Inspektör till stallet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Dragonfruit_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 173
Sv: Inspektör till stallet

Okej, det hade jag ingen aning om. Tack :)

Men vad spelar det för roll? Våra hästar tex är ändå inte inne när det är ljust ute. På natten är ljusinsläppet ändå försumbart.

Ja precis....
Måste det ens finnas fönster på ett stall där hästar aldrig vistas inne vid dagsljus?

// M

Ja, precis, i vår kommun gäller 5 hästar eller fler så kolla med ditt djurskyddskontor.

/Camilla

När vi byggde ridhuset i Strömsund 2000 så satt vi i ridklubbsstyrelsen i nära samarbete med tekniska kontoret och tog fram ritningar innan det gick ut på entreprenad.

Själva stallbyggnaden rymmer 20 boxar fördelat på två gångar parallellt. Det innebär att de tio boxarna som är i mitten (mellan gångarna) inte har några fönster. Detta slog djurskyddsinspektören ner på hårt när hon skulle bedöma ritningen ur djurskyddssynpunkt.

När vi då talade om att när ridskolehästarna stod inne så var det ändå mörkt ute så fick hon lov att medge att det var ju dumt att uppfylla det kravet i det här fallet...

/Camilla

*knapplån*

Jag är ju kommuntjänsteman så när jag ändå var ner på miljö-och byggavdelningen nyss så hämtade jag en broschyr om hästhållning enligt djurskyddsmyndigheten (nr 03-2005). Så har ni några frågor är det läge att få dem besvarade nu! ;)

Ur innehållet: godkännande av byggnad, tillstånd att hålla hästar, tillsynsmyndigheter, skötsel, tillsyn, foder och vatten, renhållning i stallet, hur hästar får bindas, utevistelse, betesmark och rastgårdar, utegångsdjur, drivning, träning och tävling, avel, operativa ingrepp, närmiljö, inredning, stallklimat, fönster och belysning, buller, måttbestämmelser, utrymme/häst (grupphållning) och ansvar-påföljd.

/Camilla

Senast ändrad:

Det står att man måste ha ljusinsläpp: "Häststallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus".

/Camilla

Och då tolkar jag.....

Om stalldören/dörrarna står öppna när häst står inne vid dagsljus så är detta ett ljusinsläpp.
Samma om man har utebox med öppningsbar överdörr.

eller?

// M

Det roliga blir sedan när inspektören tolkar på ett annat sätt. Min tolkar det som sådant att varje box/spilta ska ha sitt eget ljusinsläpp. Jag tror att det beror på att hän ser så många hästar som står inne för mkt.

Det roliga blir sedan när inspektören tolkar på ett annat sätt. Min tolkar det som sådant att varje box/spilta ska ha sitt eget ljusinsläpp. Jag tror att det beror på att hän ser så många hästar som står inne för mkt.
Jo men då slår ju regelverket fel. Om för många hästar står inne för mycket så är ju inte lösningen fler och större fönster i stallet, eller hur?

Jo men då slår ju regelverket fel. Om för många hästar står inne för mycket så är ju inte lösningen fler och större fönster i stallet, eller hur?

Håller med dig. Men iom att det finns utrymme för tolkningar så kommer det att finnas sådana åt alla håll.

Även om jag påstår att mina hästar går ute dygnet runt så kan jag ju inte göra stallet fönsterlöst, eller.

Och pga av mkt innestående för många hästar är väl större och fler fönster bra. För ngn lag på utevistelse finns ju inte. Däremot en för ljusinsläpp med utrymme för tolkning. Så i väntan på det ena får man ju ta till det andra.

F.ö. tycker jag det är löjligt att det ska behövas lagar, regler och förordningar över självklara saker som utevistelse och annan hästhållning. Men tyvärr så behövs det, helt klart.

Och då tolkar jag.....

Om stalldören/dörrarna står öppna när häst står inne vid dagsljus så är detta ett ljusinsläpp.
Samma om man har utebox med öppningsbar överdörr.

eller?

// M

Är dörrarna alltid öppna dvs t e x vid -20 grader också?

NÄPP!!! :p

Dörrarna är ALDRIG öppna när hästarna är inne....
Eftersom de som ALDRIG står inne när det är minsta lilla ljus ute :angel:

Desto ljusare det blir desto längre är de ute...tills slut dygnet runt...osv.

// M

Är inte regeln att 9 % av golvytan ska motsvara fönsteryta.
Dvs 100 kvm golv, 9 kvm fönster.
Och är det inte ett lösdriftsstall så tas det inte hänsyn till om man säger att hästarna är ute så länge det är ljust....
Det tosiga är väl att har man lösdrift är det inte mycket som är viktigt längre - takhöjd o dyl tex.

Vi hade ut en inspektör en gång för att grannarna ringde om våran gödselhantering och lämnade en lapp i brevlådan :angel: moget.

Om dom hade pratat med OSS först och fått reda på att vår bonde körde bort det till sin gödselplatta med jämna mellanrum så hade vi sluppit betala för att en miljöinspektör skulle komma ut.

Men vi fick jättemycket beröm för vårt stall, jättefint tyckte han. Var bara det här med gödselhanteringen men det var ju redan fixat så det var aldrig något problem, ändå ligger vi nu säkert minst 2000 kr back för att våra grannar är så himla mogna som skickar lappar i brevlådan trots att dom bor mitt emot oss....suck...

NÄPP!!! :p

Dörrarna är ALDRIG öppna när hästarna är inne....
Eftersom de som ALDRIG står inne när det är minsta lilla ljus ute :angel:

Desto ljusare det blir desto längre är de ute...tills slut dygnet runt...osv.

// M

En häst kan bli sjuk/skadad och tvingas stå inne av den anledningen, hur fungerar det då?

Om dom hade pratat med OSS först och fått reda på att vår bonde körde bort det till sin gödselplatta med jämna mellanrum så hade vi sluppit betala för att en miljöinspektör skulle komma ut.

Om de inte hittade några "fel" så borde ni inte behöva betala. Det är kommunen som bestämmer taxan, man kan överklaga den om man ej är nöjd med hur mycket man ska betala.

Lagrar man gödsel på samma ställe så måste man i många kommuner ha en tät lagringsplats oavsett antal djur. I ditt fall så ligger det ju gödsel på ett ställe tills bonden kommer och hämtar det.

Om de inte hittade några "fel" så borde ni inte behöva betala. Det är kommunen som bestämmer taxan, man kan överklaga den om man ej är nöjd med hur mycket man ska betala.

Tyvärr så verkar det vara olika från kommun till kommun. Både förfaringssätt och kostnader. Det är fritt för kommunen att sätta sina egna regler (hanteringsmässigt) och priser.

>Men om man inte har fönster i varje box utan högre upp nära taket tex. Räknas det då?

Camilla_H skrev:
Det står att man måste ha ljusinsläpp: "Häststallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus".

/Camilla

Ang detta så står det inte exakt hur det ska se ut. Utan det är fritt att tolka för varje person.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
755
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 706
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka