex är ändå inte inne när det är ljust ute. På natten är ljusinsläppet ändå försumbart.

Men vad spelar det för roll? Våra hästar tex är ändå inte inne när det är ljust ute. På natten är ljusinsläppet ändå försumbart.

Som jag skrev i mitt inlägg, olika inpektörer- olika krav. Jag har nästan samma situation som du i stallet. Ljust ute- hästar ute. Mörkt ute- hästar ute. (Lösdrift) Och jag har bara ett fönster med trä, för det har jag inte hunnit svetsa ngt galler till det ännu.

Jag har varit med ännu jobbigare inspektörer, oftast så är de byråkrater och har ingen som helst hum om hästar förutom det som då står på pappret i deras pärm.

Så trots trägaller så är min inspektör :love: för häns filosofi är detsamma som min, hästar ska vara hästar.

vi var den 1 som blev kollade sen våran kommun börjat köpa in tjänsten o hon hade svårt att tro på oss när vi redan hade kollat upp vissa saker som tex lexan(plexi) som glas i fönstern o det var godkänt för det är klassat som okrossbart men det var hon tvungen att kolla upp mm sen så när hon skrev rapporten så var hon lite skum tryckte på det som var sådär jättemycke men det som var bra nämndes knappt.

Som jag skrev i mitt inlägg, olika inpektörer- olika krav. Jag har nästan samma situation som du i stallet. Ljust ute- hästar ute. Mörkt ute- hästar ute. (Lösdrift) Och jag har bara ett fönster med trä, för det har jag inte hunnit svetsa ngt galler till det ännu.

Jag har varit med ännu jobbigare inspektörer, oftast så är de byråkrater och har ingen som helst hum om hästar förutom det som då står på pappret i deras pärm.

Så trots trägaller så är min inspektör :love: för häns filosofi är detsamma som min, hästar ska vara hästar.
Jag har bara haft en inspektör och hon var vettig. Hon mätte inget och grävde inte ner sig i detaljer.

Sen behöver man ju inte omedelbart acceptera allt som inspektören säger heller.

Hur är det egentligen med gödselhanteringen? Man kan väl ha utan platta om man har max tre hästar, eller är det två?

Det regleras av din kommun, så kolla med dem. Finns inte generella krav för hela Sverige.

Vi har f ö haft en duktig inspektör och en paragrafryttare på besök.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
755
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 706
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka